Ik heb 8 horloges met datum waarvan er 2 net binnen een minuut op 24.00 verspringen .
Wat is jullie ervaring ?
Bulova-super-seville uit 1980 en mijn GrandSeiko zijn de horloges die het best scoren .
Zijn aleen grote merken in staat om precies op 24.00 uur van datum te wisselen ?
Ik zie dat nooit.
Dan lig ik op bed…
Heeft te maken hoe zorgvuldig de wijzers geplaatst zijn.
In de regel is dat bij dure merken beter want meer oog voor detail / tijd om wijzers goed te plaatsen.
Maar ook die werken met marges.
Ben gisteren speciaal wakker gebleven …
Precies. De datumwissel ligt mechanisch vast; de wijzers zijn de variabelen en worden geplaatst door mensen die dat goed zouden moeten kunnen! Binnen 1 minuut voor/na 24:00 is bijzonder netjes trouwens. Het is niet zo makkelijk om dat te bereiken. Rolex heeft een +/- 1 minuut norm. Daar probeer ik me bij elk pas geserviced horloge aan te houden.
Kikken , dat wil je toch !
Da’s ook het mooie van de 2836-2 - die springt meteen, zowel dag als datum; itt de datum van een 2824-2.
Ik heb 1 die om 1h00 wisselt (na een onderhoud).
Volgend onderhoud wordt via de officiële weg.
Mijn andere horloges wisselen om 00h00, om 12h00 of helemaal niet.
Seiko doet er lang over. Breitling en Zenith doen dat scherp.
Dus dat geld voor voor mechanische en ook voor Quartz horloges of zit ook daar verschil in ?
Mijn rolexen en zenith ergens rond de 23.55-00.05.
Heb het nooit zo precies gecheckt of onthouden.
Explorer 2 (16570, vorig jaar geserviced) heb ik in huis, die gaat om 23.57.
Er zijn 3 soorten datumverzetting, slow (een paar uur), semi instant (tussen 23.50 en 00.10) en instant. De laatste zit in 3 van mijn El Primero’s maar afhankelijk welk horloge het is doet de ene het rond 23.54u maar niet precies elke dag, de ander rond 23.58u en de laatste rond 00.05u. Uiteindelijk maakt het mij niet uit dat het niet precies om 00.00u is want ik heb geen baan waarbij het noodzakelijk is om de juiste datum te noteren op dat soort tijdstippen.
Ik heb een datejust 41 en die gaat “rond” 12 uur maar zit wel meer dat een minuut in hoor volgens mij…
Is in feite precies hetzelfde. Zolang we het over analoge kwartshorloges hebben natuurlijk. Vrijwel alle kwartshorloges (dat ik weet) hebben een “trage” datumwissel. Is een heel technisch verhaal - kort samengevat; een snelle datumwissel wordt bereikt door het opbouwen van een veerspanning, die m.b.v. een speciaal gevormd datumrad in 1 keer die spanning loslaat en de datumschijf een felle tik geeft. Een langzame wissel werkt deels hetzelfde, alleen begint de schijf meteen te draaien (meestal rond een uur of 21:00 pakweg) i.p.v. dat die spanning opgebouwd wordt.
Klokslag 12uur de mijne Superocean Heritage
Bij aankoop vroeg ik wanneer service nodig is,
Verkoper zij dat je het ook gaat merken als de
Datum er langer over gaat doen dan normaal.
Da’s dan weer een onzinverhaal van de verkoopster. Ik zie zo’n datumsysteem - heb er al vele gezien - meteen voor me, en weet hoe het werkt. Dat heeft niets met een service-interval te maken.
Ah dus het is meegenomen als dit precies op 24.00 is .
Ik heb nooit een Rolex , Omega of een ander top Zwitsers horloge gehad maar zou toch wel een exacte datum wissel willen hebben want daar koop je toch een top segment horloge voor , of is dit iets wat iedere bizitter liever voor zich zelf houdt ?
Dat heb ik nooit gezien, bij de meeste van mijn horloges begint het draaien vanaf ca. 23:00.
Een enkele klikt, de grootste afwijking heeft mijn Vostok Scubadude, die klikt om 23:50. Maar ach, dat is een Rus…
Mijn ex-Datejust uit 1984 met verse service was prima afgesteld.
00:00:12 chip