Blancpain heeft in 1959 iets gelijkaardigs toegepast, maar dan zonder de bajonet om rotatie te voorkomen. Naast de achterkant zijn ook de afdichting van het glas en de werking van de kroon afdichting interessant bij de Vostok. Vooral de bekende “wiebelkroon” is bedoeld om robuust te zijn en herhaaldelijk gemanipuleerd te worden zonder risico op beschadiging van de draad van de kroon of de kast omdat er tijdens het in- en uitschroeven geen druk gezet wordt door een veersysteem zoals de meeste andere merken wel toepassen. De eerste Amphibia modellen waren immers handopwinders.
Yup, die gasten van Perezcope zijn met een klein kruistochtje bezig tegen Panerai, dat doen ze vol overtuiging.
Plaatje van m’n ex voor de sfeer:
Rare wiebelkroon en een bezel die klinkt alsof je staal staat te schuren, maar erg charmant en met zowaar een erg comfortabele bracelet.
Altijd leuk om te zien.
Is maar één persoon, maar wel eentje die niet zomaar iets roept voor daar bijzonder veel onderzoek naar te hebben gedaan.
Ik lees zijn post dan ook met plezier.
Niet enkel Panerai, maar ook Rolex achtergrond artikels en fake busters en schoemelwerk met medewerking van veilinghuizen
Één en ander geleerd, dank voor het delen!
Hiermee bedoel ik dat de door Rolex aan Panerai geleverde (initieel zak-)horloges, welke door Panerai werden voorzien van nieuwe, beter leesbare dial, bruikbaar waren tot een diepte van 30 meter en dit in 1940.
Dus een decenium eerder dan de Blancpain horloges voor de Franse Marine.
Maar inderdaad, toen niet beschikbaar voor de consumenten.
Ik meen te begrijpen dat Panerai wel reeds vroeg een product gebruikte dat licht afstraalde en dit voor militaire doeleinden, maar daarvoor niet dadelijk in horloges.
Ze hebben nadien dit product verwerkt in de dials van duikhorloges en compassen voor de Italiaanse marine (en hun Duitse bondgenoten).
What Guido Panerai patented in 1915 were sights illuminated by radium-226/zinc sulfide powder enclosed in small, hermetically sealed vessels which made it possible to aim at targets in the dark. The name Radiomir is a combination of Radio (radium) and Mir e (sights).
What Guido Panerai invented was basically this.
Night sights on a handgun
The picture below is an excerpt from Guido Panerai’s British patent application from August 1915.
Hi, geen tijd om de podcast te luisteren. Is het mogelijk kort samen te vatten?
Wat rechtzettingen / toevoegingen na jullie vele reacties. Ben aangenaam verrast door de respons op het topic.
Blijkbaar was Panerai dan toch niet de eerste om lume toe te passen in op hun dials in 1914, maar gebeurde het al in de USA in 1913 via Radium Luminous Materials Corporation (RLMC); hoewel ik geen merk of horloges kan terugvinden. Het was zeker na 1902, want dan is de radium verf uitgevonden.
In 1917 kwam Harrods blijkbaar met de Aquatic; een waterdicht horloge. Dus die was nog voor Rolex.
En dan wat toevoegingen in de lijst met eerste modellen:
1962:
Squale komt met een eigen horloge op de markt
1963
Jenny Caribbean 700
1964
En mijlpaal die Rolex en Omega wat te kakken heeft gezet: Jenny Caribbean 1000
Ze zoeken wel nog een duiker die meewil naar -1000m.
1965
De skindivers en de Edox worden ook vervoegd door de Squale Master. Ziet er een leuke stalen band uit, jammer dat ze die niet meer maken.
1968
Ook de Russische duikers wisten hoe laat het was in '68, dankzij de Vostok Amphibia
Wat rechtzettingen : de Heliumvalve bij Rolex en Doxa zal eerder 1969-1971 geweest zijn als we alle artikels samenharken
Erg leuk om te lezen. De nodige duiken gemaakt met altijd een duikhorloge (de laastste 25 jaar als backup van een duikcomputer). Het gebruik van de bezel ( en waarom deze op een duikhorloge maar een kant op draait) wist ik al. Maar toch even gezocht naar een uitleg hierover. Voor de tijdgerelateerde bezels hier wat meer info. (https://www.bobswatches.com/rolex-blog/resources/rotating-bezels-actually-work.html). Daarnaast ook kompas- en tachymeter bezeltoepassingen. Even zoeken en je kunt er bijna een nieuw topic over starten
Ik ken om eerlijk te zijn t meeste niet, mijn kennis op duikhorloge/waterdichtheid wordt zo ook groter, echter ken ik tavannes wel. Ik heb er 1 van 1914, totaal niet waterdicht.
De middelste met bruine band, tavannes 1914
Even doorspoelen naar wat modernere populaire duikers. Deze post gaat over de SKX007
Miljoenen zijn er van gemaakt, zowel in Japan, als in Maleisië. Allen met de 7s26 movement aan boord. Een zeer simpel mechanisme dat niet te hacken valt, en niet op met de hand kan opgewonden worden. Maar met de seiko swing start je het horloge so op.
