De Bulova moon watch

In plaats van illegaal handelen kan men ook een mooi bod doen op goed exemplaar met stalen band in het ‘blauwe gedeelte’ :innocent:

Nog veel beter idee. Heb je hem ook sneller in huis. Ik voel een upje komen met nu te koop moonwatch op staal voor de prijs van een zonder staal… :slight_smile:

Wie weet…

Haha, morgen zullen we het zien denk ik… Of niet, hopelijk is ie dan al weg, want het is een leuk horloge. Tis dat ik de Omega variant al heb…

Mijn “probleem” met die Bulova (en alle Accutron II uurwerken) is dat ze de glijdende secondenwijzer met “brute force” hebben geïmplementeerd. Het is leuk dat ze 8(?) tikken per seconde weten te realiseren, maar dat blijkt wel behoorlijk wat energie te kosten. Conventionele uurwerken kunnen tot 10 jaar uit een 3V lithiumcel halen. Bulova schijnt nog niet de helft te halen.

Verder vind ik de Moonwatch een interessant horloge. Maar het lijkt erop dat ze (of Citizen tegenwoordig) met het uurwerkje iets proberen te doen waarvoor quartz- en stappenmotortechnologie niet ontworpen zijn.

Wil wel ruilen… :joy:

Niet 8, maar 262144x per seconde. Behoorlijk impressie w.m.b. Veel vloeiender dan welke automaat dan ook.

Nee, dat is de tikfrequentie van het kristal. Die puls wordt “gedownsampled”; dat zou anders geen stappenmotor bijhouden, en het zou ook zinloos zijn. Ik heb het net opgezocht, en het is 16/s.

Edit: en 16/s is nog steeds 57600 bph, dus inderdaad, een puur mechanische automaat haalt dat niet. Uitzonderingen daargelaten.

1 like

Je vind een uurwerk afkeurenswaardig omdat je eens in de 5 jaar een batterij van een paar euro moet wisselen :astonished:

Allereerst, ik had het inderdaad mis. Het Moonwatch uurwerk heeft blijkbaar geen glijdende kleine secondenwijzer, maar alleen een glijdende chrono-secondenwijzer. Het energieverbruik gaat dus alleen drastisch omhoog als de chronograaf loopt. Mijn opmerking slaat daarmee dan ook op het Bulova Precisionist uurwerk dat wel een glijdende secondenwijzer heeft.

En de manier waarop ze dat gedaan hebben vind ik technisch gezien niet zo’n elegante oplossing. Die stappenmotor vreet energie, en daarom trekt het Precisionist uurwerk een lithiumcel in 3 tot 5 jaar leeg, terwijl een normale quartz er zo’n tien jaar op kan lopen. Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat een mooiere oplossing veel meer zou gaan kosten.

Wat ze wel zouden kunnen doen is gebruik maken van een extra accu die middels zonne-energie wordt opgeladen. Op het moment dat de glijdende secondenwijzer wordt aangezet kan die accu worden aangesproken, zonder dat de lithiumcel zwaarder belast wordt.

1 like

kopen kopen kopen ====?

Een ander punt is dat ze die 262kHz niet nodig zouden hebben wanneer Bulova een TC uurwerk zou gebruiken. Voor de glijdende chrono-hand zou dan een soort Seiko meca-quartz achtige oplossing gebruikt kunnen worden.

Of ze zouden een stemvork kunnen gebruiken. Die hebben ook een vaste frequentie. Past ook wel bij het u-tje van hun logo :slight_smile:

1 like

Nog meer Moonwatches hier? Het is zo rustig.
Vandaag de mijne (weer) voorzien van een vers Kizzi Precision Flightgear NASA Mil-spec short bandje. Hele mond vol hè :grin:
Tevens een voorschot genomen op de echte Moonwatch die toch eens moet komen. Dus een historisch correcte versie zit nog in het plastic.

Genoeg gelul, plaatjes! Pracht bandje :heart_eyes:

3 likes

Ja zeker, sinds zaterdag heb ik er ook 1

5 likes

Nice :sunglasses::+1:
Den stalen broeder. Veel draagplezier!

Weet iemand hoe het zit met het uitwisselen van banden?

Begreep dat er geen metalen band op de leren versie past, maar past het andersom wel?

Nee, volgens mij ook niet. Of echt heel heel moeilijk.

Klopt! En dus altijd de stalen versie kopen als je nog wat vrijheid wil hebben.

Dat dus. De gaatjes voor de pinnen zitten dichter bij de kast, waardoor het allemaal even lastig gaat. Maar zelfs een dikke rubberen band kan er gewoon aan (is mijn ervaring). Leer vermoedelijk ook.

Stalen versie:

…met een rubberen band. Zit dicht tegen de kast, maar 't gaat prima.

2 likes

De stalen band versie met een rubberen (Borealis) band:

7 likes