De Grote Drie

Een tijdje terug zag ik een filmpje op YouTube over de zogenaamde “Grote Drie” en de positie van A. Lange & Söhne. Dit is een al veel oudere discussie die vaak betoogt dat ALS bij de Grote Drie zou moeten horen.

Nu is het zo dat Vacheron, de meest gekozen kandidaat om vervangen te worden, over de laatste tien jaar een soort van renaissance heeft ondergaan. Dit heeft natuurlijk zijn invloed op deze discussie. Dus vandaar de vraag in deze poll:

Welk merk moet uit de Grote Drie vallen om plaats te maken voor ALS. (P.S. graag de discussie beperken tot de vraagstelling. Met andere merken aankomen of anderszins de discussie uitbreiden gaarne in een ander topic doen)

Om plaats te maken voor Lange kies ik, commentaar in de reacties…

• Audemars Piguet
  • Patek Philippe
  • Vacheron Constantin
0 stemmers

Overigens heb ik gekozen voor de term Grote Drie omdat Thierry Stern himself in een interview bezwaar maakte tegen de Heilige Drieëenheid oftewel Holy Trinity.

Ik ben benieuwd

2 likes

Zelf kies ik Audemars Piguet omdat afgezien van hun horologische kunnen ze tegenwoordig bijna een ‘one trick pony’ zijn.

4 likes

AP is een verschrikkelijke one trick pony, en de APRO is het meest afgrijselijke wat ze de wereld aan hebben gedaan. Laat dat nu de pony zijn. Ouch.

Weg er mee, met deze faux Hublot.

Of ik verder de “grote drie” daadwerkelijk de “grote drie” vind is een onderwerp wat ik hier blijkbaar niet aan mag snijden, Philippe Dufour ten spijt.

1 like

Ik kies AP omdat ze maar één horloge hebben dat ertoe doet.

Vacheron heeft meer bereik, qua geslaagde horloges. :+1:

Je mag alles aansnijden het is een forum, en aanhakend op je suggestie: de grote drie is een vrijdagmiddagborrel-apekool-bedenksel

1 like

AP een faux Hublot noemen is omgekeerde wereld maar soit, het is ook mijn keuze. En het staat je vrij om een een topic aan te maken wat anders ingaat op de al dan niet grote drie. Philippe Dufour doet nauwelijks meer iets en ligt meer op het niveau haute horologie independent. Als het dan miet zou ik eerde aan F.P. Journe denken

Ik hoop op z’n dochter. :slight_smile: Maar hij heeft tenminste de mannen van Credor in die bezemkast in de Shiojiri fabriek van Seiko Epson geleerd hoe ze hun uurwerken tot kunst moeten verheffen, dus ook al kapt Dufour er mee, dan kun je nog een poor man’s Dufour scorren uit de Micro Artist studio.

Ik chargeer wat, maar ze liggen in het verlengde van elkaar qua ontwerp.

Brrrr.

Dat dus. Net als dat slappe geouwehoer van “you never own a Patek, you’re just taking care of it so that your kids can flog it to the highest bidder when you shuffle out of your mortal coil”

3 likes

Daar hebben we de notaris voor

Naar mijn mening kan geen één van deze drie: AP, PP, VC… worden vervangen. Niet door A. Lange en zohne en niet door iemand anders. Deze drie merken maken deel uit van “holy trinity” omdat zij de merken zijn die het langst bestaan als stabiele bedrijven zonder onderbrekingen en verstoringen. En daroom deze titel maakt deel uit van de geschiedenis. Geschiedenis kun je niet herschrijven.

2 likes

AP.

Eigenlijk alle horloges waar rappers mee flexen, die zijn qua imago al kapot.

2 likes

Als er 1 zou in moeten dan is het wel Breguet en niet Lange. Kijk naar de geschiedenis, uitvindingen, … Personen in het verleden die er 1 bezaten.
Zowel technische uitvindingen ( tourbillon maar nog zo veel meer), maar even goed esthetisch ( wie gebruikt geen ‘Breguet’ wijzers.

Dus Breguet zonder twijfel er in, en wat er uit zou mogen … doe maar AP want helaas komen die vandaag niet veel verder dan de 34.548.100e variatie op ene Royal Oak

5 likes

De grote drie, er zijn zoveel mooie en historische merken…

Sorry, had niet alles gelezen en te snel geantwoord … Ik mocht dus niet over Breguet beginnen :slight_smile:

Antwoord blijft … AP er uit !

Eensch. We zijn het absoluut met elkaar eensch. :+1:

En zowaar weer.

giphy
Oh jazeker wel.

1 like

Ik zou zeggen, de “grote vier”. Hoef je nergens afscheid van te nemen…

1 like

Grote tien…?

@erikscollectabl, als het budget het toelaat?!…
Maar als ik de merken zie die langs komen is dat niet voor iedereen weggelegd…

Het lijkt erop dat ze nu erg hun best doen om 11.59 te pushen.

Ik ga hier niet op stemmen hoor. Ik waardeer Lange als merk enorm, maar de grote drie zijn dat niet voor niks.
Als er al wijziging zou moeten plaatsvinden liever gewoon toevoegen, zodat we het over de Grote Vier kunnen hebben. Daar doen we denk ik geen enkel merk mee tekort.

2 likes

Maar Heilige Viereenheid of in het Engels Holy Quaternity bekt niet en is historisch zowel als theologisch niet verantwoord

1 like