Er moet mij iets van het hart. Iets waar ik met mijn verstand soms niet bij kan en mijn onderhuidse bloed van begint te borrelen.
We kennen allemaal wel de horloges uit het verre Oosten en vele van ons heeft er wel eens eentje in handen gehad. We hebben het natuurljk over de Chinese horloges die vaak als hommage dienen. Parnis , Cadisen, Pagani , San Martin en Seagull zijn een aantal van de bekende merken.
Veel horloges van bovenstaande merken zijn mechanisch maar toch wordt er op dit forum dit soort horloges nog niet geaccepteerd omdat deze vaak goedkoop zijn en daarom snel afgedaan wordt als â Chinese troep â
Echter âŠ
Is er een merk die een eigen topic heeft. San Martin heeft een San Martin Only topic. Waarom is dit merk wel geaccepteerd maar Pagani , Parnis of Seagull niet ? Volgens mij komen alle horloges van deze merken uit dezelfde fabriek gerold. Laatst zat ik op YouTube een San Martin GMT vs Pagani GMT te kijken , het materiaal van beide horloges kwam precies over een met elkaar. Het enige verschil was dat de een San Martin en de ander Pagani op de plaat had staan.
Waarom is het ene Chinese horloge meer geaccepteerd dan het andere Chinese horloge ?
Ik heb een Cadisen, een Seagull, een San Martin en een Pagani.
Qua kwaliteit is het een beetje San Martin > Seagull > Cadisen > Pagani. San Martin bouwt oprecht hele goede horloges. Sommigen, en dit is denk ik waar de scheidslijn zit in dit forum, zijn een eigen ontwerp. Cadisen heeft er ook een paar. Pagani echter niet. Wat ze als eigen design verkopen zijn gruwelijke dropshippers met hun eigen logo erop. Seagull is zoals Rik al zegt wel degelijk geaccepteerd hier. En ook die, komt ie weer, hebben eigen ontwerpen.
Ik heb menig van deze horloges gekocht in het begin van de hobby en ik mag dan ook zeer kort maar krachtig zeggen;
parnis pagani , leuk om te hebben als je eerste horloge om te kijken of het wat voor je is maar het heeft niks te maken met liefde voor horloges. Ik heb met geen enkel horloge van ome ali een klik gehad, terwijl als je een citizen of seiko koopt, al is het tweedehands je echt trots bent op zoân horloge.
san martin had in het begin goede deals, voor 200 euro een mooie klok met goede specs. nu gaan ze overboard en kan je net zogoed jagen op een tweedehands Seiko.
daarnaast is de garantie van een winkel ook wat waard, en de koopervaring die erbij komt kijken als je gaat passen.
Ik draag vandaag een Corgeut flieger, mijn enige Ali Chinese horloge. Overige horloges in mijn collectie zijn merk horloges ook al zitten daar exemplaren bij die goedkoper zijn dan Ali Chinezen, Vostok b.v.
Waarom een Corgeut flieger? Omdat ik echt wel serieus naar een Laco Basic heb gekeken want die ziet er beter uit en is een merk met historie.
Maar wat mij daar voor âŹ340 enorm aan tegen valt is dat er hetzelfde luidruchtige Miyota uurwerk in zit als de Ali flieger waar ze dan ook nog eens âMade in Germanyâ op zetten! (rotor). Duitsland? Serieus?
De Corgeut draagt overigens heel comfortabel, alleen het Ali bandje was slechte kwaliteit dus een Kish van âŹ20 erop met flieger looks. Draagt prima. De afregeling van het horloge was binnen de specs maar het liep 9s per dag achter en daar kan ik niet te tegen dus heb 'm zelf afgeregeld. De Miyota loopt verder prima afgezien van rotor lawaai.
Ik zal niet snel nog een Chinees âhommageâ kopen maar het prijsverschil met de Laco vind ik te groot als daar een goedkoop Japans uurwerk in zit.
