Er zijn ook slechtziende mensen onder de 70. De denigrerende commentaren in de richting van ouderen en/of mensen met een beperking beginnen storend te worden.
^^ met hem.
Ik ben pas 43, en kan nú al s’avonds de datum niet meer aflezen op mijn klokje. >X
vreugd2 Schreef:
Er zijn ook slechtziende mensen onder de 70. De
denigrerende commentaren in de richting van
ouderen en/of mensen met een beperking beginnen
storend te worden.
Daar heb je eigenlijk best wel gelijk in Adriaan…
Overigens is een loep voor een ieder die zich bezig houdt met klein precisiewerk of minieme details onmisbaar.
Eddy C. Schreef:
vreugd2 Schreef:
Er zijn ook slechtziende mensen onder de 70. De
denigrerende commentaren in de richting van
ouderen en/of mensen met een beperking beginnen
storend te worden.Daar heb je eigenlijk best wel gelijk in
Adriaan…Overigens is een loep voor een ieder die zich
bezig houdt met klein precisiewerk of minieme
details onmisbaar.
Niks tegen op een loep etc. voor mensen met last van hun ogen.
Ik vind het op een horloge gewoon ontsierend en that’s it. Wat mij betreft heeft het verder niets met mensen met slechte ogen/bejaarden of wat dan ook te maken.
Die groep heb ik niet aangesproken en wil ik ook niet aanspreken.
Ik heb enkel mijn mening gegeven vanuit esthetisch oogpunt.
Ik vind dat Adriaan een punt heeft: het moet niet zo zijn dat hier de groep slechtzienden, of welke groep dan ook, steeds met de haren erbij gesleept wordt.
Sorry vreugd2, was niet de bedoeling, mijn excuses
No hard feelings, WVE.
Goed weekend,
Adriaan
lelijk, zo’n loep.
ik koop ze wel hoor, horloges met loep.
en dan komt er een nieuw glas op 
Vind de loep bij Rolex horen, punt.
Wat ik eigenlijk zou willen weten n.a.v deze topic is ,waarom heeft Rolex ooit besloten om de loep te plaatsen, is het een (succesvolle) experiment geweest of zomaar een probeersel of dacht men toen werkelijk dat het handig zou zijn om onder water de datum te kunnen lezen?
Kortom, de functie is duidelijk ,maar waarom?
Vele merken hebben een loep dus het is wel degelijk een trend geworden.
gr Ron
Hallo Ron,
Deze vraag heb ik eerder in dot topic ook gesteld. Omdat het niet te achterhalen lijkt, moeten we er naar gissen.
De Rolex Submariner, nu een icoon, betekende in de jaren '50 een doorbraak: het eerste echte duikershorloge! Ik weet niet wanneer de datumloep het ontwerp voor het eerst heeft gesierd. Mogelijk niet in de jaren '50, maar pas later. De reden om de datumloep aan te brengen, kan m.i. niet vanuit functionaliteit geweest zijn, want het voegt op dit punt niks toe. Wat dan? En blijkbaar sloeg het aan, dat is nog het meest merkwaardig.
Ik ken weinig gerespecteerde merken die een datumloep op hun modellen aanbrengen, behoudens op duikers. Het blijft voor mij een raadsel.
Ik vind dat wij als forum verplicht zijn op de kwestie van de datumloep een bevredigend antwoord te krijgen. Wie kan dit raadsel ontsluieren?
Groet
Johan
Ik heb ook geen idee. Op het Rolex-forum zullen ze het wel weten, denk ik.
Dit is wel een beetje een Rolex-imitatie, maar niet bepaald een duiker. Zoals ik al eerder zei, heb ik niet zo’n probleem met een loepje hier of daar, zolang ik ze maar niet op elk horloge tegenkom. Hier vind ik het in elk geval wel aardig staan.

In 1954 komt de eerste GMT-Master, hij heeft een datum (model 6542). Volgens Martin Skeet en Nick Urul (Vintage Rolex sports models) is de cyclops lens (de loep) dan een optie en niet de standaard uitvoering.
In 1966 komt de eerste Submariner met datum en ook met de loep (model 1680)
In 1971 komt de Explorer II uit (model 1655). Hij heeft een datum en ook de loep. De vroegere Explorers hadden geen datum.
tjvreeken Schreef:
In 1954 komt de eerste GMT-Master, hij heeft een
datum (model 6542). Volgens Martin Skeet en Nick
Urul (Vintage Rolex sports models) is de cyclops
lens (de loep) dan een optie en niet de standaard
uitvoering.In 1966 komt de eerste Submariner met datum en ook
met de loep (model 1680)In 1971 komt de Explorer II uit (model 1655). Hij
heeft een datum en ook de loep. De vroegere
Explorers hadden geen datum.
