De aller-aller-allerlaatste Longines: De Lindbergh hour angle uit 1939

Vandaag is het Longines tijdperk tot een einde gekomen: de laatste die er nog lag - en die lag er al 10 jaar - is in orde gezet. Het gaat om een 1939-1940 longines Lindbergh hour angle polshorloge.

Geen foto voor dan is de verrassing op het einde des te groter over wat het geworden is … nee joh ben gewoon een foto voor vergeten te nemen. In elk geval er lagen er 2: eentje nam ik ruim 10 jaar geleden hier op het forum over. Deze was helaas kapot en onherstelbaar kapot want mankeerde wieltjes voor de hour angle draaischijf, deze waren vervangen door verkeerde wieltjes en dus was alles kapot gedraaid. Een horloge moet voor mij werken zoals hoort in al zijn functies, het eerste idee was de mankerende / kapotte parts te zoeken, helaas die waren en zijn echt niet meer te vinden. Dus het volgende plan was een 2de om dan de eerste naar behoren te kunnen herstellen zoeken, dat is uiteindelijk gelukt en nu 10 jaar later ben ik er aan begonnen. Deze heb ik ook doelbewust als laatste gehouden, gewoon met een knaller het Longines-tijdperk beëindigen.

@fredpanarai, weer een projectwerkje uitgevoerd :slight_smile: veel leesplezier

Alles in de pot

Dit is de 2de die voor parts moet dienen en ook de kast van deze zal gebruikt worden

De opbouw beginnen we met de veer, de dekplaten, de balans en de hour angle draaischijf

Raderwerk

Voorkant

Balansmontage

Timing: klein zwaartepuntje van ca 40 seconden, daar doen we niets meer aan. bij dergelijke kleine positionele verschillen weet je waar je begint, maar niet waar je eindigt. Uiteindelijk krijg je dit perfect binnen de 20 - 25 seconden per dag en dat is echt wel ok voor een 85-86 jarige

Hup wijzerplaat en wijzers erop en dan de kast in

Het eindresultaat

Wanneer niet gedragen gaat ie in de juiste doos bij een paar van zijn broertjes uit dezelfde periode

Den overschot: een volledige 2de op een wieltje bij de hour angle overbrenging en een schroef na. Deze blijft evenwel bij de klaar gemaakte owv de authenticiteit, de kasten zijn geswapt. Deze mechaniek zal morgen de kast met 4 kromme lugs in vliegen en dan komt ie bij in het doosje te liggen

En tot slot nog wat prentjes om de pols van deze super beauty met geschiedenis. De serial plaatst dit horloge in 1940 (kan ook 1939 zijn), het was toentertijd een enorme complicatie en iets geweldigs en dat is het nog steeds!

Zo dat was het voor wat betreft Longines, na het Rado tijdperk is nu ook het Longines tijdperk ten einde gekomen. Er liggen nog een 8 tal Technos polshorloges, ook een merk dat we verzamelden, die komen nu aan de beurt. En dan resteren er nog amper een 25 tal projecten en klaar is kees.

Wat is het een mooie rit geweest, nog niet helemaal teneinde maar de trein gaat trager en trager en voor wat betreft Longines is dit effectief het eindstation en vinden we dit een top afsluiter.

!Watches we love Watches!

That s all folks, tot een volgende keer maar weer …

100 likes

Prachtig!

1 like

Wel een pracht van een trein reis :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Wow apart ding zeg, ik zal de domme vraag maar stellen, maar waar kijk ik eigenlijk tegenaan?
Wat is de functie van de binnenschijf en de bezel?

5 likes
4 likes

Precies dat. :rofl: draaibare bezel? Bijzondere getallen. Uhhh, wat kun je ermee? :sweat_smile: intrigerend ding.

