We hadden het over koosnaampjes voor horlogemerken toch?
Dit gaat véél dieper
Hahaha. eens.
Als ik van jou 3 keer op rij gelijk krijg…. Dan kan ik niet anders dan je een drankje te trakteren als we elkaar ooit zouden zien ![]()
![]()
De grote drie.
Voor mij zijn dat Ali, Frazier en Lennox. Of Cruyff, Pele en Maradona.
Maar ik snap dat dit hier niet over gaat. En ik snap ook alle merknamen die hier worden genoemd.
Waar is de ruimte voor de uitdagende beginnende toppers. De spelers die in naar kots stinkende hoekjes starten, spelers zoals Aramar en Dumet. Of hoe heet dat andere Nederlandse merk ookweer met die Apro clones?
Of leven die al niet meer? Ik ben het kwijt
…shuffle off your mortal coil… (zonder “out”, “of” dan met dubbele f)
Niet gestemd, ALS staat daarboven.
AP: patserig, maar top afwerking
PP: laatste tijd wat ingelezen, wat mixed feelings bij
VC: bloedmooi, maar geen klik mee
PP absoluut in de top drie, VC ook en ALS sluit daar zeker (ook zonder de historie) bij aan. AP gestemd, heb ik helemaal niets mee
Voor mij ook AP er uit. Ik vind de Royal Oak overigens erg mooi. Maar PP en vooral VC veel veelzijdiger en ingetogener.
Geen een eruit. De term komt uit Zwitserland en is verzonken voor Zwitserse horloges. Daarnaast heeft ALS een gat van veertig jaar en hebben ze een doorstart gemaakt in de jaren negentig. Niet holy trinity waardig
Gewoon die drie grote als titel afschaffen, probleem opgelost ![]()
Je hoort alleen bij de ‘Grote Drie’ als je horloges door grote groepen patjepeeërs wordt gedragen
Ik denk dat ALS hier te onbekend voor is
AP leeft tegenwoordig op 1 model… deze is ook nog eens verpest door rappers en voetballers die het gebruiken om te “flexen”
Wat is je alternatief, de grote japanse 3, Casio, Citizen en Seiko?
Niet groot qua aantallen, maar qua haute horlogerie. Xasio, Citizen en Seiko zijn dan meer instappers.
Wie heeft eigenlijk die titel ooit verzonnen?
Ik zou me inhoudelijk niet laten beperken met wat ik al dan niet mag zeggen als reactie op een topic. Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw grote 3.
ALS is geen Zwitser en er is niets mis met een grote 4 imo.
En dan zijn er best nog anderen die mogen komen meedoen vind ik.
Ik denk dat ik mee ga in wat anderen hier suggereren, namelijk dat het concept van een “grote drie” misschien wel onzinnig is in een smaak gedreven markt die barst van de interessante merken.
Philippe Dufour heb ik hoog zitten, en daarmee de Micro Artist Studio van Credor ook wel, maar dan alleen hun minimalistische horloges, niet de gem-set spullen die ze doen. Verder heb ik Breguet heel erg hoog zitten omwille van de geschiedenis, en sommige horloges die ze maken, zoals bijvoorbeeld de chronograaf die @helaasweermijnloginvergeten laatst toonde, en dingen als de 5157 en zo.
JLC zou zich zomaar ook onder de groten kunnen scharen als het management wat beter was, en in technisch opzicht de Fabrique du Temps van Louis Vuitton ook, terwijl Cartier aan de haal gaat met heel erg iconische ontwerpen, terwijl ze ook horologisch interessante dingen kunnen maken.
De “ononderbroken” geschiedenis van een merk betekent voor mij niet veel, waarbij ik conglomeraten als Richemont en Swatch vaak een absolute horreur vind voor de merken die er noodgedwongen onder terecht zijn gekomen, want je ziet exact waar ambitie plaats moet maken voor in spreadsheets bepaalde marktpositionering en afkadering.
Patek, AP, en Vacheron zeggen me niet per se veel. Lange eerlijk gezegd ook niet. Haute horologie in alle ere, ik vind Nomos leuker dan Lange, om maar eens te vloeken in een kerk.
Dat laat onverlet dat dat ook maar meningen zijn die ingegeven worden door smaak en affiniteit.
Wat hij zegt! ![]()