Ik vond dit leuk om te lezen, misschien nog niet bij iedereen bekend:
https://www.watchuseek.com/threads/greatest-mechanical-movements-of-the-1960s-and-1970s.2840386/.
Meteen wat geleerd over de aanbevolen movements.
Bevestigende, ontkennende of aanvullende inzichten zijn natuurlijk welkom!
Ok, ik zal een poging doen.
Ik heb het artikel in WUS doorgelezen. Wat me opvalt, zoals zo vaak in WUS als er een algemene vraag wordt gesteld, dat de antwoorden erg divers zijn, zonder samenhang en richting. Iedereen roept wat zij het mooiste, leukste of beste vinden , maar ik kan er geen echte lijn in ontdekken.
Zelf heb ik een nogal uitgebreide verzameling vintage horloges, met name uit de periode 60’s - 70’s en daar komen dus erg veel verschillende uurwerken bij kijken. Het aanbod (blader eens door de Ranfft database) is gigantisch en het is m.i. erg lastig, zo niet onmogelijk om daarbij te spreken van beste uurwerken of misschien wel een top 10?
Bij vintage verzamelen en kopen is het sowieso toch altijd maar afwachten wat je in handen krijgt en zelfs prachtig ontworpen uurwerken kunnen door vorige eigenaars zowel goed behandeld en onderhouden zijn, maar soms ook totaal verkl… Een mooi Certina uurwerkje uit de jaren 60 kan een genot zijn om naar te kijken en mee te werken, maar als ie mishandeld is, is het een slecht uurwerk! (geworden). Daarentegen kun je ook een stokoud super simpel Lapanousse penankertje treffen wat er na 70 jaar nog bijna als nieuw uitziet en keurig de tijd wegtikt.
Als ik zelf al een voorkeur zou mogen geven, dan niet zozeer voor enkele specifieke calibers, maar meer voor een paar merken waarbij ik tot nu toe ervaren heb dat ze:
- mooi ontworpen zijn (qua degelijkheid, materiaalgebruik, configuratie en montage;
- goed te servicen zijn (door een deskundige);
- goed of minstens niet al te moeilijk verkrijgbare onderdelen hebben, of als vintage donor niet te moeilijk zijn te vinden;
- in redelijk grote hoeveelheden met niet te veel exotische varianten zijn geproduceerd;
- last but not least: al of niet new old stock of gebruikt, een beetje betaalbaar!
Namen van uurwerkproducenten die mij dan voor de geest komen zijn:
A. Schild, Unitas, Durowe, Seiko, Citizen, FHF(Fontainemelon), Lorsa, Junghans. Dit is een nogal willekeurige greep, maar dit is wat mij zo even te binnen schiet, wat tevens illustreert dat het vrijwel onmogelijk is om een algemene indruk te noteren van wat ‘de beste movements’ zouden zijn, zeker als je je realiseert dat het alleen al bij deze hier genoemde merken bij elkaar om vele, vele honderden caliber nummers en varianten gaat.
Voorts zijn er ook nogal wat ‘kleine’ uurwerkproducenten uit het Duitse Pforzheim, die vaak mooi gemaakte innovatieve uurwerken op de markt hebben gebracht, waarbij het misschien een nadeel is dat door de relatieve kleinschaligheid van sommige van die producenten, het na zoveel jaar wel moeilijk kan zijn om aan onderdelen te komen bij eventuele reparatie. Ook Russische uurwerken zijn soms heel interessant en mooi ontworpen, helaas (soms) gemaakt van pisbakkenijzer, wat de service mogelijkheden niet ten goede komt. De levensduur daarentegen is bij die USSR dingen vaak verrassend hoog, als ik tenminste uit mag gaan van het feit dat de meeste van mijn ‘ouwe Russen’ na gemiddeld zo’n jaar of 50 nog uitstekend lopen.
