Vandaag is het Longines tijdperk tot een einde gekomen: de laatste die er nog lag - en die lag er al 10 jaar - is in orde gezet. Het gaat om een 1939-1940 longines Lindbergh hour angle polshorloge.
Geen foto voor dan is de verrassing op het einde des te groter over wat het geworden is … nee joh ben gewoon een foto voor vergeten te nemen. In elk geval er lagen er 2: eentje nam ik ruim 10 jaar geleden hier op het forum over. Deze was helaas kapot en onherstelbaar kapot want mankeerde wieltjes voor de hour angle draaischijf, deze waren vervangen door verkeerde wieltjes en dus was alles kapot gedraaid. Een horloge moet voor mij werken zoals hoort in al zijn functies, het eerste idee was de mankerende / kapotte parts te zoeken, helaas die waren en zijn echt niet meer te vinden. Dus het volgende plan was een 2de om dan de eerste naar behoren te kunnen herstellen zoeken, dat is uiteindelijk gelukt en nu 10 jaar later ben ik er aan begonnen. Deze heb ik ook doelbewust als laatste gehouden, gewoon met een knaller het Longines-tijdperk beëindigen.
@fredpanarai, weer een projectwerkje uitgevoerd veel leesplezier
Timing: klein zwaartepuntje van ca 40 seconden, daar doen we niets meer aan. bij dergelijke kleine positionele verschillen weet je waar je begint, maar niet waar je eindigt. Uiteindelijk krijg je dit perfect binnen de 20 - 25 seconden per dag en dat is echt wel ok voor een 85-86 jarige
Den overschot: een volledige 2de op een wieltje bij de hour angle overbrenging en een schroef na. Deze blijft evenwel bij de klaar gemaakte owv de authenticiteit, de kasten zijn geswapt. Deze mechaniek zal morgen de kast met 4 kromme lugs in vliegen en dan komt ie bij in het doosje te liggen
En tot slot nog wat prentjes om de pols van deze super beauty met geschiedenis. De serial plaatst dit horloge in 1940 (kan ook 1939 zijn), het was toentertijd een enorme complicatie en iets geweldigs en dat is het nog steeds!
Zo dat was het voor wat betreft Longines, na het Rado tijdperk is nu ook het Longines tijdperk ten einde gekomen. Er liggen nog een 8 tal Technos polshorloges, ook een merk dat we verzamelden, die komen nu aan de beurt. En dan resteren er nog amper een 25 tal projecten en klaar is kees.
Wat is het een mooie rit geweest, nog niet helemaal teneinde maar de trein gaat trager en trager en voor wat betreft Longines is dit effectief het eindstation en vinden we dit een top afsluiter.
Voor degene die niet de hele geschiedenis willen lezen:
“ The Hour Angle is equivalent to longitude – only instead of degrees, angular distance is given as the time difference between Greenwich and another point on the globe. The Lindbergh Hour Angle Watch was designed by Lindbergh to work with Weems’ system of avigation, and to make calculating the hour angle from observation simpler. It’s based on simple math: since the Earth rotates once in 24 hours, and since there are 360 degrees in a circle, every hour represents fifteen degrees. To understand how this is useful to navigators, consider this: suppose it’s noon at your location. All you have to do is figure out the Greenwich Hour Angle for a celestial body, and you have your longitude.
If using the Sun, the example is simple. Let’s say it’s 4:30 in the afternoon at Greenwich. That means the Hour Angle – the equivalent to the time difference expressed in degrees – can be read right off the Hour Angle watch; it’s 60 degrees (note that 60 and IV correspond on the dial) plus another 7 degrees and 30 minutes, read off the outer bezel. You don’t need to add anything for the seconds, although you could – the inner dial rotates to allow you to line the zero point, at 60/15, up with the last pip of a radio time signal (this method of setting the seconds to time was actually invented by Weems, and is found in the Longines Weems Second Setting Watch). That means – if the Sun is directly over your head – you are exactly 67 degrees and 30 minutes west of Greenwich – if you’re at, say, 45 degrees north latitude, you are somewhere over Maine. (Latitude is a much easier problem – for instance, if you’re in the Northern Hemisphere and navigating at night it pretty much corresponds exactly to the altitude above the horizon of Polaris.) While this is not the exact method in every detail, nor comprehensive, it illustrates the basic principle of the Hour Angle as used in navigation, and the Hour Angle watch.”
De hour angle complicatie bij horloges is een gecompliceerde functie die ontwikkeld werd voor navigatie, met name in de luchtvaart en zeevaart. Lindbergh was een piloot en heeft het ontwikkeld voor navigatie tijdens het vliegen. Met de bezel en de draaischijf kan je de hoeksafstand van de zon of een ster ten opzichte van de meridiaan berekenen en zo kan je uitvogelen waar je bent. Hoe je het moet instellen daar heb ik het raden naar, ik ben dan ook geen piloot
Het is gewoon een zeldzame complicatie en hoewel toentertijd echt ontwikkeld voor navigatie door Lindbergh is het hedentendage overbodig met alle navigatiesystemen die we hebben, evenwel heeft het toch enige flinke betekenis gehad, kijk maar naar de huidige Lindbergh polshorloges die Longines in de heritage lijn uitbracht
Schitterend! Lindbergh was een zeer akelig ventje, zo bleek een tijdje na zijn ongeëvenaarde tour de force in 1927, maar het horloge is fantastisch. Dank voor het delen en de vele foto’s!