DDR only

Ruhla…Iedere horlogeverzamelaar heeft of had er wel een exemplaar van, de Trabant onder de horloges. Soms verfoeid maar door sommigen juist om hun eenvoud geliefd: zo vertoont @Scudo al jaren zijn gereanimeerde Ruhla en andere ‘fantasie’ namen uit die fabriek.
Maar ook een tegenwoordig gerespecteerd merk als Glashütte heeft een rijk vintage verleden uit de DDR nagelaten. Andere bekende DDR merknamen zijn Anker, GUB, UMF, Thiel, Meister, Sekonda etc.


Zelf ben ik nog altijd enthousiast als zo’n soms extreem low-budget uurwerk na tientallen jaren nog vol leven blijkt te zitten. Zoals deze leuke Ruhla quartz, batterij erin en gaan!
Ik weet zeker dat er bij HF nog veel meer van die unieke periode in de collectie is verstopt :male_detective: - Mijn verzoek: laat ze eens wat vaker (hier) zien!
Er schuilt nog zoveel moois in eenvoud…

15 likes

Leuk spul inderdaad.
Zit zelf te kijken naar dit GUB Glashütte model n.a.v. 20 jarig bestaan van de Nationele Volks Armee.
Op de wijzerplaat zijn drie wapenonderdelen gegraveerd: MiG 21, een “Raketenschnellboot” een een T-54 tank.
Ik twijfel nog omdat het uurwerk (kal. 75) vermoedelijk niet zomaar overal geserviced kan worden.

16 likes

Dat was Russisch, rebadged Poljots net zoals Strela. Er hangen een paar heel mooie 3017 Sekondas rond op het forum (had @Bert59 er nog een over?) :smile: plaatje, jammer genoeg niet van mij:

Zelf wel een ganz geile Stowa:

En de Stopp-Meister natuurlijk.

13 likes

Heel bijzonder.

Stowa was niet Oost-Duits.

Maar deze wel

UMF Ruhla met het vrij zeldzame kaliber 23 onder de kap. Het heeft me een paar jaar gekost om een goede balans te vinden,

11 likes

6 likes

Sekonda was meer een algemeen oostblok exportmerk om harde valuta te bemachtigen?

1 like

Mensen hou op… ik wil nu ook Ruhla’s en allerlei andere DDR horloges…

Oh man, mooi van lelijkheid! Kopen!

7 likes

6 likes

Dacht ik ook, zag nog ergens een 70’er jaren lcd voor de DDR.
Maar algemeen lijkt het inderdaad een Russische brandname met een hele rits USSR fabrikanten die er voor produceerden. :male_detective:

Dit waren toch serieus goede horloges

7 likes

Snel dan :sunglasses: want de duikers en chronografen lijken nu nog betaalbaar. Binnenkort ga ik naar Berlijn, en de oogjes open daar :male_detective:

1 like

Vind ik ook! Heb ook alleen mijn sixties Glashütte verkocht omdat die doublé én - voor mij - te netjes was :roll_eyes:

2 likes

Als je toevallig zo eentje tegenkomt…ik zoek hem al jaren.
Ik wil er erg goed voor betalen ook.

13 likes

Whoa… die is super!!!

1 like

Voordat ze met penankertjes begonnen, hadden ze bij Ruhla erg goede horloges met het bekende Swiss lever systeem zoals nu (bijna) alle mechanische uurwerken hebben.
Deze Ruhla präzisa zal wel te duur geweest zijn om te produceren. Bovendien werd alles door de regering gestuurd. Dus Ruhla de simpele goedkope horloges voor het plebs en de goede dure Glashütte horloges voor de happy few.

8 likes

Ook duikers kwamen natuurlijk voor in de DDR - al zie je ze niet heel vaak voorbij komen…
Zelf ben ik nooit verder dan deze kleine Ruhla gekomen - wel lekker intens blauw :blue_heart:

12 likes

Of deze:

11 likes

Leuke modellen hadden ze.

12 likes

Nog een paar DDR producten. Maar er zijn er nog meer

10 likes