Van Amerikaanse uurwerken heb ik geen verstand, ik bezit één Amerikaans vintage zakhorloge en die doet ut, punt.
Kortom, je kunt er geen pijl op trekken, vind ik, maar ik hoop dat ik met bovenstaande uitleg mijn mening wel enigszins heb kunnen motiveren.
Ik laat in dit commentaar de grote merken, met vaak eigen manufactuur en in house ontworpen en geproduceerde calibers buiten beschouwing. Deze merken zijn vaak sowieso van een andere financiële orde als de orde waarin mijn portemonneetje zich bevindt. Die dure en exclusieve merken hebben over het algemeen ook vaak problemen met de verkrijgbaarheid van onderdelen of de uitvoerbaarheid en betaalbaarheid van service en onderhoud. Dit vooral gezien de (kartel!) beperkingen en exclusiviteitsafspraken die je bij deze merken in de wereld van de (ook vintage) horloge handel nog al eens tegenkomt, waarbij verkrijgbaarheid, service en onderhoud vaak exclusief voorbehouden zijn aan zgn. ‘Authorized Dealers’, oftewel verkopers, die verplicht zijn of worden zich aan de kartelafspraken van de ‘grote jongens’ te houden. Ik noem geen merken, maar denk aan namen als Richemont Brands en de Swatch group. Helaas valt ook ETA binnen deze beperkingen.
Mijn 2 centjes…
Groeten, Lex
Iets wat hier op HF slechts zeer sporadisch voorkomt…
Ik ben het helemaal eens met @Lexaf (en gezien het onderwerp moet je van goede huize komen wil je hem hierover tegenspreken) dat de vraag naar “het beste” uurwerk leidt tot vele interpretaties, hoewel ik vind dat een aantal WUSsers echt probeert hun keuze goed te motiveren.
Lexaf zelf kiest voor betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid.
Ik vind het vreemd dat de Bifora Cal. B120 (Unima) Chronometer in het geheel niet genoemd wordt. Geïntroduceerd in 1955 en geleverd tot ver in de jaren 60.
Hierbij is naast betrouwbaarheid ook accuratesse het criterium.
(over of hij ook de schoonheidsprijs zou moeten winnen zijn de meningen verdeeld)
Tussen 1955 (introductie) en 1967 jaarlijks Chronometer gecertificeerd (Duitse COSC - DIN 8319 Glashütte) en Bifora was in die tijd na Junghans de grootste Duitse uurwerkmaker.
Zie ook:
Verdient het dus denk ik wel genoemd te worden in dit kader…
waar ik wel eens naar ga kijken is deze site:
17jewels.info: Start page
mss ook wel niet echt volledig zoals iedereen het wil,
maar je vindt hier toch wel enige uurwerken door de jaren heen.
Prachtige reacties, veel dank! Ik kan me er helemaal in vinden.
Mijn persoonlijke insteek voor de vraag en interesse is deze:
- Welke vintage uurwerken doen niet onder voor de grote namen of zijn misschien zelfs beter (qua genoemde punten @Lexaf)?
- Bij welke vintage uurwerken hoef je je weinig/geen zorgen te maken dat je een miskoop doet (uitgaande van niet mishandelde uurwerken) zowel qua overall kwaliteit van de uurwerken als qua € ?
- Wat zijn jullie belangrijkste criteria waarop te letten bij een aankoop?
Misschien vrij algemene vragen die elders op het forum vast eens zijn behandeld, maar het zijn vragen die nu in mijn hoofd zitten, vandaar.
“Beste” is en blijft subjectief.
Voor mij zou het neerkomen op een bepaalde mix van kwaliteiten qua ontwerp (gemaakt om eenvoudig geserviced te kunnen worden, gemaakt met het oog op voorkoming van frictie en slijtage etc.), qua praktische bruikbaarheid (een wedstrijdchronometer is extreem precies en tegelijk zeer kwetsbaar, een horloge moet een bepaalde gangreserve hebben), qua precisie en afregelbaarheid en formaat.
