De allerallerlaatste Rado

Vandaag wordt hier het einde van een tijdperk ingeluid, het Rado-tijdperk komt tot een einde, de allerlaatste Rado die er nog lag, is hersteld en zit om de pols. Alle Radoplekjes zijn vol en het is klaar.

Van die laatste rado hebben we nog fotootjes van het gehele proces genomen om het Rado-tijdperk mooi af te ronden.

Dit is ie bij aankomt, hij loopt niet en de kast is lelijk geschandaliseerd

Eerst de kast gedremeld met diamantpasta, een uur of 2 zoet mee geweest en toen was ik het zat

Uiteindelijik was de kast niet geheel krasvrij, maar al minder dan hoe het was. Omdat ik daar dan toch over val, heb ik de kast geswapt met een identieke disatar 2 die enkel een andere wijzerplaatkleur heeft en waarvan de wijzerplaat ook net niet 100 % was. Je ziet op de foto ook dat de gedremelde kast (die met de grijze wijzerplaat in) net niet zo hard blinkt als de zwarte en als je van dichtbij kijkt zie je ook nog krasjes. De grijze draag ik niet, dus mogelijk irritatie-probleem weg :wink:

Soit het kastprobleem was ten dele opgelost en met de swap ben ik tevreden gezien ik enkel de zwarte zal dragen in de toekomst. Dan kwam de mechaniek aan de beurt, hij liep niet en de automaat deed raar. Uiteen dat ding en alles de pot in

Dan gaan we opbouwen, we beginnen zoals altijd met de incablocs, dekplaten en veer. Druppeltje olie midden op de deksteen van de incabloc, potje er knal op mikken en klaar voor in het werk

Dan gaan we verder met het raderwerk

Voor je het anker steekt, test je de vrijloop in alle posities, als die doet wat moet, kan het anker erin en je test ook altijd de tic-tac van het anker - t liefst in verticale positie - voor je verder gaat

Dan gaan we naar de voorkant, daar hadden we een tige probleem. Er zat een 2delige tige in terwijl er eentje in 1 geheel hoort in te zitten. Die is vervangen, alsook de kroon want er zat een generische kroon op en ik wil graag een originele rado kroon erop

Voor we de balans er in steken, testen we het datumwerk en bij een “go” kan dan de balans erin en gaan we tussentijds timen

Horizontaal tov verticaal een verschilletje van ca 26 seconden, het blijft zitten, hier ga je echt niet aan werken, dat krijg je niet beter tenzij je de balans compleet vervangt met een NOS en die had ik niet liggen, dus klaar voor wat betreft de balans. Gecompenseerd afregelen doet die 26 seconden verschil teniet, dus geen punt en ik verwacht dat het met volopgewonden veer bij de eindtiming er een iets minder groot verschil zal zijn. Tussentijds timen doe je in principe altijd met halfopgewonden veer.

Automaat module. Er was idd een probleem met de rotor en de rotorbevestiging, rotor en bevestiging zijn vervangen. Bij deze cliquet wielen kan je aan de palling en in dat geval geef ik de voorkeur aan handmatig smeren ipv de lubeta, hier gaan enkel de gesloten cliquetwielen in de lubeta. Reden: de ervaring leerde dat handmatige smering een langere levensduur - lees eeuwige levensduur - geeft wanneer goed gedaan en bij de lubeta is de smering net niet wat het echt moet zijn om een eeuwige levensduur van de cliquetwielen te bekomen, ik ga immers ook eeuwig leven dus mijn horloges moeten dat ook :rofl:

Nu plaatsen we de wijzers en dan kan het geheel de kast in met de nieuwe rotor, de oude ligt links van het geheel. Als je een rotor vervangt, wel even kijken of zijn bedrukking identiek is, sommigen vallen er niet over, ik wel. Beide rotors zijn identiek aan elkaar, maar de ene zonder fout en de andere met fout.

Eindresultaat

Eindtiming, en dan zie je idd dat het verschilletje horizontaal tov verticaal bijgetrokken is naar nog 14 seconden verschil. Ligt ten dele aan inlopen en ten dele aan hogere veerspanning.