2 likes

Voor degene die niet de hele geschiedenis willen lezen:

“ The Hour Angle is equivalent to longitude – only instead of degrees, angular distance is given as the time difference between Greenwich and another point on the globe. The Lindbergh Hour Angle Watch was designed by Lindbergh to work with Weems’ system of avigation, and to make calculating the hour angle from observation simpler. It’s based on simple math: since the Earth rotates once in 24 hours, and since there are 360 degrees in a circle, every hour represents fifteen degrees. To understand how this is useful to navigators, consider this: suppose it’s noon at your location. All you have to do is figure out the Greenwich Hour Angle for a celestial body, and you have your longitude.

If using the Sun, the example is simple. Let’s say it’s 4:30 in the afternoon at Greenwich. That means the Hour Angle – the equivalent to the time difference expressed in degrees – can be read right off the Hour Angle watch; it’s 60 degrees (note that 60 and IV correspond on the dial) plus another 7 degrees and 30 minutes, read off the outer bezel. You don’t need to add anything for the seconds, although you could – the inner dial rotates to allow you to line the zero point, at 60/15, up with the last pip of a radio time signal (this method of setting the seconds to time was actually invented by Weems, and is found in the Longines Weems Second Setting Watch). That means – if the Sun is directly over your head – you are exactly 67 degrees and 30 minutes west of Greenwich – if you’re at, say, 45 degrees north latitude, you are somewhere over Maine. (Latitude is a much easier problem – for instance, if you’re in the Northern Hemisphere and navigating at night it pretty much corresponds exactly to the altitude above the horizon of Polaris.) While this is not the exact method in every detail, nor comprehensive, it illustrates the basic principle of the Hour Angle as used in navigation, and the Hour Angle watch.”

6 likes

De hour angle complicatie bij horloges is een gecompliceerde functie die ontwikkeld werd voor navigatie, met name in de luchtvaart en zeevaart. Lindbergh was een piloot en heeft het ontwikkeld voor navigatie tijdens het vliegen. Met de bezel en de draaischijf kan je de hoeksafstand van de zon of een ster ten opzichte van de meridiaan berekenen en zo kan je uitvogelen waar je bent. Hoe je het moet instellen daar heb ik het raden naar, ik ben dan ook geen piloot :rofl:

Het is gewoon een zeldzame complicatie en hoewel toentertijd echt ontwikkeld voor navigatie door Lindbergh is het hedentendage overbodig met alle navigatiesystemen die we hebben, evenwel heeft het toch enige flinke betekenis gehad, kijk maar naar de huidige Lindbergh polshorloges die Longines in de heritage lijn uitbracht

9 likes

Erg leuk! Ik weet niet eens hoe de rekenliniaal van mijn Navitimer werkt, dus ik sla deze maar over :see_no_evil:

4 likes

Dank wederom voor het delen. Indrukwekkend resultaat weer

1 like

elmo-sinking

3 likes

Schitterend! Lindbergh was een zeer akelig ventje, zo bleek een tijdje na zijn ongeëvenaarde tour de force in 1927, maar het horloge is fantastisch. Dank voor het delen en de vele foto’s!

2 likes

Prachtig werk👍🏻, gefeliciteerd!

1 like

Wat een heerlijk verslag weer!!!

1 like

Prachtig!
Bijzonder horloge, geniet ervan!

1 like

Mooi opgeknapt weer, geniet ervan :+1:
Niet overwogen om de andere wijzerplaat erin te zetten? Deze is wel frisser natuurlijk maar het lijkt me een redial.

1 like

Prachtig!
Indrukwekkend hoor :+1:

1 like

Hartelijk gefeliciteerd én hartelijk dank. Grandioos!

1 like

Wat een mooi verslag en wat een prachtig horloge, de Longines Lindbergh.
Je hebt weer knap vakmanschap laten zien, Sarah.

Heel veel plezier ermee en genieten van die prachtige horloges.

1 like

Mooi dat ik deze zo in onderdelen zie, ik heb wel de nieuwe versie maar toch…

1 like