Dat is wel het gezelligste.
PS. Mān likes zijn alweer op
Dat is wel het gezelligste.
PS. Mān likes zijn alweer op
Ik heb ook een chinees geaccepteerd
Hou wel van een beetje kermis, de stopwatchfuncie heeft het nooit gedaan, maar het Seagull zwanenhals uurwerkje loopt gruwelijk nauwkeurig.
Ik heb ooit ook een Parnis automaat gehad
aangeschaft via eBay Duitsland
ik vond het toen een betaalbare Milgauss homage
met steriele plaat
de PVD coating was geen PVD coating
na een jaartje of 2 een klein schokje, en 2 markers waren losgeraakt
even laten maken bij de horlogemaker in naburige stad (een prutser)
3 weken later heeft de Parnis dan finaal de geest gegeven
Het ding is nog steed te verkrijgen, ook onder Bliger merknaam
Die secondewijzer komt mij bekend voor
Dat bestel ik ook graag bij de Chinees. Geen horloges. Ik houd van het verhaal achter horloges. Die hebben Chinese horloges nou niet bepaald.
Tsja, over die spullen die in China gemaakt worden valt te discussiƫren. De iPhones worden ook gemaakt in China. Dat gebeurt onder het oog van Apple die de productielijn heeft opgezet. Dit zal ook gebeuren bij de horloges van de bekendere Zwitserse merkenZ Dat geld niet voor de Ali express horloges.
Het is voor een groot deel een kwestie van perceptie. Tegenwoordig hebben merken als Seiko en Citizen een bepaalde reputatie. Dat is ook niet altijd zo geweest, pakweg 40 jaar geleden waren dat goedkope Japanse klokjes.
Hetzelfde geldt voor de Chinese klokjes van nu. Er zal nog een hoop rommel tussen zitten, en qua intellectueel eigendom hebben ze in China vrij ruime opvattingen, maar dat zal vast gaan veranderen. Kwaliteit komt wel bovendrijven, en dat zal ook een prijs hebben. Kijk bv naar de Hangzhou 5000A met microrotor of de klokjes van Atelier Wen. https://atelierwen.com/
Als je een analogie zoekt kijk dan naar de ontwikkelingen in de auto-industrie. Bv naar de ontwikkeling van Hyundai van absoluut bagger tot state of the art in een jaar of 40.
Voor sommige vintage horloges is dat zeker wel het geval, de Chinese horloge industrie heeft heel wat interessante binnenwerken en horloges geproduceerd over de jaren. Helaas is het er de laatste decennia niet beter op geworden. Voor een groot deel produceert China wat wij vragen, en onze honger naar goedkope rommel heeft heel wat degelijke eigen producten verdrongen. Echter, er is nog heel wat leuks te krijgen maar dan natuurlijk niet voor een tientje op Aliā¦
Wat verhalen betreft kan ik dat bij echte oudere merken zoals Omega en Longines wel appreciƫren. Echter, voor vele merken en modellen inclusief Zwitserse merken is het verhaal erachter niet meer dan een slim verzinsel, een overgekochte benaming of een zeer twijfelachtig verband.
Nou dat ding van mij heeft wel een verhaal, het is een replica van een vliegeniers horloge uit het midden van de vorige eeuw, toen het āgele gevaarā nog heel actueel was.
Kan zo maar weer eens de kop op steken.
True, true, maar over het algemeen zit dat bij de bekendere merken wel snor. Ik ben er ook ingetuind met Ingersoll. Dat scheen vroeger ook een gerenommeerd horlogemerk te zijn geweest. De ervaringen die ik er mee heb zijn ronduit bagger.
Tsja⦠Het blijft in mijn optiek dan gewoon een replica als het niet door de originele fabrikant is gemaakt. Mensen klagen ook dat de Black Bay 58 een rip off is van een Rolex. Maar Tudor is ook daadwerkelijk opgericht alszijnde een poot mans Rolex. Dan gaat het verhaal in mijn optiek dan weer niet opā¦.
Seiko en Citizen hebben altijd een reputatie gehad. Dat verhaal van die merken gaat way back. Dat het goedkope Japanse klokjes waren doet daar niks aan af. Je stelt dus nu dat een keer niks voorstelt op het moment dat het goedkope klokjes maakt. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Geen idee wie de oorspronkelijke fabrikant was, wellicht is het gewoon een āher uitgaveā ?
Het maakt ook eigenlijk geen moer uit. Het gaat voor een ieder wat voor gevoel hij bij een horloge heeft. Dat is het belangrijkste. De huidige Mini is ook eigenlijk geen echte mini meer. Het is door BMW overgenomen om er een slaatje uit te slaan. Maakt het daarom een mindere auto? Dat maakt een ieder voor zichzelf uit.
Als het een echte āFliegerā is conform de net voor WO2 door het Reichsluftfahrtministerium uitgegevens design specificatie Fl. 23883 dan is het gebaseerd op een ontwerp van de Duitse staat om gestandaardiseerde horloges te produceren voor piloten en bommenrichters. Geproduceerd oorspronkelijk door onder andere Laco, Stowa en IWC maar dus geen ontwerp van ƩƩn van deze merken. Dit is naar mijn mening dus een ontwerp waarvan geen merk eigendom kan claimen.
Het wordt een ander verhaal als je bijvoorbeeld exact de moderne IWC versie daarvan gaat kopiĆ«ren, maar naar mijn mening mag eender welk merk āFliegerā stijl horloges maken zoveel ze willen.
EDIT: als het trouwens gaat over het Sugess horloge dat al gepost is hierboven, dan is dat een vrij getrouwe kopie van een Breitling Top Timeā¦
Eens, maar wat betr. dat horloge, ik ken geen vergelijkbaar exemplaar van welk ander merk dan ook.
Of het is heel lelijk, of een heel goed bewaard geheim.
Best een leuk klokje.
Alles namaak Babi pangang, bami & nasi zijn Indonesch.
Alles namaak
Babi pangang, bami & nasi zijn Indonesch.
Veel āchineseā restaurants worden/werden gerund door indos / Indonezen