Zo is ie klaar om de pols omgewieperd te worden

Nu kunnen we daadwerkelijk zeggen dat het Rado-verhaal ten einde is, de verzameling is compleet. Uiteindelijk zijn er een 7 tal rado’s die we graag gehad hadden, maar hetzij nooit tegengekomen wegens erg zeldzaam (de rado planning, rado alarm en de rado sattelite, 1 ontbrekende splitdial starliner), hetzij wel tegengekomen maar onnoemelijk duur (rado captain cook mk 1, rado chrono uit de sixties, rado-longines). Het is wat het is en in the end zijn we erg fier op de verzameling die we bijeen spaarden, zoals lang geleden beloofd, is nu ook de hele verzameling op foto gezet

1 Doos 1

2 Doos 2

3 Doos 3 met identieke dubbele rado’s in

4 De rado’s in het kastje met doos

5 Twee stuks losse rado’s waarvoor geen plek meer was op de displays / in de dozen en zo op een longines display stand terechtkwamen - longines was trouwens het 2de merk dat we verzamelden en ook de laatste daarvan ligt klaar om hersteld te worden in de nabije toekomst :wink:

20250409_120629

6 Minidisplay met de fluted bezel rado’s

7 De niet mini display

8 de maxi display

Als wij naar onze verzameling kijken, dan worden we echt blij, zijn we telkenmale opnieuw verbaasd over hoe cool rado horloges wel niet zijn en welk een warm gevoel het geeft ze te aanschouwen en te dragen.

Daarmee is het Rado verhaal nu echt teneinde dus voor de laatste keer:

!!! RADO WE LOVE RADO !!!

103 likes

Leuk om te lezen en wat een horloges!

2 likes

Machtig! Bedankt voor het delen op deze manier. :clap:t3::clap:t3::clap:t3:

Deze is ook weer heel mooi geworden. Alle Rado’s zijn bij jullie in goede handen. Er zijn er een hoop gered voor de toekomst.

De verzameling is van een ongekend niveau en dan heb ik het niet zozeer over de indrukwekkende hoeveelheid. Heel veel plezier en ik blijf de Rado wristshots en andere interessante wetenswaardigheden graag volgen.

3 likes

Prachtig horloge en wederom, wat een vakvrouwschap👌

3 likes

Uniek, klasse gedaan :+1::+1::+1:

3 likes

Applaus! Wat een geweldige verzameling. En heel leerzaam, al die posts over het herstelwerk.

3 likes

wow! wat een collectie :star_struck:
GEWELDIG! :+1:
UNIEK! :+1:
en wat een genot al deze avonturen (topics)mee te mogen maken :+1:
ik heb ervan genoten, dank u :smiley:

2 likes

over wat heb je het dan wel? Ik denk dat je de esthetische staat bedoelt, dat is eigen aan mensen met autisme, alle horloges moeten er piekfijn of er zo dicht mogelijk tegenaan liggen, zowel esthetisch als mechanisch. De horloges met patina of flink beschadigde kasten, die kan je hier op 1 hand tellen. de horloges die net niet lopen zoals nieuw of verre daarvan, kan je op 2 handen tellen (op een totaal van ca 300). Voor de rado’s, er zijn er 3 die niet lopen zoals een nieuwe, alle drie had ik toendertijd geen wisselstukken voor, nu wel, dus bij de volgende onderhoudsbeurt gaan die 3 ook lopen als een nieuwe. Het is vooral bij de oudjes van voor 1940 dat we er een aantal hebben die niet lopen volgens de standaard van vandaag voor nieuwe horloges. Nu goed, iets van +85 jaar mag in uitzonderlijke gevallen wel wat afwijking hebben zeker :wink:

Van hetzelfde niveau is er ook een longines verzameling, die is ouder. De rado s zijn jaren 60 -70, de longines zijn jaren 1915 - 1959. De laatste longines moet ik trouwens nog doen. Die is redelijk zeldzaam, redelijk waardevol, hij ligt hier ook al 10 jaar en dat is zo eentje waar ik langs de ene kant erg naar uit kijk om hem in orde te hebben en langs de andere kant toch enige schroom voor heb om er aan te beginnen

en dan heb je de verzameling “allegaartje” nog

10 likes

Fijn om lezen dat je ervan genoten hebt :slight_smile: Dankjewel!

nu nog de laatste longines en de opgespaarde dingetjes in de “ooit nog eens naar kijken schuifjes”

Toekomstgericht zullen we als we iets cools van horlogerie tegenkomen op de rommelmarkt dat nog wel meebrengen maar zo hele avonden internet afspeuren, dat is nu echt gedaan. Het is mooi geweest en klaar op de rommelmarkt horlogeriedingetjes - als we ze vinden - na

5 likes

Dat. En hoe zorgvuldig ze zijn gepresenteerd, mét displays, veel kennis, achtergrondinformatie en de juiste zaken eromheen. Mooi om te zien, ik kan daar enorm van genieten. :pray:t3:

3 likes

Prachtig artikel!
Sterkte, nu een (voorlopig?) Radeloos tijdperk is aangebroken.

