Euh, verduidelijk wat u wil zeggen met vage beweringen aub?
The reference to the name “Radiomir” was documented in the addendum of the patent filed in France on March 23, 1916. The high self-luminescence of the compound immediately made radium paste a key element in Panerai’s production.
Bron; https://www.panerai.com/nl/en/about-panerai/history.html
Filed is alleen ingeleverd. Toekenning gebeurd daarna pas.
Lees jij de artikels dan wel?
Ik bedoel, ik post hier artikels van Perezcope die, volgens mij goed onderbouwd zijn. Die ook aantonen dat het moederbedrijf van het huidige Panerai redelijk wat valse of misleidende claims de wereld heeft ingestuurd wat betreft hun geschiedenis en merites.
Anderzijds je gebruikt ook de tijdslijn die hij heeft opgesteld, dus neem je tijd en lees de artikels.
Daarom schreef ik ook in mijn eerste post hierboven: Ik zou opletten met wat de huidige firma Panerai allemaal beweert qua zijn geschiedenis.
Let op, ik vind dit een leuk initiatief/project van jou Ik wil bijdragen, ik zag dingen die niet overeenkwamen met wat ik elders heb gelezen en wou je hier op wijzen.
Ik stuur daarom mijn bronnen erbij.
Artikels op het internet. Zoek gerust ook wat, want ik wil wat meer uitzoeken over de seamaster historie.
Ik heb een job om horloges te kunnen kopen, en kinderen om een hobby aan te kunnen doorgeven. Gisterenavond ben ik vooral bezig geweest met de skx history. Beantwoordt dat onrechtstreeks je vraag?
Panerai, wat @Klongy ook terecht aangeeft, was een fabriek die technologie ontwikkelde om inderdaad kannonnen en torpedo’s te kunnen richten in het donker, door middel van radio-luminescent verf op vizieren. Ze maakten ook scheepslichten, dat wil zeggen enorme plakken lume die aan boord van schepen en onderzee-boten hingen als back-up licht indien het gewone licht uit ging.
De site van Perezcope heeft daar enorm, maar dan ook enorm veel informatie over. Nadat Panerai genaaid was door Monty Shadow en Sly Stallone waren ze gedwongen om het merk aan Richemont te verkopen (boze tongen beweren dat dat de opzet was van Richemont) en gingen ze onder de naam Panerai Systems verder met hun andere werkzaamheden. Tegenwoordig overleeft het bedrijf nog steeds als onderdeel van een groter engineering bureau in Bologna, maar niet meer onder de Panerai naam.
Horloges waren dus een side-gig voor het merk. Het was hun kernwerkzaamheid niet. Eigenlijk is Richemont een vuig kutbedrijf, want zoals dat gegaan is is niet koosjer, bedenk ik me net. Weer een puntje tegen mijn Cartier. Hoe langer ik hier over nadenk, hoe sympathieker ik Seiko en Squale vind.
Maar het tweede punt is wel dat ome Panerai altijd de neiging had om een trademark op een naam te nemen voor hij de technologie had om er iets mee te doen. Luminor, bijvoorbeeld, was een trademark lang voordat hij een tritium wijzerplaat maakte.
Lees de site van Perezcope maar eens door. Er zwerven veel vervalsingen rond die suggereren dat dingen eerder gebeurden dan in werkelijkheid het geval was. Er zijn heel veel vage berichten rond Panerai, zeker ook in het leven geroepen door malafide handelaren, de louche handelaar die bij Richemont/Panerai over de geschiedenis gaat, en Richemont’s marketing afdeling.
Er klopt geen reet van dat hele merk na 1997, ook al vind ik ze nog zo prachtig.
Heb je daar een bron voor?
Nee, dat is een veronderstelling.
Ja, maar niet voor horloges, wel voor hun richtsystemen.
20 tal jaren later is dit principe dan door hen gebruikt voor ingekochte horloges van Rolex aan te passen tot het horloge, waarvan Richemont ons zo graag wou doen geloven dat het ontwikkeld was (minus het gangwerk) door Panerai
Een tussentijdse dank is wel op zijn plaats aan de TS en alle respondenten. Dit topic groeit uit tot een van de meest informatieve die ik de laatste jaren gevolgd heb.
Hulde aan een ieder!
Ik zie het inderdaad (was inmiddels aan het zoeken naar de patenten zelf, want dat moet terug te vinden zijn, maar eerste patenten van hen gaan inderdaad over richtsystemen. Hoewel radiomir wel genoemd wordt);
https://worldwide.espacenet.com/patent/search?q=Panerai
Radio en Mir
Ik weet niet hoe het in het Italiaans zit, maar mir in het Frans slaat op je richtpunt als je naar een doel mikt. Dus radioactief en doelwit samen gevoegd.
Ik vraag me dan eerder af wanneer ze Radiomir met hun horloges zijn gaan associëren.
Ook interessant artikel van gevonden, ik weet het Perezcope
The Conquistador was indeed the very first valve-equipped watch to be offered to the public. However, the story put forth concerning the co-development of the valve and the sharing of the patent is not very plausible in my opinion and has many question marks.
Here is what I believe occured. A number of different people came up with the very same idea to solve the pressure buildup inside the watches during saturation dives – around the same time. The installation of a valve was a logic solution as valves were relatively common in all sorts of diving equipment after all.
