Heb je daar ergens verwijzingen naar?
Ik kan het niet helpen.
Leuk geschreven
Leuk verhaal, leesvoer voor het weekend
Leuke posts, ik stel ze erg op prijs. Leuk ook dat iemand de moeite wil nemen om dit in kaart te brengen. Nu wil ik dus niet zeiken, maar je slaat nogal wat geschiendenis over. Men noemt altijd Rolex met de kanaalstunt, en daâs een mooie illustratie van de kracht van goede marketing. Maar als je nou echt de geschiedenis van waterdichtheid wilt nalopen zou je de Tavannes Submarine (rond 1917-1918), de Borgel cases, Pettit & Co (Die deden waterdichtheid in 1851!) en heel, heel veel andere mensen moeten aanhalen. Dennison, bijvoorbeeld, die in 1872 de geschroefde caseback en kroon patenteerde, en Fitch, die rond 1880 de schroefkroon uit heeft gevonden en later directeur van Waltham werd.
Zoals ook het eerste propere duikhorloge: De Omega Marine uit 1932. 125 meter waterdicht, dat was toch een enorme primeur. Ik snap niet waarom hij niet vaker aangehaald wordt. En je had interessante fenomenen zoals de Submarine van Edwyn Harrop uit Londen, en de door Auguste Tissot ontworpen Fortis Aquatic, die ook door Harrodâs verkocht werden.

Voor wie nu denkt âheeft die man dat allemaal zelf opgezochtâ: Nee, natuurlijk niet.
https://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php
Website van een Welshman die reparaties doet. Briljante artikelen, mooi uitgespit, gelardeerd met skepsis en eigen onderzoekjes bij het patentbureau van Cardiff.
Ik wel. Quartz is de facto de robuustere technologie, dus je zou graag een quartz duikhorloge willen hebben. Er is ook een goede reden dat men tegenwoordig met een Suunto duikt, en niet met een Submariner.
En als je dan toch met een quartz gaat duiken moet je weten of er nog genoeg sap in de centrifuge zit om je volledige duiktijd te timen, anders kom je in de penarie. Aangezien de ISO standaard pas uit de jaren 80 was, waren quartz duikers bon-ton en hebben ze die vereiste gewoon toegevoegd.
Jacques Cousteau is niet de laatste duiker geweest, en ook zeker niet de meest professionele. Duiken begon namelijk als niche hobby voor de rijken en speledingetje van een stel militairen, maar werd steeds meer main stream. Off shore werk, kabels trekken, onderwater lassen, gas- en oliepijpen leggen en onderhouden⊠Het is niet raar dat vanaf de tijd dat het een volwassen industrie werd er ook standaarden werden opgelegd.
Het is niet toevallig dat ITIL ook pas in de jaren 80 als standaard begon te leven, terwijl de eerste transistor CPU toch echt in 1954 het levenslicht had gezien in de vorm van Bell Labsâ TRADIC. Uweetwel, Bell Labs, de mensen die in de jaren 30 ook de eerste quartz klok produceerden.
Er is altijd een pauze tussen uitvinding en standardisatie.
Ik vind het wel altijd leuk om en passant te zeggen dat Rolex het waterdichte horloge, de naam Submarine( r) en de kastvorm van een Panerai niet hebben bedacht.
De Omega Marine krijgt een vermelding bij 1953. Maar niet opgenomen in de tijdslijn omdat de reclames uit die tijd spreken over een horloge dat gebruikt kan worden in en rond het water. Eerder iets om mee in een meer rond te zwemmen ipv een echte duik te wagen. Hun claim van âeerste duikhorlogeâ lijkt me een slinkse poging van een marketeer bij Omega.
Vooral wetende dat duiken er nog zo uitzag in de 30âs:
I know, zelf heb ik ook lang gedoken, een mechanish horloge kan niet op tegen alle functionaliteit van de moderne duikcomputers. Geen geklooi met tabellen, tijd wordt real time berekend op basis van je diepte-profiel, alarmen als je een grens overschrijdt, âŠ
Maar een mechanische duiker roept nostalgie op.
Dat duiken er zo uitzag neemt niet weg dat het nogal een prestatie was om in 1932 een horloge met 125m waterdichtheid te maken. En Omega ontwiep het horloge ook met dat doel, en testte de waterdichtheid. Daar zijn genoeg bronnen over.
Al die verhalen hebben gemeenschappelijk dat Wilsdorf een beetje de Steve Jobs van de horlogewereld was: Kijk goed om je heen, pak wat andere mensen uitgevonden hebben, vraag er een eigen en agressief bewaakt patent op aan en voila: Winst. Zoals de oplettende lezer zou kunnen opmerken: Ik ben zelf meer van de Wozniak.
Evengoed vind ik dat de Omega Marine liefde en erkenning verdient, net als de Tavannes en Borgel horloges. Cool hoor, die pioniers in dat veld.
Grappig. Als kind van de jaren 80 roepen G-shocks en quartz duikertjes nostalgie in mij op. Niet dat ik ooit verder ben gekomen dan snorkelen en waterpolo, maar ik vond waterdichheid als kleine jongen al fascinerend.
Ik kijk uit naar deel drie! En hoop dat @TagEd en ik blij worden omdat je Squale nog wat lip service geeft.
Denk dat je Comex en Rolex bedoeltâŠ
Volgens mij ben je het bijzondere ontwerp van de Vostok duikers vergeten?
https://www.watchuseek.com/threads/vostok-amphibia-an-analysis-of-design-methodology.491757/
De enige vintage duiker waar ik voldoende vertrouwen in heb om echt mee het water in te gaan.
De meeste oude duikers inclusief mijn Zodiac Seawolf hebben hun waterdichtheid al lang verloren.
Mijn vintage Sub zou het nog moeten kunnen, maar dat risico neem ik liever niet.
Dank!
Leuk om te lezen, ook de info in de reacties die het oproept !
Leuk verhaal en met de bronvermeldingen ook nog eens extra leuk om te lezen.
Staat in 1 van de geschiedenis boeken van Doxa die ik heb. Ik zal eens kijken of dit nog ergens vandaan kan vissen
Niet helemaal wat ik zocht maar hier kun je lezen dat het Doxa was en niet Rolex die als eerste een horloge uitbracht voor de consument met de HEV erop.
Zie hierboven. Niet de exacte info die ik zocht maar hoe kan een ander horlogemerk dan de HEV eerder uitbrengen voor de consument .
De geleerden zijn er nog niet helemaal uitâŠ
Interessant artikel, dank hiervoor.
zie hierboven voor wat interessant leesvoer
Nu heb ik boze tongen horen beweren dat ze dat schroefdeksel-idee bij Blancpain vandaan hadden. Maar ik heb daar nooit veel over kunnen vinden. Dus:
Hadden Blancpain duikhorloges ook een constructie waarbij de pakking door een onafhankelijk draaiende ring werden aangedrukt?
Is dat niet gewoon een kwestie van nieuwe pakkingen en een vers glas?
Heliumventielen zijn voor pussies.
https://open.spotify.com/episode/181m2RvL2WUwFlmHG9fd1C?si=iw4AZvNzTZixT9AI1-STOA
In deze podcast beschrijft een ingelezen historicus de totstandkoming van de HEV.
Aangezien jij het had over een samenwerking, denk ik dan aan Rolex en Doxa gezamenlijk aan de tekentafel. Niet is minder waar.