De geschiedenis van duikhorloges

Zelf vind ik historiek en horloges waarvan het DNA klopt interessant. Met dit topic hoop ik jullie wat bij te brengen over de historiek van het duikhorloge. Veel leesplezier!

Duikerhorloges = Tools die je levend uit de magische onderwaterwereld kunnen halen. Toch als je verstandig duikt!

Tijdens het opzoekwerk heb ik zelf ook bijgeleerd. Veel artikels zien een aantal belangrijke modellen over het hoofd. De kans bestaat natuurlijk dat ik ook pareltjes in de geschiedenis vergeten ben. Indien dit het geval is, geef maar een seintje.

Maar voor we in de in de geschiedenis duiken (pun intended): Wat is een duikhorloge?

Volgens de ISO 6425 standaard, is dat een horloge dat:

• Goed afleesbaar is in het donker
  • Een manier heeft om 60 minuten veilig te meten
  • Schokresistent is (ISO 1413)
  • Magnetisch resistent is (ISO 764)
  • Waterdicht tot 100m diep
  • Chemisch resistent is
  • Een stevig bandje heeft
  • En indien een batterij aan boord, het een batterij-status indicator heeft

Het is niet enkel raar dat ze over batterijen in horloges spreken (ik snap het niet), deze ISO norm is pas in 1982 opgesteld, de norm over magnetisme in 1973 en de norm over schok resistentie in 1984. Veigen na Pasen, want tegen die tijd was Jacques Cousteau al op pensioen; en tegen dan was een duikhorloge main-stream.

Al sinds 1914 was de industrie bezig om de ingrediënten van een duikhorloge op de markt te gooien; en zo gradueel tot het ‘diver’ recept te komen dat vrij goed gesmaakt wordt onder de horloge fans.

Het eerste kenmerk dat verkrijgbaar was: “lume”. Panerai kwam op het lumineuze idee om Radium-verf in een horloge te gebruiken. Hierdoor werd het mogelijk voor soldaten om in het donker hun horloge af te lezen. Helaas was deze verf radioactief en had het zware gevolgen voor de dames die de horloges schilderden. Het resultaat was echter wel een mooi en praktisch horloge:

The Luminescence Of Watches: The History Of Luminous Materials | Italian Watch Spotter

12 jaar later, in 1926 kwam Rolex op het toneel met een horloge waarmee je kon zwemmen. Het eerste horloge met serieuze waterdichtheid, dat nog eens elegant oogde ook. Het idee kwam van Perregaux and Peret. De Rolex introductiestunt mocht er wezen: het horloge ging mee met iemand die het Kanaal over zwom.

https://www.rolex.com/about-rolex-watches/history/1926-1945

Tot 1928 waren horloges fragile wezens. Een harde schok was genoeg om de tijd stil te laten staan. Incabloc vond een hier iets door de balans geveerd op te stellen.

Incabloc SA – Amortisseurs de chocs pour l’horlogerie mécanique – Amortisseurs de chocs pour l’horlogerie mécanique

Ook magnetisme kon/kan mechanische horloges ontregelen. Dus al sinds de jaren 1850 werd geëxperimenteerd om deze invloed te beperken, maar pas in 1930 werd het eerste horloge met dat magnistisch resistent was op de markt. Deze eer kwam Tissot toe!
image

En dan hebben we nog het gebruik van draaiende bezels op horloges. Je kunt er de kooktijd van je eieren mee in de gaten houden, op je GMT kun je de tijdzone ermee instellen; op duikhorloges kun je je duiktijd ermee opvolgen.

44 likes

Laat ons eens kijken naar de eerste 20 modellen op de markt

1953

In 1953 was het uiteindelijk zover! In dat jaar zagen we eerste echte duiker op de markt komen. Ik niet, maar de mensheid toch. En ik weet dat er mensen gaan beweren dat dit in 1932 was met de Omega Marine; maar dat lijkt een broodje aap. Geen enkele reclame uit die tijd wijst richting duiken, dus Omega-fans moeten nog even wachten tot ze aan de beurt komen.

