Datumverstellen (niet tussen de 20.00 uur en 2 uur) bij de Valjoux 7750

Beste mensen, ik heb een groot probleem.

Zoals velen van jullie zullen weten heb ik net een nieuwe aanwinst, namelijk een Zeno met het Valjoux 7750 uurwerk. Tot mijn spijt heb ik na uitgebreid te hebben genoten van het kijken naar het horloge als eerste de datum veranderd, terwijl de tijd op 23.00 uur stond. Ik merkte meteen dat dit niet goed ging, waarna ik pas het plakbriefje bij de meegestuurde bedank-kaart van Sayin las met de tekst “Niet de datum verstellen tussen 20.00 en 02.00 uur, omdat anders het uurwerk stuk kan gaan!” :frowning:

Daarna heb ik voor de zekerheid keurig gewacht tot het na 02.00 uur op het horloge was (durfde zelfs niet meer te draaien om de tijd voor- of achteruit te zetten), waarna ik zonder problemen de datum kon veranderen. De stopwatch heb ik aangezet en alles deed het. Dacht ik.

Nu blijkt dat de reset-knop het niet doet. Ik weet niet of dit vanaf het begin al zo was, maar het heeft er natuurlijk alle de schijn van dat dit gebeurd is door mijn geklungel. Weet iemand of dit inderdaad het probleem kan zijn en of ik er iets aan kan doen? Als het even kan wil ik hem niet weer helemaal naar Zeno hoeven sturen; ik heb hem net! :frowning:
Als ik er zelf niks aan kan doen, misschien een simpel en relatief goedkoop probleem voor een plaatselijke juwelier?

Alvast heel erg bedankt voor het reageren! :slight_smile:

1 like

Voor de goede orde: geen van de wijzers reageert op de resetknop. Ik probeer iets wijzer te worden uit een artikel over het uurwerk, maar is nog niet echt gelukt. Ik weet niet wat ik hier van moet denken:

The 12 hour accumulator wheel uses a plastic brake (arrow) and simple stamped steel levers to stop, brake, and reset the wheel. These levers are operated directly off of the lower case pusher rather than being mediated by the heart piece.

Als er iets kapot is binnen dit directe pad tussen knop en 12-uurs aanduiding dan snap ik dat, maar dat verklaard niet dat de andere wijzers ook niet reageren. :S

ik ben niet echt een expert, maar datumverstellen en resetknop hebben niks met elkaar te maken.

De bediening van de chrono, Enkelvoudige tijdmeting:
Drukknop bij 2 uur indrukken: chrono begint te lopen
Drukknop bij 2 uur weer indrukken: chrono stopt
Drukknop bij 4 uur indrukken: chrono sekondewijzer, minuten- en urenregister springen terug naar nul

De bediening van de chrono, meervoudige (vervolg) tijdmeting:
enz. enz…
Drukknop bij 4 uur indrukken: chrono sekondewijzer, minuten- en urenregister springen terug naar nul

Als de chrono niet naar nul reset, bij het indrukken van de drukknop bij 4 uur (dus met gestopte chrono) dan is er iets kapot met het chrono-bedieningsdeel; hiervoor zou ik het horloge terugsturen voor garantie.

Datumverstellen:
Bij de 7750 heeft een dag/datum snelverstel-systeem, trek de kroon 1 standje uit, naar boven draaien en de datum verspringt, naar beneden draaien en de dag verspringt (indien aanwezig).
Dit moet je niet doen tussen 20.00u en 2.00u, want anders maak je de meenemer van de dag of datumschijf kapot:

De datumschijf wordt “aangedreven” door een schijfje met een vinger die de schijf 1x per 24 uur een stukje verder drukt (rood in het plaatje); tussen 20.00 en 2.00 zit dat vingertje van de meenemer dus zo’n beetje ingegrepen in de vertanding van de datumschijf; als je op dat moment de snelverstelling gebruikt (dus via de kroon in 1e positie uitgetrokken), draai je de datumschijf, en gaat dat vingertje (of iets anders in de aandrijving ervan) kapot.
Je kunt wel makkelijk kontroleren of er iets kapot gemaakt is: gewoon de kroon helemaal uittrekken (dus in de 2e positie) en de wijzers vooruit draaien, als bij 24.00u de datum verspringt, dan is het mechaniek nog OK, verspringt de datum niet meer, dan is de datumaandrijving kapot.

