De acceptatie van Chinese horloges

Dan verschillen we daarin behoorlijk van mening :wink:

1 like

Ik schreef dit, omdat dit wel vaak in 1 ademteug aks hetzelfde wordt benoemd. Hoe vaak ik niet al voorbij heb zien komen dat men praat over een homage en het slechts een 1:1 aftreksel/regelrecht kopie vinden.

Ik bedoel, kijk naar mijn NA van gisteren. Daar las ik ook al een reactie dat er mensen zijn die dit model liever niet zien, omdat ze het een kopie vinden en het geen eigen smoel heeft. Terwijl Squale toch wel een gerespecteerd merk is en (wat ik pas net weet) heads maakte voor Tag Heuer en Blancpain.

Boeit mij verder weinig natuurlijk. Mijn pickle wordt er een sweet cucumber van. Dat is het enige wat voor mij telt.

4 likes

Het merendeel van de Chinese horloges die ik heb gezien (Wish, AliExpress, Alibaba etc.) zijn ook gewoonweg troep en ontwikkeld voor de snelle verkoop en winst. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook merken tussen zitten die serieus proberen de voeten aan de grond te krijgen. Die hebben last van dit imago, en daar zijn Pagani en Sea-Gull inderdaad goede voorbeelden van.

1 like

Keihard dit. Waar de fabrikant zit maakt niks uit, en hoeveel die ervoor vraagt evenmin.

Deze staat hoog op mijn next-purchase lijstje: Seagull, 38mm, saffier. Toffe smoel. Binnenwerk is een afstammeling van een Venus 150 en verre neef van de Poljot 3017.

Die zeventien-in-een-dozijn would-be Rolex ripoffs met om ter dikste bezels en nepgoud, die mogen gerust een hakselaar in en gebruikt als onderlaag voor de volgende snelweguitbreiding.

8 likes

Met “ men “ bedoel ik 80% van het forum. Ik ben van mening dat een hele grote meerderheid op het forum negatief tegen Chinese horloges aankijkt. Dit komt ook denk omdat die 80% alleen maar Zwitserse horloges in zijn collectie heeft omdat het beeld ontstaan is dat dit kwalitatief de beste horloges zijn.

Ik ben ook van mening dat men in China minder met Swiss Made horloges rondloopt en zich meer vergrijpt aan de Japanse uurwerken

1 like

Dus een klik gaat alleen om het bedrag wat je er voor neer moet leggen of het merk? Omdat het een {insert bekend duur merk} is moet je er een klik mee hebben? Het gaat niet om hoe een horloge er uit ziet/of het je aanspreekt? Of mogelijk zelfs de nukken die een horloge leuk kunnen maken?

Mogelijk vloeken ik de kerk, dus lees verder op eigen risico:
Ik heb laatst een Pagani Design GMT besteld. Ja, het design is Rolex en het GMT uurwerk wat er in zit is een onbekende Chinees. Maar goed, nog geen honderd euro dus soit. Horloge deed het bij binnenkomst niet, sticker op de rotor liet wat los waardoor deze tegen de case back aan kwam. Case open gemaakt en sticker verwijderd. Horloge loopt nu als een zonnetje. Ik kan alleen maar lachen om deze actie die ik zelf moest doen. Maar ook de aanzienlijke wobble die het horlge maakt om mijn pols als ik de pols een keer goed schud. Of wat te denken van de semi goedkoop klinkende clicks die de bezel maakt, maar de bezel draait wel heerlijk soepel. Het is een soort haat-liefde, het is goedkoop maar het werkt wel allemaal. Ik heb meer lol van deze Pagani van nog geen honderd euro dan mijn veel duurdere Seiko of horloges van Zwitserse afkomst. Natuurlijk omdat je toch best wat horloge (saffierglas, automaat) voor je geld krijgt. Maar eigenlijk vooral juist om de kleine nukken. Plus, wat voor mij ook zeker meetelt, de eerste kras is zo veel minder erg op een goedkope Chinees.

7 likes

Ik veronderstel dat je dan geen enkele diver in jouw collectie hebt met eenzelfde type bezel en zelfde type insert, zoals een willekeurige diver van Rolex?

Want… Sublike=Rolex

1 like

Ongeacht de kleurensamenstelling en prints

Inderdaad. :slight_smile:

1 like

Man met principes en discipline! Chapeau

1 like

Daar issie weer: de illustere “men”. Je voegt gewoon alle meningen van individuen samen tot één grote mening en doet dan alsof dat de hivemind van HF is. Dat klopt gewoon niet. Die 80% zijn allemaal verschillende mensen, met allemaal verschillende meningen. Sommige houden niet van dure of goedkope kopieen, sommige houden alleen van dure, andere alleen van goedkope en allemaal ook nog eens vanwege andere redenen.