Blancpain kwam met de Fifty Fathoms (50 vadem, of 50 x 1,8288 meter water resistent)

Zodiac kwam met de Sea Wolf (een model waar ik nooit eerder over hoorde)

A Timepiece with Serious Dive Watch Heritage May Be More Affordable Than You Think (gearpatrol.com)

Rolex toverde de Submariner tevoorschijn.

Story of an Icon: Rolex Submariner History - YouTube

Dit trio is nog steeds te koop in hun moderne varianten, de een al duurder dan de ander. Laat ons zeggen dat Zodaic zijn marketing wat minder goed op orde heeft.

1954

Rolex had intussen wel al wat kaas gegeten van marketing. En dat zorgde ervoor dat het eerste hommage van de Rolex Submariner een jaar later al één feit was. En dan nog vanuit een hoek die ikzelf helemaal niet verwacht had. We spreken hier over de Tudor Oyster Prince Submariner 7922. Dus een goedkopere knock-off van het model dat 70 jaar later nog steeds een hit is.

Tudor’s Greatest Debut: The First Submariner 7922 | Blog | Articles on second-hand watches (ap-watches.com)

Vandaag kennen we deze als de Black Bay.

1956

Panerai stond toen nog een gekend als een vooruitstrevende firma op het gebied van toolwatches. Dus zij mochten niet ontbreken aan de tafel. Zo hebben zij de GPF2/56 ontwikkeld, vooral voor de militaire markt als ik me niet vergis. Niet moeders mooiste, maar lekker eigenwijs.

GPF 2/56 (vintagepanerai.com)

1957

Pas in ’57 gooiden Breitling en Omega zich ook in de strijd. Breitling met de SuperOcean, Omega met de Seamaster 300m. Beide merken verkopen op vandaag een moderne variant die de looks van toen hebben. Bijzonder is dat Breitling ook een chrono had, mooi, leuk, maar een chrono onder water lijkt minder nuttig.

1958

Longines speelde toen nog met de big boys. Terecht als je het mij vraagt, want dit icoon kwam van hun tekentafels.

1959

Is het jullie opgevallen dat “the watchmakers watchmakers” nog niet de sprong waagde. In ’59 deden ze dat wel. Een echte tool, zoals het hoort voor een diver.

1962

Rado is meest bekend door zijn scratchproof materialen, dat doen ze al sinds 1962, maar in dat jaar hebben ze ook de Captain Cook op de markt gezet. Naar verluid droeg Captain James Cook het horloge nooit zelf.

1965

Het jaar van de skindiver. Oris bracht zijn 65 op de markt, en Japan werd ook wakker met de 62MAS.

Maar Edox deed misschien wel het interessantste dat jaar. Zij brachten een horloge uit dat maar liefst 500m diep kon. Een challenge naar alle andere groten toe, want zo kwamen we toe aan horloges die gebruikt konden worden voor heel diepe en lange duiken.

1967

Het jaar van de helium valve. Iemand kon zijn mond niet houden, want zowel Rolex als Doxa brachten dat jaar een horloge uit met een helium valve. Doxa deed dat in samenwerking met Jacques Cousteau, en om een of andere reden vonden ze oranje beter. Nog steeds een raadsel waarom, de zilveren vind ik persoonlijk geslaagder.

Certina is in ’67 gestart met de verkoop van 2 duikers. Geen iconen, maar eentje die 200m diep kon, en eentje die direct mee speelde met de grote getallen: DS PH500m. De moderne varianten meten 2mm groter, dit hadden ze beter niet gedaan.

1968

Rolex had het jaar ervoor net een grote stap gezet, Omega moest wel volgen. Rolex kon 600m diep, Omega nu ook met de Ploprof. Onzinnig en waanzinnig diep, maar het leverde wel een icoon op.

