De eeuwige zoektocht naar de juiste bracelet (Vintage Chronografen Extravaganza)

Diegenen die me kennen weet ik dat ik hou van chronografen, en van stalen bracelets.
Al mijn ´nieuwere´ horloges van de Speedy Ultraman tot de IWC Doppelchronograph tot de Zenith El Primero hangen op staal. Heerlijk vind ik dat.

Maar mijn vintage chronografen? Die hangen quasi allemaal op leer.
Nu voor mijn vroegste stukken met welded bars stoort me dat helemaal niet.

Vintage pigskinnetje erop, heerlijk

Afgebleekt NATOtje, waarom niet

Afgeragd leertje, moet kunnen

Of zelfs op Perlon, als we eens gek willen doen


Maar die 50s/60s chronografen… Wat doe je daar mee?
Op safe spelen en ze op een racing strap mikken?

Saai steriel kalf?

Zwart leertje?

Of doe je maar wat en hang je ze op een aftandse fixoflex?

Hierbij dus mijn oproep. Op wat hang je die ondingen nu? Ik word gek van de keuze.
Vintage beads of rice? Van die exapndro´s met curved ends? Bamboo? Bonklip?

Kortom, overtuig me, red me, help me.
Deze toppertjes verdienen beter dan onaandachtig leer. Het zijn g*dverdomme staaltjes mechanische perfectie, Valjoux 72, Valjoux 72C, Valjoux 71, Valjoux 22, Valjoux 77, Excelsior Park 4 etc… !

Help!

14 likes
  1. de mrbeads nieuwe semigloss BoRs
  2. de Forstner komfit reissue
  3. enkel nog horloges kopen met fabrieksoriginele stalen bracelets
1 like

2 likes

Maar ik begrijp het. Ik draag liefst alles op bracelet.

1 like

Wat denken jullie van de Gallet multichron calendar op een riveted oyster bracelet? Cfr. de Killy Rolex Datocompax?

De De Graer (VJ72) op een Beads of rice met curved ends?

1 like

Sure, waarom niet? Bij oude bracelets durf ik me qua betrouwbaarheid wel es vragen stellen.

Alligator op jaren 50 Titus

Spiksplinternieuwe rallye op jaren 70 Montdor

2 likes

Don´t get me started over gouden chronografen. Daar vind ik de kleur alligator kiezen al te moelijk.

Vind deze wel bij die tijd passen iig. :ok_hand:

:joy::+1:

1 like

Ben ook gek op ouwe stalen banden. Nieuwe banden zoals die BOR en Forstner zijn erg tof, maar ook best prijzig. Liever schuim ik dan Marktplaats of de Rikketik af naar ouwe rammelbanden.

Zit af en te ook te kijken naar aftermarket riveted bracelets op eBay. Zijn die ok of koop je per saldo een replicaband waar het Rolexlogootje van afgeschuurd is?

En hier nog een greep met (vlnr) generic beads of rice, flat link van Edox, originele band en BOR/Jubilee hybride:

6 likes

Ik ben wel fan van de NSA band (Novavit SA). Pas leren kennen dankzij het forum maar aangenaam om te dragen.

https://mike184.beepworld.de/novavitsansa.htm

Tof topic! Dit is voor mij ook een grote struggle… Het vinden van horloge is gemakkelijker dan een correcte band.

Bandenmakers uit de 50’s en 60’s zijn altijd goed en aan de bouw kwaliteit kan je ook wel zien of de ongemerkte bandjes goed zijn. Het aanbod hierin is alleen erg beperkt.

Bonklip banden voor 40’s en 50’s vind ik vaak ook wel een leuke die nog volop te vinden zijn.

Laatst had ik een BoR gekocht van The Curated Wrist. De goedkoopste BoR op de markt denk ik voor €70, maar de clasp is echt uitermate puin vergelijkbaar met €1 eBay band kwaliteit. De band zelf is prima maar het irriteert mij mateloos.

Die bandjes met rechte endlinks haal je er meteen af als ze zo binnen komen en kieper je a la direct in de prullenbak :smile::smile::smile:

Tropics zijn een goeie match voor chrono’s, de star voor de wat nettere, de sport voor de sportievere.

vintage BOR kopen. Vind eerlijk gezegd een hagelnieuwe band op een vintage horloge vaak een beetje mis staan.

1 like

Ik vind de meeste leren banden die je hebt erg dik in vergelijking met het horloge; zou een dunnere leren band proberen, bijvoorbeeld een Painswick van de Watchgecko.

https://www.watchgecko.com/painswick-qr-by-geckota-leather-watch-strap

Die blikken zooi hoort wat mij betreft maar op één plek; bij het oude ijzer. :sunglasses: Maar dat is uiteraard een persoonlijke mening. :innocent:

NSA Novavit bracelets natuurlijk, zoveel soorten en maten , en leverden aan veel grote merken onder merknaam.

Maar wat dacht je van een Tessuflex ?
27
18

1 like

Bracelet wat mij betreft. Liefst BOR. NSA kan ook wel tof zijn.

image

5 likes

Die aquastar :drooling_face:

1 like

Heerlijk banden inspiratie topic!