Ik vond het ook erg veel geld. En het stomme is, je doet het ook nog, omdat je gewoon een goed horloge wil. Hij was ook niet de aardigste hoor. Vond het geloof ik maar irritant dat ik via hem wel mijn horloge wilde versturen, maar via een ander bedrijf het horloge had gekocht. Hij moest eens weten dat ik over een aantal jaar die IWC Portuguese bij hem zou hebben kunnen kopen.
Is alles toch weer goed gekomen Baassie…
Ja, ik blijf het raar vinden, maar ben wel heel blij
Hoi Gert,
ja, ik heb 'm gevonden op de data-sheet, nou begrijp ik welk deel je bedoelt; nooit geweten of van gehoord dat in dit tussentandwiel een slipkoppeling zat!
Ik ga het voor de zekerheid toch maar niet direkt uitproberen op m’n 7750 chrono, maar als ik er ooit weer eens eentje uit elkaar knutsel, zal ik zeker even kijken hoe / of dat funktioneert.
Groet,
Ha Paul,
Ik nog wel een leuk bestand betreffende de 7750 met olie schema ed.
Bij interesse geef je mail adres maar.
Ben op het ogenblik zelf een 7750 in elkaar aan het zetten met bij mekaar gezochte onderdelen (mis er alleen nog een paar)
Baassie, ik vind het leuk voor je dat je horloge nu goed draait, maar ik kan me die reactie van de juwelier wel voorstellen. Voor een goedkopere prijs het horloge naar NL halen, en als er dan wat mis gaat wel de service via de juwelier op de hoek claimen (terwijl hij er niets op verdiend heeft en hij moet ook z’n winkelhuur betalen).
Aan de andere kant: mocht hij nu goede service verlenen, dan weet je meteen wat de voordelen zijn van een hogere prijs bij een juwelier waar je het horloge ook nog kan ’ ruiken en voelen’ voordat je het koopt.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, Knie_Reflex (coole naam; neuroloog?) . Ik zou me er ook aan irriteren en kan het me goed voorstellen dat hij me liever ziet gaan dan komen. Aan de andere kant, daar ben je, naast klantvriendelijke juwelier, ook officieel dealer voor. Het staat nou eenmaal in zijn CAO
Hoi Gert,
de meeste data sheets heb ik al (alles beschikbaar als download van de ETA website), bedankt!
Klinkt heel erg interessant zo’n 7750 eigenbouw! Wat voor onderdelen heb je nog nodig? op Ebay zijn vrijwel alle delen voor een zelfbouw 7750 meestal heel makkelijk te vinden (ook nog redelijk goedkoop ook nog); uurwerken, kasten, wijzerplaten, wijzersetjes enz. enz.
Groet,
Ik heb het hele internet al afgezocht en diverse onderdelen bestelt bij Friederichs alleen mis nog 450 (Renvoi) , een 8690 (urenteller rem) aan de wijzerplaatkant en de 2595 (datum schijf plaat) met de twee schroefjes.
Ik weet het: bestellen is makkelijker, maar zoeken en zelf in elkaar zetten is leuker.
Maar ik heb nu al zo lang naar deze losse onderdelen gezocht dat ik ze binnenkort maar bestel.
Mvrg Gert jan.
Ik heb onlangs een Breitling Navitimer mod. 401 aangeschaft, volgens de handleiding ook een valjoux 7750 binnenwerk, en in de handleiding staat dat je net tussen 20 uur en 1 uur de datum vooruit moet verstellen?
Iemand verklaring hiervoor?
Groeten
Steph
Het uurwerk is dan al bezig om de datum te verstellen, het datumrad 2556 ligt al met het vingertje tegen de datumschijf aan. Als je nu zelf de datum/tijd gaat verstellen kan je door deze handeling de boel kapot draaien.
Baassie:
Ik zou toch even laten kijken of het schroefje wat de resetplaat op zijn plaats houdt goed vast zit. Als die wat los zit, kan de resetplaat verticaal te veel bewegen en schiet hij over het mechanisme heen. Is eenvoudig te verhelpen, 5 minuten werk
Groet, Dick
De Valjoux 7750/7751 is overigens het Zwitsers werkpaard en is niet eenvoudig stuk te krijgen. Hij zit dan ook in talloze merken, zelfs in de Omega Speedmaster ‘automatic’.
Valjoux is weliswaar door ETA overgenomen (wat niet in de Val de Joux?!?) maar ik stel voor er niet te mijn over te denken
Groet, Dick
@Naerebout. Het probleem met de Zeno zal wel opgelost zijn. Is een onderwerp van ruim 13 jaar geleden.
Er is een oplossing voor het kapot draaien van het datumverzetrad.
Een nieuwe constructie is ontwikkeld en vanaf vandaag kan ik hem bij de 7750 uurwerken inbouwen. Zie het als een upgrade.
Dit is het huidige datumverzetrad dat een vaste nok heeft.
De nieuwe heeft een verende nok die dus naar binnen gedrukt wordt door de tanden van de datumschijf als er toch per ongeluk een snel correctie van de datum wordt uitgevoerd in de 21.00 - 3.00 tijd.
Dit systeem zit toch ook in de standaard eta 2824?
Maar dat past niet in de 7750, idee is hetzelfde en dan zijn de problemen van een niet of te laat schakelende datum voorbij
Jaja, dit is echt handig, valjoux staan erom bekend
Het eerste ingebouwde datumverzetrad met de beveiliging tegen kapot draaien tijdens snelverzetten. Rode streep wijst het flexibele nokje op het datumverzetrad aan.
Is voor een horloge van een Forumlid dat een full service krijgt met update / modificatie.
Hieronder wat er gebeurt als er toch de snelverzetting gebruikt wordt tijdens de ingrijping.
Het nokje wordt ingedrukt en veert na passeren van het tandje van de datumschijf weer naar buiten.