De handleiding voor een 7750 kun je hier downloaden (hopelijk niet te laat…)

http://www.youshare.com/view.php?file=7750-Handleiding.pdf

Succes,

3 likes

Met de datumstelling is niks mis, die werkt prima. Het is echt alleen de chrono die niet naar nul reset. Ben wel blij dat ik het zelf niet kapot heb gemaakt, maar baal wel dat (zoals iedereen dat wel eens denkt) dit mij weer moet overkomen (ook wel eens het gevoel dat aan alles wat je koopt/besteld wel iets mis is? :X ).

Betekent dit dat ik het horloge weer naar Sayin of naar Zeno in Zwitserland moet sturen? Waarschijnlijk het laatste. Ik heb geen idee hoe dit soort dingen werken. Naar de juwelier brengen snap ik, maar iets dergelijks als een horloge op de post terugsturen naar Zwitserland?! Ga maar eens op de Zeno-site kijken :frowning:

Volgens mij zit er in de 7750 een slipinrichting die voorkomt dat je het mechaniek bij het verzetten (tussen 22.00 en 02.00) van de datum kapot draait. Ik dacht dat dit onderdeel 453 was.

Misschien heb je bij het verzetten van de datum erg veel kracht gebruikt waarbij er schade is aan: tirrette veer,hebel
waardoor er bij de nulstelrichter iets klem zit.

Maar ja, je kan hem beter even ter inspectie aan een horlogemaker geven.

1 like

Deze kunstof rem (op het plaatje) is iets anders.

Het is de rem voor de urenteller,bij ingeschakelde chrono loopt hij mee en bij uitgeschakelde chrono wordt het rad slippend onder de tap tegengehouden door dit remmetje. Op deze tap zit nog een rad die direct op de veerton zit en altijd meeloopt.

Is wat moeilijk uit te leggen maar hoop dat je het een beetje snapt. Maar als de onderdelen op dit plaatje klem komen te zitten door wat ik iets eerder heb omschreven kan het zijn dat de nulstelling niet werkt.

Ik zou even contact opnemen met Marley Sayin als ik jou was. Heb zelf geen ervaringen met haar maar hoor zoveel positieve verhalen, ze zal vast wel met je mee willen denken over een oplossing.

Ik heb Marley inderdaad net een mailtje gestuurd. Ondertussen ben ik overigens ook net gaan informeren bij de plaatselijke Zeno-dealer (meer in NL dan ik dacht!) en die meldde mij dat ik 75 euro kwijt ben aan verzending en verzekering.

Ik word hier heel erg treurig van. Je hebt net je horloge binnen waar je zo naar uitgekeken hebt, blijkt er iets niet goed te zijn EN moet je wellicht nog meer geld uitgeven om dat te laten maken. Echt een grote teleurstelling! :frowning:

Ik wacht het mailtje van Marley maar even af…

heel vervelend allemaal, maar ja laten maken moet je het sowieso…:frowning:

Hoi Gert,
kweenie zeker, maar zo’n slipinrichting ken ik niet, onderdeel 2543 is een tussentandwieltje naar de datummeenemer, maar die slipt normaal gesproken niet; vandaar dat zowel ETA als alle horlogefabrikanten bij een 7750 nadrukkelijk waarschuwen om niet de datum te verstellen tussen 20.00 en 2.00.

De gebruikelijke manier bij modernere uurwerken om snelverstelling altijd mogelijk te maken (dus ook tussen 20.00 en 2.00) is de vinger van de meenemer verend te maken:

Dat je via het verzetten van de datum schade kan maken aan de tirette, waardoor de chrono-nulstelling niet meer zou werken lijkt mij onmogelijk.

Groet,

Heb je wel eerst de chrono stopgezet met de start/stop knop alvorens je hem op nul heb gesteld met de reset-knop? De chrono stoppen en op nul zetten door alleen de reset-knop te gebruiken is voor veel Valjoux 7750 uurwerken dodelijk…dat is iets overdreven, het is gewoon slecht.

Hi Baassie,

Druk je wel hard genoeg op de reset drukker op 4 uur ?
Hier hebben mensen die voor het eerst een mechanische chronograaf kopen wel meer last van.
die drukkers moet je echt stevig indrukken. (liefst wel in de goeie volgorde uiteraard :slight_smile: )

Groet, André

Ik druk zo ongeveer de nagel via de andere kant van mijn duim eraf, maar er gebeurd werkelijk niets, andre.