Dus wanneer ik het goed begrijp is Rolex pas begonnen met de loupe vanaf 1966?
Volgens mij bestaan er een aantal merken uit de jaren 50 die al een loep hebben.
Heeft Rolex dit afgekeken?
Over de loupe als zodanig heb ik nog niet gereageerd, persoonlijk vind ik het wel gaaf maar niet bij elk horloge.
Trouwens een Seiko met loupe, bestaat die ook?
Misschien wel leuk om een topic te starten, laat je horloge met loupe eens zien 
mvg, Frans
Mogelijk had Rolex de cyclops al eerder op andere modellen. Het boek waar ik naar refereer gaat alleen over de sport modellen: Submariner, Explorer, Seadweller, Millgause, enz…
Bernard Schreef:
Eddy C. Schreef:
vreugd2 Schreef:
Er zijn ook slechtziende mensen onder de 70.
Dedenigrerende commentaren in de richting van
ouderen en/of mensen met een beperking
beginnenstorend te worden.
Daar heb je eigenlijk best wel gelijk in
Adriaan…Overigens is een loep voor een ieder die zich
bezig houdt met klein precisiewerk of minieme
details onmisbaar.Niks tegen op een loep etc. voor mensen met last
van hun ogen.Ik vind het op een horloge gewoon ontsierend en
that’s it. Wat mij betreft heeft het verder niets
met mensen met slechte ogen/bejaarden of wat dan
ook te maken.
Die groep heb ik niet aangesproken en wil ik ook
niet aanspreken.Ik heb enkel mijn mening gegeven vanuit esthetisch
oogpunt.Ik vind dat Adriaan een punt heeft: het moet niet
zo zijn dat hier de groep slechtzienden, of welke
groep dan ook, steeds met de haren erbij gesleept
wordt.
Bah nu worden de kalende horlogeliefhebbers weer geschoffeert! 
Hartelijk dank voor deze informatie. Ik zou graag willen weten wanneer de eerste datumloep verscheen. Interessant is te lezen dat bij de GMT-Master uit 1954 de loep een optie is. Nu zou het zo kunnen zijn dat deze versie ‘het goed deed’, en later standaard is geworden.
We zoeken dus naar horloges met datumloep van voor 1954. Of zou de Rolex GMT de eerste zijn?
Groet,
Johan
Mij ook niet gezien. Ik ben grote fan van de iconische Submariner en wil graag datum. Maar dat loepje… nee, bedankt!
Ik ga dan ‘maar’ voor de Seadweller. Eerst die jackpot maar eens winnen 
Volgens mij was de Date-Just de eerste met een cyclops en wel in 1945 toen het horloge voor het eerst verscheen.
Hallo Bidle,
Dank voor je interessante aanvulling. Het klopt inderdaad. Ter bevestiging vond ik onderstaand bericht:
“Introduced in 1945, the Oyster Perpetual Datejust was the first wristwatch to feature a date display, clearly visible with a special magnifying Cyclops lens, now Rolex have released the Datejust II with some small changes such as a bigger 41mm face and new dial option”.
Rolex is blijkbaar de uitvinder van de cyclops. Hier staat dat het verbonden was aan de uitvinding van de datedisplay. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom de cyclops werd toegepast. Mogelijk vreesde men dat de datum te klein zou kunnen zijn, zodat de cyclops eraan werd toegevoegd. En zo ontstond een Rolex-kenmerk: datum met datumloepje.
Blijkbaar had het enig succes, want het werd ook op andere modellen toegepast, waaronder de Submariner. Ik vond trouwens verschillende andere topmerken die een cyclops op een of meerdere modellen hebben. Niet veel, maar toch.
Wel,
dan nog even twee foto’s van voor en na (niet bij mijn horloge, maar van het www).
Groet,
Johan

j.haringsma Schreef:
…
De Rolex Submariner, nu een icoon, betekende in de
jaren '50 een doorbraak: het eerste echte
duikershorloge!..
Wat ik had begrepen is dat de Blancpain Fathom
http://www.watchdigest.com/wp-content/uploads/2008/12/22321.jpg
eerder uit was dan Rolex Submariner.
http://divers-watch.net/wp-content/uploads/2008/09/399px-rolex-submariner.jpg
Maar dacht dat Omega’s Marine uit 1932 het eerste, horloge was dat tot 135m waterdicht getest was om mee te duiken.
http://www.timebooth.com/wordpress/wp-content/uploads/2007/11/omega_marine_1932_museum_collection_limited_3.jpg
Klokje mocht dan voor die tijd flink waterdicht zijn, maar de onpraktische kast deed em de nek om.
(Natuurlijk was Rolex nog eerder met de Oyster, maar was minder waterbestendig dan de Marine)