DÉ Grand Seiko 4420-9000. Wil niet naar Polen, daar gaat het te goed..

Waar kan ik heen?

BELGIË!!

Dat is er allemaal door me heengegaan, de jaren hieraan voorafgaand.

Ik wilde een Grand Seiko, tuurlijk, had ik al. Sterker, durf de bewering aan dat ik de eerste hier op het forum was met een moderne Grand Seiko. Toen ik mijn eerste kocht (2007), topic op hf te checken, werden die krengen nog niet of nauwelijks geleverd in Europa. In ieder geval niet de SBGW001 die ik zo graag wilde.

Die SBGW001 is inmiddels een SBGW231 geworden. Maar vintage knaagde. En bleef knagen. Na een paar re issues, helaas had ik de SBGW047 stom genoeg aan me voorbij laten gaan, werd ik verliefd. Verliefd op de 4420-9000.

Het origineel van de SBGW047. Niet te krijgen in goede staat in Nederland. Ooit nog contact gehad met een Fransman die dacht dat elke Nederlander wel een kippenpoot had die hij kon uittrekken. Maar in die 4420 ben ik gelukkig niet getrapt.

Maar… was ik wel verliefd op de 4420? Of toch de 4520… of de KS 45-7001? Ook daar maakte ik een topic over hier op dit mooie forum. Maar - laat ik het zo zeggen - het volgen van de massa leidt niet altijd tot een juist besluit. Als je je dat realiseert, komt alles toch goed.

Want de 45-7001 die ik kocht, die kwam niet.

En de 4420 kon ik niet vinden. Totdat ik in Japan ging kijken. Via buyee! Een hele mooie weten te sourcen…

Maar de hel van C I T E S kwam over mee heen… het kippenpoten leren bandje werd door buyee als buitengewoon gevaarlijk exporteren naar Europa gezien! Dat mocht niet!!

Ik had de keuze: in de vuilnisbak met de 4420, of retour verkoper (geen restitutie geld) of verzending naar een adres in Japan…

Jaja… eh…

Magi bood uitkomst! Fijn om dat contact te hebben. Tegen een relatief bescheiden fee, mocht ik de 4420 naar een door hem aangewezen adres in Japan sturen. Hij zorgde er voor dat de 4420 in Nederland terecht kwam! Daar hem ik het kippenlederen bandje in de kliko gedumpt. Halfgaar en uit de tijd dat cites nog het meervoud van Cito was. Eh… of zo.

Daar zat ik met mijn fraai beplate, bekraste en op droog olie struikelende 4420. Voor veel knaken.

@bAAx wist me nog te berichten dat de kroon ook niet de juiste was… maar dat wist ik wel, toch? Eh… nee! Shit!

Wat nu? Eerst zoeken naar die kroon…

Foto 2 toont de juiste kroon. Foto 1 de vaak gebruikte 4520 kroon als vervanging (recenter, mogelijk makkelijker verkrijgbaar).

EBay afstruinen bood succes… lucky me. Die dingen kom je niet vaak tegen… wat zou ik als die bekraste piepende 4420 ooit zou lopen voor band en gesp passen?

De SBGW047 set bood uitkomst. Die band en GS gesp nieuw gescoord. Rib uit mijn lijf. Totale lengte van de band aan de 4420 zonder gesp is trouwens 22cm. I am talking to you, @wouterwatch! (Sorry voor het lange wachten…).

Alles binnen, maar nu? Wederom kwam @bAAx met de juiste tips… BELGIË!

Daar moest de service plaatsvinden! En de krassen dan? Polen! Kamil!

België was easy… stuur hem op, 4 weken later klaar. Kroon er op zetten? Fiksen we! Doorsturen naar Kamil in Polen? No problem…

Alleen heeft Kamil, daar kwam ik achter, een wachttijd. Van een jaar. Een jaar!

Ok, ok…

Een lichtjaar min 5 weken die bekraste knarsjapanner naar het zuiden gepost… fingers crossed…

Zij stuurden hem naar Polen… en WoW! Zeg nou zelf….

What a looker!!

Die 4520 - die toch een stuk minder zou zijn volgens @bAAx - geen monument om de pols (quote, jawel, inderdaad en door!) moest er toch ook nog komen!

Die met die onvindbare gesp… welke?

Die ja!

De snelle tikker (vs de slow 4420). Uiteraard geen datum.

De reis naar die 4520 volgt wellicht op dit forum een andere keer… want die reis, ook die reis, slaagde!

Zie maar:

Happy man! Enne… @bAAx. Je had gelijk…

Maradonaatje:

120 likes

Go your own way🙃

Tof, mooie aanwinst. :ok_hand:

1 like

Wow, mooi man! Heerlijk om zon perfecte 4420 te hebben!

1 like

Heel gaaf. Erg mooi horloge. Veel plezier ermee.

1 like

Geweldig mooi verhaal! Prachtige GS gefeliciteerd!

1 like

Prachtig horloge. En eveneens prachtig om zo’n liefhebbers verhaal te lezen. :pray:

1 like

Wat aardig, dank!

Heerlijk horloge, mooi verhaal :grinning::+1:

1 like

Heel gaaf, veel plezier met je nieuwe aanwinst!

1 like

Jaloers en prachtig :heart:, gefeliciteerd! Mocht er ooit één van beiden het nest moeten verlaten, dibs​:+1:t2:

1 like

Proficiat ,met de 4420-9000 :ok_hand:een super prachtig exemplaar zeg ;je inzet voor het horloge heeft zich geloond . :+1:

1 like

Super aanwinsten, schitterend gewoon :ok_hand:t2:

1 like

Mooie journey, voegt imo ook een storyline en additionele persoonlijke waarde toe aan het prachtige horloge. Nu genieten van het resultaat! Congrats :facepunch:t2:

1 like

Supermooi gewoon!

1 like

Mooi horloge, mooi verhaal. Geniet van dit horloge, gaat zeker lukken.

1 like

Lekker Sjoerd! Ik word niet vaak blij van een GS, maar die kast en gesp zien er heerlijk uit.

1 like

Van harte; ziet er geweldig uit!

Mooi verhaal en wat een reis heb je afgelegd voordat het naar wens was! Geniet ervan!

1 like

Dat zijn deep cuts uit de GS catalogus. Tof man, Gefeliciteerd! Prachtig! :+1:t2::+1:t2:

1 like