Service indicatie.
Zal m binnenkort naar Frankfurt brengen…
Bert, heb jij geen Vostok gehad, Amphibia’s?? Met de wijzers netjes geplaatst springen die stipt na 12 naar de nieuwe datum hoor
Ja , ik heb tig Vostok’s gehad en Sturmanskie
Klopt ik heb er gehad die kwamen echt dichtbij.
Dit was eigelijk mijn volgende punt , ik heb horloges uit Rusland en China gehad en die kwamen dicht in de buurt …maar ik heb nu begrepen dat het ligt aan de afstelling van de wijzers .
Mijn holy grail is een Submarinier dus als het er van komt dan word het er 1 zonder datum . ( hahaha)
Met alle respect ja
Een tolerantie van - of + 5minuten is oké. Alleen bij horloges met gmt complicatie zijn er niet goed te corrigeren afwijkingen groter dan hierboven beschreven (ook bij Rolex).
The Citizen doet het voor de wijzer naar 00:00:01 gesprongen is. Dat uurwerk heeft ook maar +/- 5 seconden per jaar afwijking. En een Perpetual Calendar.
Elk ander horloge in de doos is gewoon brak en slecht. En de A660 en A060 uurwerken van Citizen zijn nog niet eens hun beste.
Leuk dat je het zegt. Ik was al een tijdje op zoek naar de exacte tijd van wissel van mijn GS omdat ie “instant” wisselt. Ik wacht er dus nog eventjes op!
Exact, Oceanus T200 doet precies hetzelfde als de Chronomaster
Ik heb zelf een Amphibia omgebouwd, ook de wijzers gewisseld dus goed m’n best gedaan om de datum wissel netjes te krijgen. Is keurig netjes gelukt, terwijl het nog m’n eerste keer was.
Daarmee veronderstel ik dan ook dat als een horloge met directe datumwissel níet netjes op 12 wisselt, de wijzers gewoon niet met voldoende aandacht (tijd!) zijn geplaatst.
Staat natuurlijk nog op zomertijd…
Ik word een beetje nerveus hiervan,
bijzonder van de GS quartz vind ik ook de snelheid waarmee de datumwissel gebeurt: iets met een paar duizendste van een seconde, hier zijn filmpjes van op Youtube te vinden
Changing the date display in the blink of an eye.
The 9F quartz movement utilizes a cam and lever in conjunction with the date indicator driving wheel as part of a feature known as the Instant Date Change Mechanism.
Through this mechanism, the date indicator driving wheel builds tension in the lever spring as it rotates, eventually releasing the stored energy when it reaches the location of the cam and driving the calendar wheel forward in the blink of an eye.
While some mechanical movements possess enough torque to deliver instant date changes, Grand Seiko was the first to pioneer the mechanism in a quartz movement.
The task of aligning the Instant Date Change Mechanism to occur precisely at midnight falls upon Seiko’s skilled craftsmen, who painstakingly set the mechanism by hand. In order to ensure that there is no situation in which the change occurs prematurely, the mechanism is set to activate within five minutes of the midnight.
Mijn Seikomatic-P met 5106 wisselt ook aardig dicht op middernacht. Ga het eens moeten meten wanneer exact.
Mn andere 104 doet er langer over…
Gewoon keurig.
Het is al door verschillende forummers beschreven, toch even mijn bijdrage.
Het gaat bij een mechanisch uurwerk niet om de nauwkeurigheis-d rond de tijdsaanduiding.
Om de wijzers te plaatsen op 24.oo uur, plaats ik de uurwijzer, min of meer los op de uurpijp, dan draai ik handmatig 24 uur verder tot het wijzerverzet wiel zo dicht mogelijk naar het tijdstip van verspringen staat, daarna draai ik zeer langzaam door tot het verspringen van de datum. Dan zet ik de uurwijzer vast op 12 en plaats de minuutwijzer. Echter, als daarna het uurwerk het verzetten moet doen, kan dat toch iets later zijn dan het handmatig verzetten het doet,
Het lastigste is inderdaad het plaatsen van de urenwijzer. Daar zit je gewoon meteen aan vast; je wilt ook weer niet dat de uren- en minutenwijzer het hele etmaal lang net niet perfect tegenover elkaar staan alleen om net die 30s/1 minuut te winnen rond 24:00.
Ik draag nu mijn zelf geservicede 1954 JLC Memovox. Soortgelijk probleem met de alarmschijf. Zit er nu 5 minuten naast - maar ik weet hoe lastig hij open te krijgen is, te hanteren is gezien de kastconstructie, en de risico’s die er bij komen teneinde alle 3 de wijzers weer af te nemen en een volgende poging te wagen.
Ik vind het wel best zo. Zelf geserviced in 2021, loopt +10s/24h. Mijn meest recente aankoop, een factory-fresh Edox, liep +22s/24h. Heb dat zelf maar gecorrigeerd…