Zelf vind ik historiek en horloges waarvan het DNA klopt interessant. Met dit topic hoop ik jullie wat bij te brengen over de historiek van het duikhorloge. Veel leesplezier!
Duikerhorloges = Tools die je levend uit de magische onderwaterwereld kunnen halen. Toch als je verstandig duikt!
Tijdens het opzoekwerk heb ik zelf ook bijgeleerd. Veel artikels zien een aantal belangrijke modellen over het hoofd. De kans bestaat natuurlijk dat ik ook pareltjes in de geschiedenis vergeten ben. Indien dit het geval is, geef maar een seintje.
Maar voor we in de in de geschiedenis duiken (pun intended): Wat is een duikhorloge?
Volgens de ISO 6425 standaard, is dat een horloge dat:
- Goed afleesbaar is in het donker
- Een manier heeft om 60 minuten veilig te meten
- Schokresistent is (ISO 1413)
- Magnetisch resistent is (ISO 764)
- Waterdicht tot 100m diep
- Chemisch resistent is
- Een stevig bandje heeft
- En indien een batterij aan boord, het een batterij-status indicator heeft
Het is niet enkel raar dat ze over batterijen in horloges spreken (ik snap het niet), deze ISO norm is pas in 1982 opgesteld, de norm over magnetisme in 1973 en de norm over schok resistentie in 1984. Veigen na Pasen, want tegen die tijd was Jacques Cousteau al op pensioen; en tegen dan was een duikhorloge main-stream.
Al sinds 1914 was de industrie bezig om de ingrediënten van een duikhorloge op de markt te gooien; en zo gradueel tot het ‘diver’ recept te komen dat vrij goed gesmaakt wordt onder de horloge fans.
Het eerste kenmerk dat verkrijgbaar was: “lume”. Panerai kwam op het lumineuze idee om Radium-verf in een horloge te gebruiken. Hierdoor werd het mogelijk voor soldaten om in het donker hun horloge af te lezen. Helaas was deze verf radioactief en had het zware gevolgen voor de dames die de horloges schilderden. Het resultaat was echter wel een mooi en praktisch horloge:
The Luminescence Of Watches: The History Of Luminous Materials | Italian Watch Spotter
12 jaar later, in 1926 kwam Rolex op het toneel met een horloge waarmee je kon zwemmen. Het eerste horloge met serieuze waterdichtheid, dat nog eens elegant oogde ook. Het idee kwam van Perregaux and Peret. De Rolex introductiestunt mocht er wezen: het horloge ging mee met iemand die het Kanaal over zwom.
https://www.rolex.com/about-rolex-watches/history/1926-1945
Tot 1928 waren horloges fragile wezens. Een harde schok was genoeg om de tijd stil te laten staan. Incabloc vond een hier iets door de balans geveerd op te stellen.
Incabloc SA – Amortisseurs de chocs pour l’horlogerie mécanique – Amortisseurs de chocs pour l’horlogerie mécanique
Ook magnetisme kon/kan mechanische horloges ontregelen. Dus al sinds de jaren 1850 werd geëxperimenteerd om deze invloed te beperken, maar pas in 1930 werd het eerste horloge met dat magnistisch resistent was op de markt. Deze eer kwam Tissot toe!
En dan hebben we nog het gebruik van draaiende bezels op horloges. Je kunt er de kooktijd van je eieren mee in de gaten houden, op je GMT kun je de tijdzone ermee instellen; op duikhorloges kun je je duiktijd ermee opvolgen.