Remember, all these pioneers of the golden age of oceanic exploration were connected to each other. They were competitors to a certain degree but they also worked closely together to help solve each others problems. Bob Barth told me he knew Jacques Cousteau and his son Philippe as well as most of Cousteau’s team personally.
Dr. George Bond shared his idea of saturation diving with Jacques Cousteau who then tested Bond’s concept for the first time under real life conditions in 1963, long before SEALAB 1. The Cousteau team, on the other hand, made recommendations for SEALAB 2 on how to improve the living conditions inside the habitats.
Maar lees gerust het hele artikel zelf.
In the early days of saturation diving, several watch brands were competing against each other to create the perfect watch for this new form of highly technical diving. Rolex with the Sea-Dweller, Doxa with the Conquistador and Omega with the Seamaster 600 Ploprof . The name Ploprof is short for Plongeur Professionnel which is French for professional diver.
While the valve was a quick fix that saved Rolex and Doxa from having to design a completely new watch, the Omega Ploprof was engineered from scratch for the specific purpose of saturation diving. It is said the watch was so tight, no helium could enter the case. In addition, the crystal was clamped between screwed bezel and case and could not pop off.
Zalig artikel
Intussen weten we dat Omega in 1957 hun eerste moderne duikhorloge introduceerde, en zijn plaats verwierf onder de professionele duikhorloges rond de jaren ’70 met de PloProf.
Later kwam er een Seamaster Diver 200m 1988 (gekend als pre-Bond); maar in 1993 kwamen ze met iets nieuw. Een duikhorloge die vanaf een leeg blad leek getekend te zijn. Ik zie geen enkele verwijzing naar de orginele 1957 300m; of naar de PloProf. Een horloge met een eigen smoel, door zijn specifieke bezel vorm, sterk afgeronde lugs, een iconische stalen band (occasioneel ook in titanium). En heel dikwijls met een golfpatroon op de wijzerplaat. De Seamaster Diver 300m was geboren. Ook de wijzers en de conische heliumvalve op 10h zijn weggevers dat het over dit model gaat.
Intussen zijn we 30 jaar verder, dus kunnen we beginnen spreken over een klassieker. Ace heeft er in 2018 reeds een stuk over geschreven.
De slimste move in 1993 was om de huisleverancier van James Bond te worden. Zo liepen ze weg met een klant die tot dan toe vooral Rolex en Seiko om de pols had. Wanneer de film “Golden Eye” met Pierce Brosnan in 1995 op het grote scherm verscheen steeg de popularteit van het model enorm. De Heliumvalve kan nog net geen gras afrijden, maar Q maakte al dankbaar gebruik van dit knopje, om allerlei coole dingen te activeren.
Door de jaren heen verschenen er dan ook heel wat “007” versies bij Omega, waarvan het gros in de Diver 300m lijn zit. Vergeet je ogen niet te wassen nadat je de laatste bekeek. Dat debacle hebben ze goed gemaakt door een wondermooie “60j James Bond” editie in de markt te zetten.
De spiraalvorm die op veel van deze 007 varianten terug te vinden is, verwijst naar de klassieke James Bond intro. Op zijn beurt verwijst die naar de groeven in de loop van een pistool. Deze groeven zorgen ervoor dat kogels roteren om hun as terwijl ze op weg zijn naar hun target. Natuurkundige krachten zorgen er zo voor dat ze een rechter traject volgen.

Bij de introductie kon je kiezen uit 4 maten (28mm, 36mm, 41mm en 42mm), hierbij was de grootste een Chrono en de kleinste een vrouwelijke variant. Ook quartz zat toen nog in het gamma. Op vandaag komen ze iets groter, 42mm voor de standaard, 43.5mm voor de keramische versie en 44mm voor de chrono; allen enkel mechanisch met een in-house movement.
Het aantal varianten is niet meer te tellen, mijn persoonlijke favoriet is de titanium “No Time To Die” editie (NTTD). Een plaatje!
Veel moderne varianten hebben een transparant kast-deksel die je een mooie inkijk biedt, maar het doet wel wat af van zijn DNA als solide duikhorloge.
De motor van dit horloge is wel prachtig te noemen. Meer inzicht in de werking kun je hier verkrijgen:
Omega Co-Axial Escapement Complete Guide - Millenary Watches
Een weetje, naast een titanium balans wiel gebruiken ze ook een silicium balans-veer.
En nu we toch over de achterkant bezig zijn: wat betekenen de logo’s die je op de achterkant terug vindt? Voor alle duidelijkheid, deze vind je ook terug op andere modellen, niet enkel op de Seamaster Diver 300m
De kleine wereldbol is een gravure die het moeilijker moet maken om het horloge na te maken, hoewel ik vermoed dat dit een koud kunstje geworden is.
Soms zie je ook een soort zeepaard (Hippocampus). Ook op speedmasters staat dit af en toe. Dit is een oude Omega verwijzing naar waterdichtheid, en ze vonden het leuk om hiervoor een paard van de God Poseidon te gebruiken. Mogelijks haalde de huis-gravier Jean-Pierre Borle zijn inspiratie vanop de gondels in Venetië, waar deze mythische wezens instaan voor jouw spirituele bescherming.
What’s the Story Behind the Omega Seahorse Symbol? - Bob’s Watches (bobswatches.com)
BTW: ook Prince William en President Biden hebben een Seamaster Diver 300m