De grootste sadist

… moet wel werken bij Orient, en dan bij de afdeling die endlinks van de Mako bracelet heeft bedacht. Hoe - behalve met een slijptol - krijgt een mens die spring bars los? Moet blijkbaar via de aparte openingen… Lijk maar geen grip te kunnen vinden…

Foto geleend van internet.

Gewoon met het standaard ‘vork’ tooltje moet dit toch lukken?

Tja als je het hiermee probeert heb je een probleem.

Met een Aardappelschilmesje kom je een heel end.

1 like

Geen probleem toch? Met een mini imbus gaat dit ook nog wel.

Toegegeven, met goed gereedschap zou het misschien beter gaan. Heb een eenvoudig tooltje…

1. Geduld hebben :smiley:
  2. Kast bij de lugs afplakken
  3. Gebruik een Bergeon springbar tool
  4. Met de kleine vork rustig in de vleugelgaten de springbars losdrukken
  5. Geen garantie voor anderen, maar bij mij werkt het in deze volgorde uitstekend :wink:

Succes!

1 like

Sterk staaltje Japanese Engineering en nu is het nog niet goed?
Dat lukt nog wel met een prikbord-prikkertje.

Het gaat al bij 1 mis… :persevere:Deze avond maar beter een whisky pakken en morgen nog eens proberen.:smirk:

2 likes

Doe dat vooral , beter genieten van een Whisky dan nu je geduld verliezen op de vrijdagavond.:grin:
Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen :wink:

1 like

Ik zie de kraagjes duidelijk zitten.
Ik doe dit klusje vaak met een passerpunt.
Van idd…een passer. :relaxed:

het werkt met staalbandjes ook iets anders als bij lederen banden,
bij een lederen band is het vaak al mogelijk om de band te verwijderen bij het loswippen van 1 kant van de pushpin,
bij staalbandjes werkt het het beste om eerst 1 kant van de pin te bewegen en vervolgens de staalband aan die kant iets weg te duwen, waardoor de pushpin niet meer terug schiet,
vervolgens moet je dan met het bandentooltje de andere kant van die pushpin aanduwen en ook daar het bandje iets opzij te wringen.

ik neem aan dat je ook eerst de pushpin van de klapsluiting hebt verwijderd,
waardoor je meer vrije ruimte hebt om dat vorkje er recht tussen te krijgen ?

1 like

Op die foto wel… Maar op die van mij zie ik dus niet🤔 En heb nog geen druppel gedronken.

Het vorkje is te breed… Tot nu toe vooral gebruikt voor leren bandjes… Heb ik nu weinig aan. Dusssss… Wat is het beste adres om bergeon tool te kopen (vermoed 6767-f)?

je kunt ook een handig tooltje maken door een naald door een wijnkurk te slaan
en dan met de achterkant van die naald de pushpin te bewegen,
je kunt die naald ook precies op de juiste lengte afstellen door hem in die kurk iets voor of achteruit te schuiven hoe korter hoe beter uiteraard zodat de naald minder ombuigt of afbreekt.

2 likes

Met een vorkje gaat dit niet lukken ben ik bang.
Je hebt een scherp puntig voorwerp nodig.
Zoals gezegd ik doe dat met een passer.

Zal van het weekend de tas van de oudste zoon omkeren. Hij heeft als het goed is een passer. Dank voor de tip!

1 like

Als het met een Rolex lukt dan ook met die Orient van jou …

http://www.siue.edu/babel/Broken%20Clock.jpg

:grin:

1 like

Ik gebruik dan een vork tooltje. Deze schiet niet snel weg en zorgt dus ook niet snel voor beschadigingen (mits je uiteraard een beetje voorzichtig te werk gaat).

Ik heb zelf ook 2 van die (goede) vorktools, maar blijf het een rotklusje vinden. Doe het alleen als het niet anders kan, want kans op krassen is bij mij niet gering. Zal wel aan mijn fijne motoriek liggen, of beter: het gebrek daaraan.

Goed gereedschap is het halve werk. Gaat volgens mij hier ook op.
Succes.

1 like