3 likes

nee definitief, het was echt de laatste. We hebben genoeg, die ene starliner dat we missen staat nu te koop op ebay en ik heb er voor gepast, gedaan is gedaan.

Tenzij ik eentje op de rommelmarkt zou tegenkomen, maar dat is nog nooit gebeurd, dus dat zie ik zo dadelijk ook niet gebeuren in de toekomst

2 likes

@Vintagewatchstuff
Indrukwekkend! Wat een museale collectie. En wat een mega project is het geweest om dit resultaat te bereiken.
Buitengewoon boeiend en leerzaam was het om je te volgen met steeds weer nieuwe en zeldzame Rado’s. Sommigen in een staat waarvan je het niet voor mogelijk zou houden dat het nog wat ging worden, maar steeds kreeg je het met eindeloos geduld, inventiviteit en vooral vakmanschap weer voor elkaar. Groot respect en applaus!
We hopen hier op HF dat we nu nog niet van je af zijn. Er valt nog zoveel te leren. Maar ik heb begrepen dat er nog ergens een hoeveelheid Longines horloges klaar ligt om gerestaureerd en gecompleteerd te worden. Alsjeblieft doen! Ga vooral door zolang als je het kunt en wilt.
Vanaf nu: Adieu Rado We Love Rado en Bonjour We Love Longines!

Een paar plaatjes ter mogelijke inspiratie:

11 likes

Wat een prestatie. Ik heb zeker niet het hele proces van begin tot eind meegekregen maar ik heb je recentere Rado-posts met plezier gelezen. Geniet van de prachtige verzameling.

2 likes

Heel gaaf! :+1:t2:

2 likes

Super gaaf, wat een collectie :star_struck:
En jammer dat we de verhalen en reparatie stories moeten gaan missen. Iedere keer sta ik weer te kijken hoe je dat doet, echt tof :ok_hand:t2:

2 likes

welgeteld eentje :wink: maar er zijn nog een paar schuifjes met een allegaartje in waar ooit nog eens naar gekeken moest worden. Die ooit die zal nu na de laatst longines en er is ook nog een laatste technos aangebroken zijn :wink:

In de allegaartjes-schuifjes ligt trouwens nog iets dat ik lang geleden aan jou beloofde, een lip horloge. Een dezer weken / maanden komt het aan de beurt en als het lukt is ie voor jou, ik durf niet zeggen het gaat zeker lukken want amai daar zitten echt brokken in van t kan niet meer, maar we gaan het een poging geven voor jou.

voor Longines hebben we weinig inspiratie nodig, met Longines begon het ooit allemaal, wat daarvan bijeen gespaard is, is wel ja de moeite vind ik zelf, maar ook daar geldt genoeg is genoeg, de laatste nog en dan is ook dat hoofdstuk klaar :slight_smile:

In elk geval bedankt ook dat je het cool en leuk vond, wij hebben ook met volle teugen genoten van de afgelopen 20 jaar verzamelen en herstellen en bollen nu rustig uit met de laatste van dit of dat om ons daarna enkel nog op rommelmarkt horlogerie vondsten te richten (en soms krijgen we er ook en die pogen we ook altijd in orde te zetten)

8 likes

Mooi sluitstuk :ok_hand:

Maar om nu
image
te roepen is ook weer zo wat, je gaat ze nog dragen en showen hoop ik :blush:

1 like

Dank je wel voor je aardige antwoord. Ik ben heel benieuwd wat het LIP avontuur gaat opleveren.
Als het zover komt zal ik, als dat tot de mogelijkheden behoort, het ding te zijner tijd graag bij jullie komen ophalen. Ik ben sowieso heel benieuwd om al dat prachtigs wat jullie verzameld hebben eens in werkelijkheid te mogen aanschouwen.
Ga nu eerst maar eens lekker genieten van mooi weer deze zomer! Wie weet wat je dan weer op allerlei rommelmarktjes gaat tegenkomen. Ik weet zeker dat je het niet zult kunnen laten om toch weer allerlei horlogespul mee naar huis te slepen.

1 like

. . .

Ik ben er stil van, en dat in de meest positieve zin.

Ik ben er zeker van dat je zelf trots bent op deze fantastische verzameling en daar sluit ik mij bij aan.

3 likes