Ik denk vanwege de koppeling met het achterliggende radertje voor de interne draaibare wp. Heel andere koppeling dan de stem voor het bedienen van het uurwerk. In die tijd waarschijnlijk bedacht als een robuuste koppeling?
denken en horlogerie is geen al te beste combo. je weet het en je herstelt het / plaatst het of je weet het niet en denkt maar dan ga je opzoeken hoe het in elkaar zit voor je een schroevendraaier gebruikt zoniet is het kapot
jazeker, die schroef dient om de kroon vast te zetten. De opwindstift is gemonteerd wanneer je de mechaniek in de kast zet, daarna moet de kroon erop en dat doe je door die schroef te plaatsen
de opwindstift eindigt in een hol vierkant gedeelte, in het holle gedeelte zit schroefdraad, in de kroon zit een vierkante uitsparing die past op het vierkante uiteinde van de opwindstift en met de schroef zet je de kroon vast op de opwindstift. dus niks te robuuster maken of iets dergelijks, gewoon het vastzetten van kroon op opwindstift die het binnenschijf draaigedeelte bedient.
foto s gaan het duidelijker maken, heb er de reserve even voor genomen.
voor aanzicht 2de kroon gemonteerd
zijaanzicht 2de gemonteerde kroon
schroef verwijderd
kroon verwijderd
achter- en vooraanzicht kroon en dan zie je de vierkante uitsparing achteraan die past over het vierkante gedeelte van de opwindstift en vooraan zie je een ronde uitsparing die de schroefkop herbergt eens geplaatst
Dan klopt mijn redenering toch aardig Want ander systeem en nmm wel degelijk robuuster door een dikkere stift. Tijdens een vlucht meermaals controleren, draaien, weer controleren, draaien en dan wil je wel dat het stevig zit. De stift is anderhalf keer zo dik als een normale stift?
nee de stift is even dik als de andere, zelfs dunner. Dus het heeft niets met robuustheid te maken.
Wat een gaaf en uniek horloge. Ook weer mooi werk geleverd!
Heel mooi om te zien en lezen!
Prachtig werk, resultaat en reportage! Bijzonder!
Ik deel deze jaloezie, ik ben al in haar atelier geweest, absolute waanzin. Er is daar meer te zien en vinden dan een gemiddeld horloge museum.
quote " Lindbergh was een zeer akelig ventje, "
Hoezo, heb je dat persoonlijk kunnen meemaken dan? hij heeft in de WWII nog fantastisch werk gedaan in de pacific als testpiloot en zelfs nog actief meegevochten in diverse raids op de eilanden die bezet waren door Japan.
En meegewerkt aan de ontwikkeling van een kunsthart en hart-longmachine.
redelijk indrukwekkend voor een “akelig ventje”
wat is jouw bijdrage?
Proficiat met het resultaat van deze bijzondere toolwatch !
t is al heel wat minder, veel weggegeven want aan het uitbollen, al vinden we dat ergens toch ook wel jammer dat het stopt. Nu ja duimen maar dat ik veel vind op de rommelmarkt he
Daar mag ik niet over klagen de laatste maanden, vorige week nog eterna hebbedingetjes gevonden, echt cool
jouw longines ligt er trouwens ook nog altijd Tot zover de aller aller aller allerlaatste longines
Heb er een volledig nieuwe mechaniek voor nodig, degene die er in zit is zelfs met mijn handen niet meer te redden. Dus hij ligt hier nog steeds en op een dag hoop ik de mechaniek een keertje tegen te komen.
je weet dat je welkom bent he als je in de buurt bent, tas koffie staat altijd klaar
En dan liefst met een longines om de pols, eendert welke
Wat is jouw bijdrage eigenlijk, behalve telkenmale kappen op een ander?
Zeker dat, binnenkort eens tijd maken, Ik laat je nog wat weten als ik tijd vind.
ik vind het onterecht om Lindberg een akelig mannetje te noemen.
je hoeft het niet met zijn levenswijze eens te zijn. maar 51 jaar na zijn dood hem nog wat dieper in zn graf trappen , dat is niet correct.
ik laat het hierbij
Wow
Ik heb genoten van deze prachtige reportage en bijbehorende foto’s.
Wat een schitterende Longines.
Ik maak een diepe buiging voor je kunde, geduld en vakmanschap
Lindbergh heeft zeker zijn verdiensten gehad (en die heb jij waarschijnlijk ook niet persoonlijk waargenomen, toch? Ik neem niet aan dat je zijn hand hebt vastgehouden als testpiloot).
Maar hij was ook een aanhanger van de eugenetica, hij was een groot bewonderaar en fervent voorstander van het regime van Aldolf Hitler. Hij was o.a. om die reden dan ook tegen deelname van de VS aan de oorlog in Europa; hij vond het beter als Duitsland zou winnen en met de VS dan een blok zou vormen tegen de inferieure Aziatische rassen, en hij was dikke matties met Göring. Ook was hij dik met Henry Ford (ja, die had ook zijn verdiensten), eveneens een liefhebber van Nazi-ideologiën en een notoire antisemiet, iets waar Lindbergh ook duidelijk naar neigde (en beiden ontvingen een hoge nazi-onderscheiding).
Het is daarnaast niet onmogelijk dat Lindbergh, indachtig de eugenetica waar hij zo vol van was, een rol zou hebben gespeeld in de verdwijning en dood van zijn lichamelijk (en wellicht geestelijk) minder goed gelukte zoon. Hij heeft nogal wat rookgordijnen opgetrokken en blijkbaar wat zaken verzwegen. Hard bewijs is er (nog?) niet (dat was er overigens tegen de ter dood gebrachte hoofdverdachte Bruno Hauptmann ook niet), maar er zit een nogal vreemd luchtje aan de hele zaak.
Al met al voor mij reden genoeg om Lindbergh een akelig mannetje te noemen.
En dit was brandpunt goede avond.
Prachtig, Vintagewatchstuff. Ik heb nog “iets” te leren…
Gaaf! Mooie foto’s!