De ideale dress watch (show me yours!)

Hallo iedereen,
ik wil graag weten wat de standaards zijn voor jullie ideale dress watch
Ik had deze discussie ook met andere Italianen gehad en de resultaat was, dat de ideale dress watch moet zijn:

  1. Alleen tijd
  2. Kast uit nobel materiaal (goud, platina, zilver) maar soms ook ijzer mag.
  3. Diameter maximaal 38mm, beter als het minder is.
  4. Kast moet dun zijn
  5. Handwinding mouvement
  6. Bandje zou ook ideaal zijn gemaakt uit bijzondere materiaal (krok, alligator, slang…)

De bedoeling van een dress watch is dat het zou makkelijk verbergen onder de manchetten van de overhemd…

Wat denken jullie? Laten zien jullie idea van dress watch!
Dit is die ene dat ik heb, het is ook vintage :grin:

7 likes

Dit is mijn huidige dresser. 35mm, zilver met goud accenten, alleen een secondewijzer als complicatie (geen datum), plexi glas, croco strap.

Ik ben nog half op zoek naar een Reverso of Ultra Thin Moon als vervanger, maar tot die tijd voldoet deze prima.

7 likes

Sinds deze geen behoefte gehad aan een andere dresser.

4 likes

Formeel is een dresswatch een contradictie. Immers, gezelligheid kent geen tijd. Een dresswatch moet derhalve een meerwaarde zijn voor de gelegenheid en een status uitstralen, zonder patserig te zijn. Vandaar de geringe grootte en de eenvoudige uitstraling.

Het horloge moet, bij opmerken, een mogelijk gespreksonderwerp zijn. Vandaar dat ik mijn Meistersinger toch wel als een geschikte dresswatch beschouw. Ik heb er de polsen voor, dus is de 43mm geen probleem. En de datum maakt hem onderscheidend van de andere No3 en is dus niet storend. Handwinder of automaat zie je niet zomaar dus dat boeit echt niet.

Ik vind dit wel een geschikte dresser, jaja, een échte Zwitser, (met een rare naam) :stuck_out_tongue_closed_eyes:

https://lh3.googleusercontent.com/-j2U0Lk29kLQ/VUzLESvMOtI/AAAAAAAAFSs/kDcI076X1lE/s576-Ic42/REX-Chrono-4.JPG

3 likes

Heb er meerdere! Allemaal handopwinders. Picture overload!

2 likes

Ik vind de stelling dat een dresswatch alleen tijd mag aangeven, maximaal xxmm groot moet zijn e.d. ook een beetje achterhaald. Ik hanteer zelf de stelling dat een dresswatch bedoelt is voor die gelegenheid dat je netjes gekleed bent, bv een pak, 3 delig, gala etc of nette (spijker) broek met jasje. Een complicatie (of twee) moet kunnen, tot 42mm kan prima, afhankelijk van je polsomvang misschien nog wel iets groter.

Afin, mijn dresswatch is formeel dus geen dresswatch (monopush chrono met triple date & moonphase) maar wel mijn ideale dresswatch (bijzondere dail, hoge kwaliteit, en een afwijking van 1 seconden in 7 dagen tijd). Afin, foto dan:
[URL=http://s356.photobucket.com/user/MotoSkooly/media/IMG_9327_zpsfoqxl5do.jpg.html][/URL]

2 likes

Grand Seiko SBGW031
Handopwinder 72 uur reserve
37,5mm
Crème wijzerplaat
Ko-straps, Struisvogel of croco band

11 likes

De ideale dress watch?

Dat kan er maar één zijn: de Omega Seamaster 600 natuurlijk (1965) :smile:

Groeten, Tom.

9 likes

Een Bauhaus natuurlijk. :smile:

Voor mij dus de Rodina, voor iemand met een ruimer budget zal dat wellicht een Nomos of een Stowa zijn.

5 likes

Dresswatch of niet? Wel een erg mooie, al zeg ik het zelf.

1 like

Vind deze een ideale dresswatch. Geen chrono, kleine secondenwijzer, bescheiden datum, lederen band en niet de verwachte ronde kast :laughing:

https://shop-us.tagheuer.com/media/catalog/product/cache/1/image/644x788/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/1/212x20922.png

3 likes

Wauw, wat een geweldig horloge.
Ik heb echt lang gestaard naar deze foto’s. Geweldig! Schitterende band ook.
Ik weet waar ik voor ga sparen. Mijn dank voor het delen.

1 like

+1. Ik heb er ook een (wel met datum).

Blijft een mooie klok! :smile:

Ik heb ook even gekeken naar de versie met datum, maar ik vond die zonder datum toch net iets cleaner.
Bovendien wissel ik vaak van horloges dus staat bij automaten en handwinders de datum altijd totaal verkeerd en is het me soms teveel moeite om dat 's ochtends goed te zetten. :sunglasses:

1 like

Deze komt, binnen mijn kleine collectie, het dichtst bij de omschrijving uit post 1.

Laagje goud erover, zeer plat, handwinder, minimalistisch, 37,7 mm en zeker niet patserig.


Plat dus…

En hoewel minder een ‘echte’ dresswatch, vind ik deze waanzinnig…maar die heb ik dan weer niet helaas.

8 likes

Helemaal mij eens (als mede-bezitter :smile:). Daarnaast heb ik nog een rechthoekige IWC Novecento, die ik als dresser draag:

Dat zijn de twee die ik als dressers gebruik, door de geringe hoogte. Moet goud (-kleurig) zijn, alles boven de 10mm valt voor me af.

2 likes

Nog niet binnen, maar dit word mijn enige dresser: sarb035 maybe over een tijdje een leren bandje erop zetten.

1 like

Je hebt de Rekkelijke en de Preciezen wanneer het op de definitie ‘dresswatch’ aankomt. Ik zit daar een beetje tussenin. Onderstaand mijn horloges welke minstgenomen als ‘dressy’ zijn aan te merken. Slechts één (de onderste) is een dresswatch volgens de letter van den Preciezen.



3 likes

Ik mis de JLC Master Control…

1 like