Seiko heeft dat jaar ook de stap gezet naar de echte duikers met de 6159-7001. Samen met de 62MAS kregen ze zo de basis van hun ganse line-up duikhorloges. Naar mijn aanvoelen een heel belangrijke introductie, gezien deze horloges de op vandaag nog in mijn definitie van tool-watches vallen (technisch capabel en betaalbaar om ermee het ruime sop in te gaan).

En om aan de 20 eerste duik-horloges te geraken, Citizen bracht dat jaar de Seven Star uit.

Foto’s komen onder andere van volgende bronnen:

https://thespringbar.com/

https://www.ap-watches.com
https://vintagepanerai.com

https://www.gearpatrol.com/

https://www.sothebys.com/

https://www.seikowatches.com
62 likes

Deel III over iconische duikerhorloges komt later.

De SKX007 staat op de planning, en de moderne Seamaster Diver 300m.

11 likes

Dank leuk om te lezen

1 like

Leuk om te lezen :+1:

Nee… dit gebeurde al ruim voor panerai. Daarnaast leverde rolex de eerste panerai horloges aan panerai in de jaren 30. En eigenlijk ook daarna. Panerai maakte vooral wijzerplaten.

Jammer. Klassieker.

Leuk stuk hoor!

1 like

Leuk om te lezen. Maar ik mis dit merk, dat toch ook wel de nodige heritage heeft, als het gaat om duikershorloges en zelfs leverancier was voor een hele rits merken, waaronder Blancpain, Heuer en Doxa.

7 likes

Dank je wel Kristof!
Superfijn en waanzinnig interessant, zoveel informatie in jouw topic. Heerlijk om te lezen. Pas je het topic aan op basis van reacties en later verkregen info? Of neem je dat mee in een volgend deel?

Dat was ook niet gek want de HEV komt uit de samenwerking tussen Doxa en Rolex

Op naar de 1000m mijlpaal van het merk Jenny!!!

Ik.wacht geduldig af want ook ik mis nog genoeg.

Nog even het 2e stuk gelezen met een huilend kind

Was een van de grote, zo niet de grootste toen der tijd.

Bleek het best afleesbaar onder water.

Bij geringe diepte misschien, waar de kleur oranje überhaupt nog zichtbaar is. Als je dieper onder water bent zie je oranje helemaal niet, dan kun je beter voor het hoogste contrast (dus zwart/wit) kiezen.

2 likes

Hoe kom je hierbij?

1 like

Leuk geschreven en lekker informatief. De oude duiker modellen/foto’s zijn om te smullen :yum:. Dank voor dit onderhoudende en interessante topic

1 like

Zou kunnen. Het is de legende en wat ze gedaan hebben. Ze zijn gewoon een meer in gesprongen en gaan kijken wat ze het beste zagen. Dat was in eerste instantie oranje. 2 jaar later geel.

Wellicht hielp t dat ze toen tritium lume hadden. Dat geeft natuurlijk zelf licht.

1 like

Dag Ruud, heb je ergens verwijzingen?

Squale wordt toegevoegd, 1962 blijkbaar.

image

Vanavond neem ik de tijd om hun geschiedenis beter uit te spitten. Raar dat ik ze niet mee had. Was me ook opgevallen en had nog een extra check gedaan. Niet genoeg dus.

5 likes

https://www.panerai.com/nl/en/about-panerai/history.html

Hier gaat t over 1935 dat ze hun horloges maken (ofja, rolex in opdracht van).

De radiumgirls waren in de jaren 20.

NCBI - WWW Error Blocked Diagnostic.

De eerste Amerikaanse bedrijven die radium dials schilderden begonnen in 1913.

1 like

Strookt toch niet helemaal met wat ik geleerd heb na 14j in de professionele beeldscherm sector. Men kiest niet voor niets zwart en wit in de cockpit van militaire vliegtuigen.