Ik zie San Martin alleen maar Rolex Explorer , Rolex GMT Master , Rolex Date Just en verschillende Tudor modellen als hommage maken. Het enige eigen ontwerp is een soort Flieger die ze hebben.
Bulova Super Seville is ook een regelrechte rip off kijk hoe populair die zijn. Het heeft wellicht te maken met het feit dat Bulova Zwitserse horloges maakt en daarom men denkt dat het dan wel geaccepteerd is.
Ik dacht ook dat parnis en Seagull toch wel aardig geaccepteerd is.
Wat ik echter wel denk, is dat je in plaats van 4/5 van âde Chinese merkenâ in je collectie te hebben, je ook prima een mooi horloge uit de âgevestigde namenâ had kunnen hebbenâŠ
Maar ja, als je daar niet op zit te wachten en liever 4/5 Chinese mechanical watches hebt, gewoon lekker doen. Who cares? Ik snap best dat mensen zeggen, voor 1 Hamilton x wind heb ik 6 Chinese horloges die ik graag draag.
Dan weet ik het niet. Ik denk ook dat het publiek wat dit soort fotoâs plaatst anders is dan degenen die tegen hommages of hoe je ze wil noemen in het gareel komen.
Het heeft wellicht te maken met het feit dat Bulova al jaren eigen ontwerpen maakt en maakte waardoor het een respectabel merk is wat niet drijft op de kurk van simpel namaken onder een andere naam.
Maar het betreffende model laat ik ook links liggen
Ik denk dat sommige Chinese horloges gewoon wel wat boven de rest uitsteken. Of in sommige gevallen met kop en schouders.
En andere zijn weer echte puin.
Schroefdraad van de kroon veels te fijntjes. Draai je dus zonder moeite zo aan gort.
Zeer slecht gesmeerde uurwerken. Vooral bij een chrono kan je dan wel eens de sjaak zijn na een paar maanden, als je 20 a 30 keer de chrono start en stopt dan kan het al kapot gaan.
Of de bezelveer van een duiker breekt in zeer korte tijd. Waardoor je bezel heel raar klikt, geen weerstand meer heeft, of zelfs vastloopt.
En er zijn ook uitstekende horloges waarvan de onderdelen grotendeels uit China komen.
Punt 1:Die âmenâ die je aanhaalt zijn steeds verschillende mensen. Ik zou bijvoorbeeld geen âhommageâ van Ali kopen, maar ook geen super seville. Iemand anders zou beide wel doen.
Punt 2: de kwaliteit en afwerken maken natuurlijk wel een verschil. De helft van de Tudors zijn regelrechte kopieen van Rolex. Iemand kan niks tegen hommages hebben maar de Ali express meuk links laten liggen omdat hij een beter afgewerkt horloge wil, en vervolgens een super seville kopen.
Ik heb ongeveer een 80 tal horloges de meeste vintage/ werkend, niet werkend, een uit wit Rusland, 2 uit de cccp en 2 uit midden aarde. Het gaat toch om de horloges ? Sommige zijn vuilbak waardig, tot ik er iets mee kan doen en anderen draag je af en toe. De rest is bijzaak
Zelf heb ik twee Steeldives via Ali gekocht. De âCaptain Willardâ homage, gezien dit model te groot is voor mijn pols, maar ik deze zo knap vind. De real deal kopen zou me te veel pijn doen gezien het niet genoeg gedragen zou worden.
En dan nog een flieger stijl horloge, vooral omdat deze er zo net afgewerkt uitzag ik de reviews en het simpele design mij wel aanspreekt.
Nu blijkt dat ik beide horloges toch best veel draag en kwaliteit mogen ze niet onderdoen voor andere horloges in mijn collectie. Met de eerste zwem ik ook regelmatig en niks van problemen mee. Prima horloges voor een klein prijsje dus in mijn opinie.