Een uurwerk dat op alle punten zeer goed scoort maar een diameter van 48 mm heeft doet het 'm niet voor mij.
Daar bovenop krijg je dan nog de afwerking.
Veel punten dus en er zijn veel bijzondere en leuke uurwerkjes aan te wijzen.
Op alle drie de vragen is wat mij betreft niet echt een duidelijk antwoord te geven.
Het kopen van vintage horloges/uurwerken is een kwestie van een ingewikkelde mix van ervaring, gokken en vertrouwen en gekte.
- ad 1: Bij de aankoop van een kostbaar horloge van een van de grote namen kun je (naar verhouding) net zo veel en net zo vaak risico’s lopen als bij de kleintjes. Een belangrijk punt is natuurlijk het vaak aanzienlijke verschil in prijs tussen de grote namen en de algemene standaard werkpaardjes die je bijvoorbeeld op een beurs als de Rikketik kunt tegenkomen, soms al voor (minder dan) een paar tientjes. Waarmee ik maar wil zeggen dat er bij die laatste categorie soms echte pareltjes tussen kunnen zitten.
- ad 2: Hoe groter het bedrag, hoe groter de zorgen.
- ad 3: Belangrijk is dat je je zelf ervan kunt overtuigen dat je met een integere en/of betrouwbare verkoper te maken hebt. “Buy the Seller!” Zeker bij de wat meer kostbare transacties is het niet verkeerd om van te voren afspraken te maken over teruggave bij ondeugdelijk materiaal, servicegaranties en in het algemeen heel duidelijk vast te stellen en te verifiëren wat je precies koopt. Een leuk Marktplaats dealtje van 4 tientjes vereist een andere instelling dan de aankoop van een vintage of tweedehands IWC, JLC, Omega of Rolex, om maar eens een paar namen te noemen.
Tip 1: kijk regelmatig hier in het blauwe deel waar leuke, mooie en interessante horloges worden aangeboden in alle prijsklassen en kwaliteiten. De forumregels vereisen een duidelijke beschrijving van de aangeboden spullen. Commerciële verkoop is niet toegestaan. De aanbieders zijn HF leden. Ze hebben dus een reputatie te verliezen. Er is een rubriek:
waarin je de ervaringen van andere HF leden met kopers en verkopers uit het blauwe deel kunt nalezen.
Tip 2: Begin eenvoudig en klein. Ga als je geen ervaring hebt niet direct achter de dure merken aan maar begin met een klein budget. Dan is het risico en de teleurstelling bij de eventuele aankoop van een ‘lemon’ ook niet zo groot. Leer van je missers, geniet van je successen en leer daar zo mogelijk nog meer van.
Tip 3. Probeer van te voren de technische gegevens van een horloge wat je zou willen kopen te achterhalen. Google is your friend! Vergelijk de gegevens die je vindt met de gegevens uit de bekende data sites voor horloges, zoals Rannff.de en 17 juwels.info.
Tip 4. Je bent deelnemer / lid van dit horlogeforum. Maak daar gebruik van! Als je vragen hebt over de techniek, de kwaliteit of de echtheid van een bepaald horloge of uurwerk/caliber: maak er een verhaaltje over en post dit hier op HF, als het om Vintage materiaal gaat, hier: of hier:
Tenslotte: Oefening baart kunst. Door schade en schande wordt je wijs en vooral: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat ook meestal zo.
Succes voor allen die dat nodig hebben! (en wie heeft dat niet?)
Lex
Veel dank Lex, voor je uitgebreide reactie en waardevolle tips! Zoals je wel begrepen had ben ik geen doorgewinterde verzamelaar, maar heb ik wel (steeds meer) interesse in vintage horloges - vooral uit mijn geboortejaar 1975!
Leuk dit! Niet veel Bifora’s op HF, en deze is mooi!