Ik heb inderdaad de chrono stopgezet voordat ik op de reset-knop druk, volgens mij ook de eerste keer, Jurgen. Mijn vorige horloge had ook deze functies en hoewel ik ze bijna nooit gebruikte, wist ik wel dat het beter is het zo te doen.

Ik baal stevig, mannen! :X Ben bang dat er inderdaad niks anders opzit dan mijn horloge weer terug te sturen en nog wat meer geld uit te geven…

Ken het gevoel dat je beschrijft Baassie. Mijn horloge stopte er een maand na aankoop mee. Vervolgens contact opgenomen met Martin Braun ipv de verkopende juwelier in Stuttgart. Vervolgens voor ongeveer 40euro verzekerd opgestuurd. Na een maand (niet leuk dat wachten) kreeg ik hem weer terug. Succes er mee. Wees blij dat het horloge nog werkt. Kun je hem toch nog om :slight_smile:

Gr Jeroen

Ja, dat ben ik ook hoor, jetebo. Zo blij dat ik zelfs steeds twijfel om hem uberhaupt op te sturen, maar dit soort dingen mogen gewoon niet, dus hij moet terug.

Waar ik mij in dit hele verhaal nog het meest over verbaas, is dat onze vertrouwde leverancier sayin toch kennelijk het horloge niet gecontroleerd heeft voordat het naar de klant ging… En dat vind ik pas echt treurig :frowning:

hopelijk nemen ze wel alle verantwoordelijkheid op zich en daarmee natuurlijk ook de kosten…

Volgens mij zit deze slipinrichting (een ronsel bronskleurig van kleur) tussen de tirretteveer in en zit gelagerd op kloofje 437 . Dit kloofje zit naast de hebel.

Bovenop dit ronsel zit het sneldatumverzetrad .Als je het stalen (die het sneldatumverzetrad op z’n plek houdt)dekplaatje 2535 weghaalt zie je dit ronsel zitten.

Ik heb net een reply gekregen van Marley, met het advies aan/uit en dan heel hard te drukken op de reset-knop, en ik moet toegeven dat als je het knopje (middels vrij hard drukken op de tafel!) hard genoeg indrukt je hem helemaal indrukt met een vrij hard geluid. Het resultaat blijft echter hetzelfde: er gebeurt niks! :frowning:

Ok, ik probeerde zojuist enkele foto’s van het uurwerk te maken via de window aan de achterkant van de kast om te tonen wat er naar mijn beleving fout gaat, namelijk dat het metalen hamertje verbonden aan de reset-knop OVER het centrale hart (geloof ik) schoot ipv hem in beweging te zetten (sorry als de terminologie niet klopt). De foto’s mislukte uiteraard weer eens hopeloos :smiley: , maar veel belangrijker: de resetknop had niet meer zijn historische weerstand en terwijl ik het nog een aantal keer probeerde om het geheel te resetten, lukt het opeens ook nog zowaar! :slight_smile:

Sindsdien drie keer geprobeerd en drie keer gaat het zonder al te veel weerstand noch enige moeite goed. Laat hem nu maar weer gewoon lekker lopen, maar ben wel heel blij dat me een hoop ‘gezeik’ bespaard is gebleven. Waarom hij er nou steeds overheenschoot in eerste instantie weet ik niet. Dat het zo is weet ik overigens zeker omdat ik op het bewuste moment dat het wel goed ging door het raampje keek en hem voor het eerst zag duwen ipv overheen schuiven. Vol verbazing keek in naar de wijzerplaat en ja hoor. Eindelijk! Nou ja, bedankt in ieder geval aan iedereen die meedacht en ik zal Marley een mail sturen dat het uiteindelijk goed is gekomen. Ik ben weer als vanouds een blij en gelukkig mens! :smiley:

1 like

Mijn Sinn 756 had de eerste uren dat de minuten wijzer van de chrono niet meesprong.
Paar keer resetten en nu doet ie het al bijna een jaar vlekkeloos.
Is bij Sinn nog wel een keer nagekeken.

75 euro verzendkosten, das pas absurd hoog.
Voor een pakketje naar Duitsland, verzekerd tot 1250 euro betaalde ik 16 euro.
Volgens mij wil die juwelier er een slaatje uit slaan…