De 3 klusketiers

Ja, je hebt niet echt iets gemist, het is In feite heel simpel.
Aan de binnenkant zitten de onderdelen vast met een schroef.
De verende ring zorgt ervoor dat de opwind knop aan de buitenkant wordt geborgd bij het naar binnen drukken.
Zie de foto’s.



JLC-F-3-onderdelen in de deksel Futurematic

4 likes

Leuk verslag zeker leuk om je eigen horloge zo een service beurt te geven

1 like

‘De drie klusketiers’ vind ik echt sterk,
Met bijzondere horloges van een mooi merk,
Een genot om te lezen,
En de klokken mogen er wezen,
Alleen missen jullie de kroon op je werk?

7 likes

Inderdaad een mooi geschreven verhaal. En wat een prachtige horloges zijn het toch :ok_hand:t5:

1 like

Gaaf project!
Mooi ook om 3 vergelijkbare en bijzondere horloges zo op te knappen.

1 like

Leuk geschreven verslag en een prachtig project! :grinning::+1:

1 like

Tja, wat zal ik zeggen.
Misschien is de uitleg iets te summier geweest voor een aantal leden, ik zal hier proberen om de werking uit te leggen en iets te verduidelijken.

In de veerton zit een as die de veer moet spannen, dat gebeurd middels een uitstekend lipje op de as. De bovenkant van de as is vierkant waar een tandwiel op is gemonteerd, dit tandwiel wordt weer aangedreven door het hamer automatische systeem.
Bij het opwinden zal de as dus gaan ronddraaien en vervolgens de veer meenemen om aan te spannen.
Welnu, dat is een simpele handeling die zorgt dat er spanning komt op de tandwielen en het horloge zal laten functioneren, tot zover zal dus bij alle mechanische horloges hetzelfde zijn

Om een indicatie te geven dat er een restant aan veerbelasting is, dus de zg. power reserve, is er bij dit horloge een uniek en inventieve manier bedacht om dat weer te geven middels een wijzertje die aan de linkerkant zit op de wijzerplaat.

Welnu, de as die in de veerton zit is langer gemaakt en op dat verlengde stukje is een schroefdraad aangebracht, dit stukje as komt buiten de deksel uit. Op de deksel zijn twee kleine schroefgaatjes gemaakt naast het gat waar de as doorheen komt. In deze schroefgaatjes worden dan weer twee schroeven in gedraaid met een lange schroefkop.

Vervolgens is er een rond plaatje met een gat in het midden die is voorzien van een schroefdraad die exact over de as geschroefd wordt. Tevens zijn er vier gaten gemaakt om dat gat heen waardoor de schroeven die op de deksel zijn geschroefd weer in kunnen passen als geleiders.
Deze schroeven zorgen ervoor dat het plaatje niet kan draaien als de as wordt opgewonden. Zie het plaatje aan de linkerkant op de foto.

Het plaatje gaat zich vervolgens naar buiten verplaatsen langs de schroefdraad op de as, door de schroeven die in de deksel zitten en door de gaatjes van het plaatje passen kan dit plaatje immers niet meedraaien.
Het plaatje wat aan de onderkant van de veertrommel zit zal dus naar beneden uitzakken.

Aan de onderkant zit een kleine gaffel op de platine met een taps toelopende punt aan een kant. Het plaatje zal tegen die tapse punt komen waardoor de gaffel gaat wegdraaien.
plaatje met tapse punt

Aan de andere kant van deze gaffel zit een klein asje waarop een arm met een vertanding zit, deze arm laat vervolgens een klein tandwieltje bewegen met een klein asje die door de wijzerplaat komt waarop het power reserve wijzertje wordt gemonteerd.


Als het horloge dan eindelijk weer in elkaar zit, dan ziet het er ongeveer zo uit;


De ultieme verzamelaars zijn altijd op zoek om hun collectie zo compleet mogelijk te maken en dan heb je ook de originele doos nodig waar het horloge ooit in is verkocht.

Ik ga ervan uit dat ik met deze impressie wat meer duidelijkheid heb gegeven over de werking van de power reserve van de Futurematic, het allereerste volautomatische horloge wat is geproduceerd.

Dixi

17 likes

Leuk verslag! Bedankt voor het delen, Climberly. :+1:

1 like

Was dat niet de Harwood in 1926?

Of begrijp ik de term volautomatisch niet.

3 likes

Gaaf verslag en leuke rit :wink:

1 like

Leuk verslag, heel tof. Hebben ze ook alle drie het (moeilijk te vinden) hacking veertje?

Deze wel in elk geval…

image

2 likes

Merci voor het leesgenot :wink: én ik ben weer wat slimmer :hugs:

1 like

Wauw wat een mooi verhaal en mooie foto’s. Thanks! Ik houd van historie en techniek, al begrijp ik van het laatste vaak niet zo heel veel haha

1 like

Geweldig zeg! Wat leuk en wat een mooie horloges. Goed gedaan!

1 like

Tja, je geeft aan en gaat er vanuit dat Harwood al in 1926 de eerste uitvinder was van de volautomatische horloges.
Welnu, dat is niet juist, waarom dan wel niet, het automatisch opwinden werd geïnitieerd door de uitvinding van Harwood en wel in 1924. Twee jaren later werd onder de naam Harwood perpetual dit concept horloge getoond op de Basel fair.
Dit horloge had inderdaad geen opwind kroon. Maar is daarom niet te bestempelen als een vol automatisch horloge. Waarom dan niet,

Wel het unieke van dit horloge concept is de beweegbare bezel, de traditionele kroonfunctie wordt dus door de bi directionele verstelbare resp. draaibare bezel aangestuurd, zowel voor het verzetten van de wijzers als wel het handmatige opwinden van het uurwerk.
De Futurematic daarentegen is wel een vol automatisch horloge, het opwinden kan niet handmatig worden gedaan middels een kroon of andersoortig onderdeel.

Conclusie, het Harwood horloge is niet vol automatisch, de Futurematic is dat wel.

Ik ga er vanuit dat ik dit onduidelijke vol automatisch uurwerk begrip enigszins heb verduidelijkt.

1 like

Een van de drie heeft inderdaad de hacking er nog bij zitten. De andere twee niet.
Deze is alleen vaak verwijderd omdat het een zeer breukgevoelig systeempje is. Omwille daarvan is het hacking systeem niet teruggeplaatst, maar dat kan natuurlijk wel.

1 like

Wij ook!:joy:

1 like

:thinking::thinking::thinking: hmmmm
Een reactie op deze laat even op zich wachten ben Ik bang.

1 like

Nee, hij vraagt of dat klopt. Hij geeft het niet aan en hij gaat er dan ook niet vanuit. Dus je hoeft niet zo zuur op André te reageren. De term volautomatisch die je gebruikt is overigens je reinste flauwekul. Harwood heeft het automatische uurwerk uitgevonden en was daarmee tevens de eerste producent van automatische uurwerken. “Volautomatisch” is een verzonnen term.

Met de bezel kan je alleen de wijzers verstellen niet opwinden.


Hier een foto van slechte kwaliteit wel duidelijk te zien hoe het werkt.

2 likes