De grote verwisseltruc, of: Hoe het toch nog een echt horloge werd.

Een tijdje geleden postte @singlehoesjes een vraag over een wat wonderlijk oud horloge dat hij ergens verworven had. Een oudje uit ca. jaren '60 met een wat eigenaardige wijzerplaat.

image
Fotos van Peter aka Singlehoesjes

Het logootje met de drie puntjes was niet tot iets bekends te determineren, het getal 17 midden op de plaat kwam ook wat eigenaardig over (17 jewels?) en de groene kleur en structuur van de plaat en de witte cijfers, markers en wijzers leken ook wel heel erg op huisvlijt met modelbouwverf. Het (goed lopende) uurwerk zat gemonteerd in een best aardig stalen kastje. Het geheel deed in eerste instantie denken aan een ‘Mumbay Special’ uit India, zij het dat Indiase knutselhorloges zelden of nooit gevonden worden met een duidelijk origineel Zwitsers Felsa uurwerk.

image
Mooi Felsa uurwerkje

Het toeval wilde dat ik al weer enige tijd daarvoor met een lotje horloges een vrijwel identiek uurwerkje zonder kastje had binnen gekregen met een mooie authentieke wijzerplaat. Het merk: “Home Watch Co’” zei me niets maar het geheel was volgens mij wel degelijk origineel. Helaas was het uurwerkje vrijwel dood en ontbrak ook nog eens de opwindas met de kroon.

Niet werkend Felsa kaliber met leuke vintage wijzerplaat en blauw stalen wijzers.

Ik besloot het uurwerkje aan Peter aan te bieden, om zo een compleet horloge te kunnen samen stellen. Zo gezegd, zo gedaan en het ding opgestuurd. Peter zou er mee naar zijn horlogemaker gaan om het Home Watch wijzerplaatje te combineren met zijn ‘Mystery Modelbouwverf’ exemplaar.

Na enige tijd kreeg ik een berichtje dat het niet ging lukken. De Home Watch wijzerplaat zou veel kleiner zijn dan het groene exemplaar van Peter. Hij bood mij vervolgens aan om het geheel, het groene mystery horloge en het dooie Home Watch Co. kaliber, naar mij terug te sturen. Misschien kon ik er nog wat mee als ik een passend kastje zou kunnen vinden. liet hij me weten. Een bijzonder aardig gebaar wat door mij zeer gewaardeerd wordt.
Ik ben echt heel blij dat hij me het Felsa kalibertje mèt zijn ‘mystery watch’ heeft opgestuurd en geschonken.

Ik ben er vervolgens een dagje mee aan het klussen geweest en: … het past dus wèl!
Dit zijn de ingrediënten:

• Het stalen kastje van Peter, met het lopende Felsa uurwerk, asje, kroontje en groen geschilderde plaat.
  • Mijn bronzen wijzerplaatje met wijzers en een dood uurwerkje zonder as en kroon.

Mijn uurwerkje was niet meer tot leven te krijgen, ook niet met het opwind asje uit Peters uurwerk, maar Peters uurwerkje liep gewoon goed.
De verschillen tussen beide uurwerkjes zijn minimaal Die van mij is een Felsa 465, die van Peter is een Felsa 465N. Vrijwel geen verschil. De wijzerplaatjes waren volledig uitwisselbaar, de bevestigingspootjes zitten op dezelfde plek.
De beide wijzerplaatjes schelen slechts 0,2mm in doorsnede. Die van mij is 0,2mm kleiner. Dat blijkt voor de passing in het kastje niet zo veel uit te maken, want het kaliber zit met 2 schroefjes en klemplaatjes vast in een massieve bronzen klemring. 1 van deze twee schroefjes + klemplaatje ontbrak vanwege een afgebroken schroefje, maar op het andere schroefje blijft het uurwerkje goed vast zitten.

Door die klemring / pasring, die heel strak om het uurwerk heen zit, lijkt het 465N uurwerk van Peter groter, maar dat is het niet. Het horloge past goed in de kast vanwege die pas ring, het iets kleinere wijzerplaatje van mijn Felsa 465 exemplaar blijkt niet essentieel voor de passing in de kast.
Ik kwam daar achter nadat ik beide wijzerplaatjes verwijderd en daarna verwisseld had.
Ik begrijp niet zo goed hoe het kan dat de horlogemaker dat niet heeft gezien. Maar ik ben er wel een beetje trots op dat ik het wel voor elkaar heb gekregen.

Het is een leuke samenloop dat het presentje aan Peter en zijn aardige geste om zijn exemplaar dan maar weer aan mij te geven uiteindelijk leidde tot een best leuke aanwinst voor mijn collectie. Dank daarvoor dus nogmaals! Hieronder, ter afsluiting van dit verhaal, een plaatje van het resultaat aan de pols.

Het resultaat van de grote verwisseltruc! It’s Alive!

Over het merk ‘Home Watch Co.’ heb ik niets kunnen terugvinden, maar het blijkt wel een geregistreerde merknaam te zijn in de bekende Mikrolisk database. Geen fantasie horloge dus.
Het mag bij mij blijven wonen en leeft dan hopelijk nog lang en gelukkig bij de andere bulls eye vriendjes.

Dank weer voor het lezen en tot een volgend avontuur.
Groeten, Lex

49 likes

Goed kluswerk heeft een mooi horloge opgeleverd :+1: :+1::+1:

3 likes

Geinig om te lezen, leuk gedaan samen. Ook weer wat wijzer geworden over montage van horloges/uurwerken, en dit bij elkaar verzamelen

3 likes

Wederom mooi werk :+1:
Mooi ontwerp van de wijzerplaat ook

3 likes

Leuk om je verhaal te lezen Lex en natuurlijk weer een mooi resultaat. Je was er een dagje mee zoet, misschien had die horlogemaker wat minder geduld dan jij. En niet te vergeten natuurlijk dat jij al wat jaartjes bezig bent met horloges :wink: :+1: :ok_hand:

2 likes

Leuk om te lezen en knap gedaan.

1 like

Sympathiek horloge geworden lex.

Hoort denk je die seconde wijzer bij dit plaatje? Het ziet er zo kort uit …?

Prima gedaan Lexaf en Peter :+1:

1 like

Prachtig verhaal. Lijkt me geweldig als zoiets je lukt.

Hoort er wel op denk ik, maar afgebroken… geen koe zo bont…
Hoop er nog wel een keer een passende voor te vinden op de juiste lengte.

1 like

Hi Lex,

Leuke Frankenwatch zo. Puik werk geleverd… nu de uurwerken nog onder de knie krijgen… optisch en qua bandjes ben je al een “maestro”.

laat van je volgende avontuur vooral weer foto’s zien.

1 like