1 like

Nou. :joy:

Niet echt. Ik vind divers gewoon vrij saai. Smaken en kleuren enzo. Rolex op zich ook, de enige die ik nog iet of wat kan smaken zijn de niet-divers. Ik doelde er eerder op dat veel van de “goedkopere” (for lack of better word) Chinese merken hard proberen om op alle vlakken de “duurdere” horloges te imiteren, met wisselend succes, en dat ik dat een spijtige zaak vind al is het economisch doodnormaal. Liever iets met een meer uitgesproken eigen karakter, maar goed, dat kost geld aan designers met een beetje visie en in zo’n prijsklasse is dat wellicht een te vermijden kostenplaats.

2 likes

Ik denk dat TS het zelf niet zo bedoelde, alleen een ongelukkige zinsopbouw heeft gebruikt.

Dat dus. Mee eens. Vandaag een Sugess GMT om.
Loopt spot on en ziet er prima uit.

Dat hij op een veel te dure Rolex lijkt, klopt. Om die reden zelfs gekocht. Ik maak me er dan ook totaal niet druk om als er tijdens mijn (soms fysieke) werkzaamheden een kras op komt.

Gisteren mijn eerste krasje op het glas van mijn Seamaster. Daar ben ik voorlopig wel ziek van…

4 likes

Ik heb er een aantal gekocht gewoon om te zien of ze slecht zijn.
Sommige zijn niet veel soeps maar andere zijn wel leuk.
Maar ja een automaat voor E 10,00 op de deurmat moet je dan nog zeuren?
Of een weide voor E 15,00 op de deurmat! als je batterijen (gaan er 2 in) ben je duurder uit. en hij loopt al 2 jaar.
Wat mij het meest verbaast is de afwerking van de kasten dat ziet er goed uit.
Maar nee het is geen Rolex en dat kosten ze ook niet.
En Invicta valt dat ook onder Chinees ? Daar het ik er ook een paar van.
Maar ook Rolex SD Breitling’s Omega’s Panerai en andere top merken !
Dus kan nog goed vergelijken ook.
Dus voor mij is het wel Ok.

4 likes

Ik ben het niet oneens met je. Maar het is wat je zegt, men doet wat geld verdient! Daar kan geen mening tegenop.

En zolang er meer mensen zijn met minder bestedingsruimte, maar met grootse dromen, dan mensen met veel bestedingsruimte met vervulde dromen, zullen de mensen met vervulde dromen, over het algemeen de mensen zijn die iets tegen hommage danwel aftreksels hebben. En nee, dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Mijn motto nogmaals, whatever floats your boat.

6 likes

Ik heb 2 Chinese tourbillons. Dat zijn geen kopieën van andere horloges. Ze zijn leuk, degelijk en ze lopen uitstekend.

Ook heb ik een maanstand chrono van Chinese makelij.
Ook:geen gejat ontwerp en een prima mechanisch uurwerk o.b.v. een Venus waarvan de rechten verkocht zijn. De krokoband eraan is duurder dan het horloge was.

Ik heb niks tegen Chinese horloges, maar kom niet aan met een Sub-imitatie ofzo.

7 likes

Voor zover ik kan concluderen uit meerdere topics, is iets al een sub-imitatie op het moment dat er al gebruik wordt gemaakt van eenzelfde type bezel en een insert, ongeacht de kleuren of print/graveringen, want… de vorm oogt hetzelfde.

Waar ligt de grens? Uiteindelijk geldt voor elk product, dat het ergens in het ontwerp 1 of meerdere gelijkenissen heeft met andere merken.

Deze topic begint vormen aan te nemen van meerdere andere topics, overigens…

Misschien tijd voor mij om het op negeren te zetten :joy:. No offense TS

Ik heb niets tegen Chinese horloges, maar heb er ook geen. Simpele reden is dat ik het eigenlijk veel te leuk vind om naar een AD te gaan en daar lekker te struinen, kletsen, passen en eventueel kopen.
Daarnaast houd ik er van dat ik een ‘veilig’ gevoel daarbij heb en terug kan gaan als er iets mee aan de hand is.
Andere reden is dat ik de meeste ook niet echt mooi vind, maar datzelfde geldt voor het origineel waar de ‘inspiratie’ vandaan komt :wink:

2 likes

TGIF :partying_face:

1 like