Datumverstellen (niet tussen de 20.00 uur en 2 uur) bij de Valjoux 7750

Bij welke beunhaas wil je dat voor € 35 krijgen? Uurwerk moet hiervoor uit de kast, wijzers en wijzerplaat eraf, datum moduul verwijderen en dan pas zit je op het niveau van het datumverzetrad. Dan begint het terugbouwen van het geheel en hoop dat diegene het afgebroken stuk van de vinger uit het uurwerk weet te vissen.
Nieuw rad kost minimaal € 15,- en je denkt echt dat je iemand vindt die het werk voor € 20,- doet?

4 likes

Denk zelf maar na dat dit voor € 35 economisch onverantwoord is.

35 minus het rad is € 20,- en dat dan exclusief BTW betekend 16,50 voor het werk. Als je serieus bezig bent met je vak ga je er geen 0,75 tot een uur voor werken. Als je niet op een paar haartjes en stofjes kijkt dan kan het zeker iets sneller maar bij veel horlogemakers is alleen een WD test al € 10,- .
Maakt me niet uit wie het gedaan heeft.

en ter verduidelijking Jan Ubels is absoluut geen beunhaas en verwacht ook niet dat hij die klus voor dat geld zal doen, of was het een reclamatie / garantie geval?

Wist ik niet dat deze raderen op de markt zijn gekomen, via welk merk bestel je die,?

Komen van een merk uit de Richemont groep. Worden helaas niet los geleverd aan 3e.

Ai balen, ben helaas enkelt Swatch-Group gecertificeerd voor uurwerkonderlen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, vanuit IWC neem ik aan,?

En wat doen ze met 't intermediate setting wheel (degene die doorslipt bij 't verzetten van de datum),? Laten ze die gewoon zo of word die ook vervangen,?

Is niet aangepast, doorslippen zou eventueel ook voor het dagschijfje van toepassing kunnen zijn en het slipmoment is vrij hoog.

1 like

Zullen we nu dan weer verder gaan waar dit topic voor is bedoelt en @Horloge24 niet verder van het werk houden?
Het is namelijk mijn Breitling waar hij mee bezig is. :+1::smiley:
Deze is door mij nieuw gekocht in 1993 en geniet nu van zijn eerste echte onderhoudsbeurt!

4 likes

Lijkt me goed Henk. Deze is net klaar. Mooitje, is 't niet?

3 likes

Werd anders tijd ook! :grimacing:

1 like

Heel mooi!

Hij deed het nog prima, tot vrij plotseling de gangafwijking van rond de 10s naar 60s ging.

Olie op. :grimacing:

1 like

Na lange tijd weer eens op het forum en even aanhaken over het datumverzet rad.
Inderdaad komt het veel voor dat de nok / vingertje van het datumverzetrad los zit op het rad
en vervangen moet worden. of ik dat nu voor 100 euro doe of voor niets dat gaat niemand wat aan.
dit heeft soms te maken dat je bijvoorbeeld iets wilt doen voor een nieuwe klant of het soms wilt doen voor juist een heel goede klant waar je dan een stapje extra voor zet.
inderdaad levert Richemont deze raderen niet aan derden, maar mocht je ze toch willen hebben dan kan je de modificatie raderen van de Sellita SW 500 gebruiken ( is gewoon uitwisselbaar)
https://www.sellita.ch/scripts/calibres/images/IS%2011_Evolution%20calibre%20SW500_version%20B.pdf

Succes allemaal

4 likes

Dank u voor de zeer nuttige info!

En inderdaad voor welke prijs jij iets doet is jou probleem.

Maar als je gewoon kijkt naar werk, onderdelen, en business model van een full time horlogemaker, zou 35 euro niet echt kloppen. :sunglasses:

Die ziet er weer heel anders uit dan deze

https://watchguy.co.uk/valjoux-7750-terminal-date-change-feature/

Omdat die uit een chinees uurwerk komt.

1 like

Klopt, maar daarvoor hoeft het niet anders eruit te zien. Volgens mij bestond er een paar jaar geleden nog geen originele oplossing.

Hulp gevraagd!
Met interesse dit onderwerp van tig (!) jaar geleden doorgelezen.
Ik kwam hier terecht omdat ik ook een datum probleem heb met een Valjoux 7750.
In mijn vintage Sinn 256 verspringt de dag om 7 uur, en dus niet om 12 uur.
De datum verspringt wel gewoon om 12 uur.
Is dit simpel op te lossen?
Bij voorkeur laat ik dit doen door een mede forumlid, in plaats van opsturen naar Frankfurt.
Of weet iemand een goede horlogemaker in Hilversum?
Thanks!

Ja, dit is simpel op te lossen voor een horlogemaker. Wijzerplaat moet eraf en nog wat meer tot je bij de raderen komt die de datum en dag verzetten. Daar is van het rad voor de dagverzetting waarschijnlijk het vingertje losgekomen. Ik zou dan zelf dit rad vervangen. Belangrijk is dat die in de juiste stand wordt terug gezet in relatie to het rad dat de datum verzet.

Kost ongeveer 0,75 tot 1,00 uur zoals Andre, Horloge 24 al eerder aangaf.

Het risico dat je hier altijd loopt is het verwijderen van de centrale chronograaf secondewijzer. Je trekt nog wel eens de wijzer los van het busje en dat weer netjes in elkaar krijgen lukt vaak wel, maar soms ook niet. Dan wordt het zoeken naar een nieuwe originele wijzer wat soms wel, soms niet lukt………

2 likes

Dankjewel Rollie, voor je reactie.
(Ook veel dank aan Horloge24 via een persoonlijk berichtje)
Goed om te horen dat het op zich redelijk simpel is op te lossen, wel balen dat risico mbt de chrono seconde…!
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik ‘m voor service naar Frankfurt stuur, maar Sinn vraagt voor een onderhoudsbeurt 500 euro, ouch! Ze zullen wellicht wel (hopelijk) nog zo’n chrono sekonde wijzer hebben liggen?
Ik ga er eens over nadenken, op zich stoort het me niet eens zo erg: in 9 van de 10 gevallen speelt het hele proces van verspringen zich af terwijl ik slaap :wink: .
En verder werkt alles prima: tijd, chronograaf, reset. En met de hand tijd verstellen en datum en dag verstellen gaat ook goed.
Nogmaals dank voor je antwoord!