De "EKRANOPLAN" .. oftewel

“Vliegende Boot”… is zo één van die Russische ontwerpen waarbij je fantasie al snel op hol gaat slaan…

Ontworpen in de jaren '60 om manschappen en voertuigen snel en onzichtbaar voor de vijandelijke radar over zeeën en grote meren te transporteren was deze “vliegende boot” één van die “speeltjes” van de Russen die destijds bijna naar “science fiction” neigden maar écht bestonden…

Er werden verschillende modellen van gebouwd, maar diegene die het meest tot de verbeelding sprak was de Ekranoplan die door de Amerikaanse inlichtingendienst de koosnaam “Kaspische Zee-Monster” toegedicht kreeg…

Het was een ronduit lelijk vliegtuig dat enorm groot was, 540 ton woog en 20 of meer meter boven de zeespiegel kon vliegen met een snelheid van 500 km/u, daarbij gebruik makend van het “lucht-kussen-effect”…

Zoals zovele Russische buitenbeentjes heeft ook dit zeemonster z’n naam verleend aan een Russisch Horloge: De Vostok Ekranoplan…

En zoals altijd is die symboliek soms wel wat ver te zoeken behalve een afbeelding op de wijzerplaat of een inscriptie op het achterdeksel…

Bij deze Vostok is er alvast één eigenschap die perfect overeen komt met het origineel: de afmetingen.

De Ekranoplan (het horloge tenminste) heeft in verhouding ook redelijk gigantische afmetingen: 47 mm doormeter (zonder kroon) en een hoogte van 1,6 cm.

Ze zijn verkrijgbaar in PVD zwart en staal en met verschillende wijzerplaten.

Je ziet ze niet zoveel voorbij komen op horlogefora en daarom…

Toen ik deze op de Rikketik tegenkwam en 'm voor een redelijke prijs kon kopen heb ik niet lang getwijfeld:

Het is zo’n horloge dat je ofwel haat of waar het “liefde op het eerste zicht” is…

De Ekranoplan bevat heel veel verschillende stijl-elementen waar je even moet aan wennen.

Zo is er allereerst de uiterst strakke zijkant: strakke pvd kast met een mooie maar sober gefreesde (en gematteerde) bezel:

Dan volgt de diep verzonken wijzerplaat, in combinatie met een perfect gefreesde kroon en een kroon-bescherming die er eigenlijk helemaal geen is:

Een totaal ander beeld krijg je bij het bekijken van de wijzerplaat en de binnenbezel.
Hier proberen de Russische ontwerpers zoveel mogelijk “franjes” te tonen van het traditionele (maar mooi afgewerkte) Vostok 2432 werkje (32 steentjes): dag-en-nacht indicator en een 24 uur-aanduiding (op dezelfde schijf en dus eigenlijk overlappende informatie):

De kast heeft een doorkijk-deksel en het werkje is degelijk afgewerkt (een betere versie van de traditionele 2432, waarbij de meeste onderdelen gepolijst werden). Het geheel wordt op z’n plaats gehouden door een deugdelijke en goed afgewerkte metalen ring. Geen pover plastic dus…:

Het leukste aan dit horloge word pas duidelijk tijdens de nacht: 17 Tritium-buisjes geven permanente en héél goed afleesbare nachtverlichting:

De Tritium-buisjes zorgen voor een perfecte permanente nacht-afleesbaarheid en zijn superieur aan eender welke lichtverf (die hoe dan ook uitdooft of verzwakt na een nacht). Leuk om te weten dat nu ook de Russen ze gebruiken…

Tot slot nog even de “golfjes” op de wijzerplaat vermelden. Eigenlijk “vloekt” deze “filigraan-heid” met het robuuste uiterlijk van de kast en de bezel, maar ze zijn anderzijds ook heel toepasselijk op zo’n “ekranoplan” of “golfrijder-van-de-zeeën”… En daardoor wordt ook dit horloge een beetje “lelijk-mooi”, net zoals z’n voorbeeld…:wink:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hi Morse,
ik kan niets vinden waarom je dit horloge zou moeten haten. Mooi groot en degelijk. In zijn zwart wit kan ie de franje best hebben. heb je ook een foto hoe ie om je arm staat?

