Als ik van horloge wissel zet ik de tijd goed maar van de dag- en datumaanduiding blijf ik af.
Ik heb altijd het idee dat het goed zetten van de datum niet echt bevorderlijk is voor het horloge en daarnaast moet je bij het instellen ook zorgen dat de datum niet om 12 uur in de middag verspringt.
Een hoop gedoe voor soms een avondje of voor een week.
Sta ik als horlogeliefhebber hier nou alleen in of is dit gemeen goed?
Euh denk dat je hier alleen in staat; misschien gewoon beter om een horloge zonder datum applicatie te kopen?
Sommige horloge kun je rechtstreeks de datum mee verzetten, quickset, alleen het ‘gevaar’ is dat je het mechanisme door onjuist gebruik kunt beschadigen, lees dit artikel Datum verzetten automaat gevaarlijk...?
Wel een oud artikel maar nog steeds even waar🙂
Ik doe mijn horloges welke automaat zijn meestal in de ochtend om, dan zet ik de tijd goed en toch ook wel meteen de datum. Als ik daar geen trek in heb die dag pak ik een quartz uit de la
Datum juist zetten vind ik opzich wel wat hebben, geeft meer binding met je horloge aangezien je met een reden een automatisch uurwerk aangeschaft heb. In mijn geval ben ik gecharmeerd van een automatisch uurwerk vandaar dat ik o.a. ook graag een doorzichtig caseback er in wil.
Aan de andere kant hoef ik bijna nooit de datum juist te zetten omdat ik gewoonweg bij mn div. Horloges zorg dat ze altijd opgewonden blijven , ook al draag ik ze niet.
Momenteel nog geen dingetje voor mij maar gaat het wel worden straks. Toch zal ik wel de juiste datum willen zien. Zal het dus op de juiste manier moeten leren en hoop veel gedoe te voorkomen dmv een watchwinder.
Bij alle horloges met datum zet ik deze goed bij het omdoen in de ochtend of avond. Hoort voor mij bij het horloge ritueel en eigenlijk hebben alle horloges een quick set.
Alleen een enkele Quartz met dag en datum zet ik niet goed. Is een oudje waarbij het mechanisme niet meer helemaal stabiel functioneert.
bij mij blijft alles in beweging,
en de handwinders krijgen iedere morgen allemaal een hand
zo blijven de horloges bij de tijd, datum, en evt dag
dus in feite zijn het allemaal grape and go’s bij mij