Mooie gedachtengang! Kan ik me overigens ook in vinden!
Helemaal mee eens. Zie zo vaak hier horloges voorbij komen met één of meer ontwerp kenmerken die je bij andere merken/modellen ziet.
Daarnaast, wat al eerder aangehaald is, er zijn zat mensen met een kleine(re) beurs (of simpelweg andere prioriteiten) die de ontwerpen wél heel erg mooi vinden en dus voor een zeer kleine fractie van de prijs iets kunnen kopen dat daar zeer sterk op lijkt.
Dus dat!
Squale, Steinhart, San Martin of Bulova, het maakt me geen reet uit. Een rip-off is een rip-off.
Zo vind ik een Citizen Eagle seven met flat link bracelet en dag -datum op drie al een stuk minder rip-off, want het hebben van een fluted bezel alleen maakt iets niet per se een rip-off. Die Eagle seven is genoeg anders dan een DJ dat ik het niet ergerlijk vind.
Evengoed koop ik die ook niet, want toch te dicht bij het oorspronkelijke ontwerp naar mijn smaak.
Bulova is een Amerikaans merk wat van de Citizen groep is.
De Seagull 1963 is een icoon. Ik zou er graag eentje hebben.
Niks tegen China, behalve in politieke zin.
Ftfy
TS,
Wat uiteindelijk voor jou belangrijk moet zijn, is krijg jij een goed gevoel bij een Chinees horloge? Koop hem lekker.
Ben je van plan om je Ajax shirtje op de boulevard op Kreta te kopen, dan zeg ik: Koop hem bij de AD.
Zie je een kraampje op de boulevards met TayBan zonnebrillen en zogenaamde “superclones”? Koop dan geen TayBan bril en bestel lekker Chinees bij Alie.
Geen rip-off, want slechts fluted bezel? Enige gedachte die ik erbij krijg (als leek) , sprekend Rolex.
Want? De naam alleen al is per definitie rip-off?
Proef ik hier een soort dubbelspel?
Minder ripp-off
Ik kan nog niet editen
Nee, gewoon dat noch prijs, noch merknaam iets uitmaakt bij het bepalen of iets een ripoff is of niet. Er zijn ook merken met “grotere” namen die dat durven doen.
Die interpretatie kan ik me iets bij voorstellen.
Duidelijk!
Was ook geen aanval, meer oprechte vragen op basis van wat ik lees en misschien zelf verkeerd interpreteer.
Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat dit het zoveelste Chinese troep / Homage/ Fake/ Rip off topic gaat worden wat uit de klauwen kan gaan lopen.
Dus.
Er zijn vooroordelen die qua kansberekening terecht voor kunnen komen op een horlogeforum.
Want er komt nou eenmaal meer massageproduceerde troep uit China dan uit Zwitserland. Procentueel gezien niet onjuist dacht ik zo.
Verder is er altijd een snobistische kant van de hobby waarbij men graag de grote merken om de pols heeft. Die zowel gedragen kunnen worden door liefhebbers die dan weer onterecht beschuldigd worden van bovenstaande.
De hobby is erg zwart/wit wat dat betreft.
Want als er een bekend Rolex ontwerp nageaapt wordt is de tent te klein. Maar een Sinn Navitimer is bijvoorbeeld weer o.k. want die hebben de rechten van het ontwerp van Breitling overgenomen.
De Sinn 103 st lijkt weer erg op een 70’s 80’s Breguet Type 20. Maar geen probleem want destijds deelden Breguet Breitling Sinn en Heuer kastontwerpen. Maar in de 60’s 70’s en 80’s boeide niemand dat ook maar ene reet.

sprekend Rolex.
Die gedachte kun je krijgen. Ik krijg hem ook ergens wel, maar vind het, nogmaals, minder erg dan een éen op één kopie met datumloep, jubilee bracelet en alleen datum zoals de genoemde super Seville.
Dat was precies de nuance. Squale bijvoorbeeld maakt prachtige eigen horloges, en dan maken ze helaas ook Rolex hommages. Daar zouden ze mee op moeten houden. Vandaar dat je die ook alleen nog maar bij Gnomon kunt kopen.

naam
Nee, wat ik zeg is dat het me geen reet uitmaakt welk merk er een rip-off maakt. Dus of dat nou squale uit Italië of San Martin uit Hong Kong is, het is de rip-off die ik niet cool vind.
Ik heb dus, nogmaals, niks tegen legitieme horloges uit China.

Vandaar dat je die ook alleen nog maar bij Gnomon kunt kopen
Hahahaha, mooi ingepakte sneer, love it .
Misschien ben ik dan ook echt een LEEK. Ik ken geen rolex die er uitziet als m’n Squale van GNOMON. Ik heb er dan ook bewust niet naar gezocht. Wel vind ik dat ondanks dat ik geen rolex ken die hetzelfde uitziet (kleuren), de Squale op een sub lijkt. Maar ja, ik wil geen Rolex! Ik houd niet van Mercedes handjes en ik vind m’n Squale gewoon te sexy.
Wil niet zeggen dat ik nooit een rolex zou willen. Misschien word ik ooit verliefd op een Rolex. Maar dat is nu nog niet aan de orde.

ingepakte sneer
Pardon?
Ik heb het over de 1545. Die zie je niet meer in Europa.
Heb ik iets gemist? EDIT: Ah… Ik zie dat je een GMT hebt gekocht. Ja, die zit ondanks de andere wijzerset en kleurstelling wel heel erg dicht op de Rolex ja.
Maar goed, ik heb zelf ook een Eagle seven gehad voor ik tot dat inzicht kwam.
Ik heb een 30 atmos Y1545 Tropic gmt

Die zie je niet meer in Europa
Ook niet bij serious watches en Q-watches?
Of sla ik nu de plank volledig mis?
Ik had alleen bij Squale zelf gekeken. Maar meende van niet.
Ik heb begin jaren 90 een grote dikke BMW uit de 7 serie gekocht. Binnen een week eerste mankement en daarop volgden nog een stuk of 10. Auto met veel verlies binnen een jaar verkocht. Ik heb dus kunnen concluderen dat alle Duitse modellen, van alle merken auto’s TROEP zijn.
Misschien moeten we wat meer nuance aanleggen. Er komt goed, en niet zo goed spul & onderdelen uit China.
En het lijkt er sterk op dat die onderdelen zelfs door grote Zwitserse merken worden gebruikt. Interessant is om eens op zo’n site van containerscheepvaart rond te neuzen. In de manifesten zie je best veel containers die naar Zwitserse horlogebedrijven gaan. Zouden die alleen maar stoelen, LED lampen enz. kopen in China?
Ik zie de coke gmt 1545 in ieder geval staan bij sw en weet uit eigen ervaring dat Qwatches ook zou kunnen leveren.
Gelukkig kunnen we wel allemaal de Chinese keuken waarderen.
Lekker man - vandaag denk ik weer Chinees bestellen.
Kip met cashewnoten
Ossehaas in teriyaki saus met broccoli
Wat bestellen jullie bij de Chinees?
je maakt een goed punt inderdaad in je laatste alinea’s.
ik denk dat de conclussie is en blijft dat je vooral moet dragen wat jou het beste lijkt, waar jij blij van word en wat jou budget toelaat (want daar gaat het vaak ook om). In deze hobby kom je er vanzelf achter wat bij je past en als dat een pagani van 50 euro is wie is iemand anders om dat lelijk te vinden.