De verkoop is gestart in 1996, en gestopt in 2017. Uiteindelijk is hij opgevolgd door de Seiko 5, wat helaas geen duiker is (wegens geen geschroefde kroon). Toegegeven, de kroon is niet de vlotste schroefkroon in de doos, maar voor minder dan EUR200 had je een echt duikhorloge met een vrij comfortable case. Ik noem het een vakantieduiker; want zo’n dag-aanduiding heeft geen meerwaarde onder water, en ook niet in je duiklogboek. Wel handig om te onhouden binnen hoeveel dagen je vlucht terug is.
De “007” ook wel ergens geholpen hebben om het horloge populair te maken.
Er was ook een pepsi versie (SKX009), een kleine versie (SKX013), enz …
Pas op, de SKX399 klopt niet in bovenstaand overzicht, voor mij is dat de graal uit het lijstje, omdat die meest op de voorganger van de SKX007 trekt, en mooist afgewerkt is. Helaas enkel voor de Filipijnse markt. De SKX173 voor de Noord-Amerikaanse markt komt ook in de buurt, en die heb ik nog kunnen op de kop tikken tijdens een reisje over de oceaan.
De voorganger van de SKX007 was de Seiko 7002; geproduceerd tussen 1988 en 1996. De gelijkenissen zijn groot tussen die twee. De rechthoekige markers geven hem wel meer een eigen smoel, die het horloge onderscheidt van de Submariner.
Maar de eerste in de rij van vakantieduikers was eigenlijk de Seiko 6309, eentje met een turtle shape.
Onderstaand een foto van de 6309 met de SKX007 er naast.
Het model was is van 1988 tot 2017 vrijwel ongewijzigd gebleven. Net geen 30 jaar! Een rechte lijn naar de voorgangers uit 1962 en 1965 is er niet, maar deze modellen zijn een groot deel van de Seiko legacy geworden.
Moet je er een kopen voor je verzameling? Ik zou er geen EUR400 voor neertellen, maar als je er eentje in je horogebox hebt, dan zou ik die ook niet weg doen voor EUR200. Ze hebben wel iets, uber-beaters!!!
Morgen tracht ik te schrijven over een model dat in 2023 de 30 jaar aantikt.
Dat ziet er dan weer niet uit als een Tavannes Submarine, maar eerder als een reguliere trench watch of geconverteerd zakhorloge. Waterdichtheid was toen zeker niet voor alle modellen van een merk te verwachten, uiteraard, dat was nog een rariteit.
Daar is nogal wat op af te dingen. Ik denk dat er geen sterveling is die de SKX007 verwart met een Submariner. Dat horloge heeft ook met bollekes een zodanig eigen smoel dat het te herkennen is als een Seiko pur sang (kroon op 4, dikkige kast, reverse lollipop wijzer, etc).
De 6105, zowel de 8000 als de 8110 (Uemura/Willard) waren al betaalbare beaters. Of ik het “vakantieduikers” zou noemen is de vraag. De 6309 was de opvolger van de 6105, ik zou voorzichtig suggereren dat de 6105 de eerste was.
Seamaster Professional, een leuke keuze.
Als je de 6309 en de twee varianten van de 6105 op een hoop veegt zie je al wel heel erg goed waar het Seiko DNA in moet resulteren:
De SKX pakt deze elementen mee:
- Kroon op vier
- Altijd hetzelfde bezeltje
- De blobby achtige crownguards van de Uemura (6105-8110)
- De wijzerplaat en uur/minuut wijzers van de 6309
Zoals gezegd, allemaal erg herkenbaar als Seiko duiker, wat de vorm van de indices verder ook maar moge zijn. Ik vind eerlijk gezegd de wijzerset van de SKX met broad arrow en reverse lollipop wel de coolste. Ik mis mijn exen met die wijzerset
regelmatig:Zo tof, misschien wel m’n favoriete duikhorloge-wijzers ooit.
Nu blijkt je echte liefde:sunglasses: je eerste berichten waren slechts de inleiding voor de SKX007
Nee hoor, is gewoon een horloge dat heel betaalbaar is. Eentje die de helft van het forum heeft/had, en waarschijnlijk zonder de geschiedenis te kennen.
Heb zel 3 duikhorloges: certina DS PH200, SKX173 en SPB077.
Waarom dit topic? Ik hou van de onderwaterwereld.
Welke dial had Panerai dan wel in 1914? Ze hadden toen geen eigen horloges. Toen ze meer dan 20 jaren later wel een dial ontwierpen voor op een bruikbaar onderwater horloge te gebruiken, was dit op een Rolex.
Dat heb ik nog niet gevonden. Info die ik nu al heb:
- radiomir hebben ze in 1915 een patent in verkregen
- in die periode werkten ze nauw samen met lieutenant Carlo Ronconi
Ik had het toch hierboven gepost.
Radio Mir, patent slaat op buisjes met een lichtgevende pasta, welke gebruikt werden als hulp om richten (een kanon neem ik aan) bij slecht zicht
Vage berichten lijken te verwijzen naar ‘modding’ van horloges door Panerai in die tijd.
Je link gaat over tritium, de opvolger van radium.