Gr. Twan

Leuk verhaal, kende het vliegtuig/boot wel maar het horloge niet. Nu ik er zo naar zit te kijken valt me eigenlijk op dat ik het jammer vind dat ze hem naar dat vliegtuig heben genoemd. Het horloge is toch mooi genoeg om op zich zelf verkoopbaar te zijn zonder dat er naar zoiets als een vliegtuig verwezen moet worden. Heb dat ook vaak met al die aan tanks/vliegtuigen/boten horloges die dan hun verkoopbaarheid daar vandaan moeten halen lijkt het. Als je dit horloge nu bekijkt en die afbeelding wegdenkt inclusief die vele teksten op de plaat, krijg je een horloge waar ik over na zou denken, nu niet met al die russiche propaganda…

PS is op die foto van de achterkant het glazen deksel weggelaten of zie ik het niet goed ??

Hij is geweldig, als ik hem in Houten eerder had gezien had ik m vast en zeker gekocht!! Als je m ooit kwijt wilt…
Vr Gr

RoB

Dit is toch wel een van de mooiste horloges die ik tot nu toe gezien heb!
Veel plezier ermee!

Google maar eens op James May (ja,die van Topgear) en deze vliegboot. Hij heeft er een leuke uizending over gemaakt.

Menno

Wow!
Die vind ik dus he l e m a a l geweldig!
Mooi man!

Gefeliciteerd met deze robuuste aanwinst.

Zowel horloge als vliegtuig ogen B)-

Hoi Chris,

Een prachtig, robuust exemplaar. (tu) De tritium verlichting maakt hem al helemaal bijzonder. Veel draagplezier,

Groeten,

Martin

Leuk stukje geschiedenis gelardeerd met mooie foto’s, dank je wel Morse!

mvg, Frans

Prachtig horloge.:} De amerikanen wisten niet wat ze zagen toen de Ekranoplan voor het eerst op satelietbeelden opdook. Zij noemden het “het monster van de Kaspische zee”. Het horloge mag ook haast een Monster genoemd worden. Naar het Seiko monster. (tu)

Wat een ongelooflijk goed gelukte Vostok (tu) Deze is mij op de Rikketik niet opgevallen, maar dat komt misschien omdat ik me daar alleen op vintage concentreer. Hij ziet er top uit, ik denk dat ik er ook maar naar op zoek ga, of wil je hem ruilen voor mijn Traser met tritium-buisjes :wink:

Als ik dit horloge had zien liggen had ik em ook absoluut meegenomen.
Ik ga onmiddelijk op zoek naar zo,n klok.X(
Gaaf ding(tu)

Ik vind hem héééél mooi!
Geniet ervan!
Jur

Ik vindt hem ontzettend robuust ,maar Praaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaachtig echt een geslaagd verhaal met een geweldig horloge.
Veel draag plezier in zeer goede gezondheid

Zooo, da’s een mooi horloge! (tu)
Dat vliegtuig doet me van de voorkant trouwens wel denken aan de Spruce Goose van Howard Hughes. :wink:

Leuk verhaal Chris en gefeliciteerd met de aanwinst(tu)
Ja de Russen maakten alles altijd het liefst in de overtreffende trap:D
Hoewel ik graag Russische horloges koop, zal ik deze toch niet snel aanschaffen.
De moderne ontwerpen spreken me om de een of andere reden niet erg aan.
Dat geldt overigens ook voor horloges uit de 'Westerse wereld’
De tritium verlichting is wel weer erg leuk, met name 's nachts! Ik spreek uit eigen ervaring.

Mijn beste,

Een geschiedkundig en nobel verhaal, laten het horlogeforum getuige zijn van een eervol horloge, welke de tijd glansrijk aan ons voorspiegelt.
Chris, mijn complimenten!!
En zoals gewoonlijk, weer scherpzinnige foto’s.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat zal een kabaal geweest zijn in die cockpit met aan iedere kant 4 motoren. :sunglasses:
Hopelijk houdt de Vostok zich rustiger aan je pols.
Bedankt voor je leuke achtergrondverhaal en prachtige foto’s!

Heel mooi klokje (wel een beetje groot).

Gefeliciteerd!