de jacht naar het (budgettaire) horloge

Voor iedereen heeft dit wel een andere betekenis,

Volgens mij zijn er velen onder ons wel begonnen met een betaalbare (goedkoop) horloge, ik althans wel.
Maar naar gelang men zich in deze hobby blijft interesseren komt er wel eens een moment dat men toch wel eens iets verder wil gaan dan de eerste stappen die je zette.

Je begint vele opzoekingen te doen, leest en ziet veel en de interesse begint zich uit te breiden, ook begin je te kijken naar betere en duurzame horloges.
Dat brengt dan natuurlijk, in de eerste plaats, de vraag welk merk men profileert, (graag ziet)

In mijn geval is dat dus overduidelijk citizen, was ook het merk dat ik toen als jonge gast zelf kocht.
Dus was het niet moeilijk toen ik een verzameling begon dat dit het hoofdmerk zou worden in de collectie.

En met de collectie begon het dusdanig redelijk in de goede richting te gaan, enkele toppers kwamen erbij, maar budgettair gezien ben ik wel op m’n limiet gekomen en ben ik dankbaar dat ik toch enkele mooie toppers heb kunnen bemachtigen van dit merk.

Één van de eerste toppers was deze:

En de laatste was deze:

Velen van jullie zullen in het verleden ook wel jacht gemaakt hebben of nu jacht maken op het ultieme budgettair horloge, laat ze eens zien met mss het verhaal van de jacht erbij

42 likes

Interessante benadering en redenering.
De jacht is in mijn geval al ruim 40 jaar ‘eeuwig’durend en niet vooraf bepaald. Budgettair gezien is er niet echt een limiet maar is die zeker niet oneindig.
Meer een soort van status quo situatie. De huidige collectie heeft een bepaalde waarde en door verkoop komt er weer een deel van dat geĂŻnvesteerde budget vrij om wat anders te kopen.

Vanwege inflatie, tijd en bereidheid tot betalen van een bedrag, door zowel mezelf als een potentiële koper, blijft alles organisch (de fysieke collectie) maar toch ook weer vast (het totale budget cq. het in horloges geïnvesteerde deel daarvan).

Als ik dit naar de toekomst toe eens aan de binnenkant van mijn ogen bekijk blijft dit, denk ik nu, zo tot het moment van echt, echt, ECHT, het allerlaatste horloge, dé heilige graal.
Dat is wel een keer het einddoel, een one piece ‘collectie’ zijnde de heilige graal.

Maar wat dat dan voor mij is en wanneer kan ik nu nog niet zeggen. Liefde op het eerste gezicht kan maar zo ineens alles bespoedigen.

Maar als ik nu wat zou moeten kiezen is het de 228236.

4 likes

Waar laat je jouw Citizens servicen? Ik heb 3 Eagle 7 en wil die graag laten servicen. Alvast dank.

3 likes

Ik blijf m’n budget maar oprekken en verval telkens in de gewoonte om steeds duurder wordende snacks te kopen :joy:

Uiteindelijk kom ik er zo ook natuurlijk!

6 likes

Herkenbaar. :blush:

Godezijdank was het laatste budgettaire horloge tevens mijn grailwatch waardoor het bedrag voor horloge-aankopen terug is naar nul.

Bandje hier, braceletje daar, dat is het wel.
En bijblijven natuurlijk
.

34 likes

ik laat mijn citizens servicen in Antwerpen er is ook een service punt in Breda, die samen werken, redelijk tevreden van

2 likes

kijk dat is nu een topper, kan begrijpen dat je daar zeker wel tevreden mee bent :+1:

1 like

dat kende ik ook, maar toch kwam er bij mij op een gegeven punt een limiet alwaar ik me tevreden moest stellen en daar “probeer” ik me nu wel aan te houden.
als ik natuurkijk een mooi exemplaar tegenkom die niet de “grote” inspanning van de geldbeugel vraagt dan
 :wink: :grin:

heb hem gezien en ja hoor, wordt wellicht een spannende jacht :ok_hand:

1 like

We hebben een vergelijkbare liefde voor citizen al is de mijne minder uitgebreid dan de jouwe.
Mijn doel is nu een specifieke The Citizen. Tot ik er bijna ben, blijf ik wel gewoon links en rechts wat kopen en verkoop het straks als ik bijna bij m’n budget voor de The Citizen ben aangekomen.

4 likes

dat heb ik in het verleden nooit gedaan, maar mss moet ik daar ook eens over nadenken, een mooie optie wel :slightly_smiling_face:

1 like

Ik wil eens op een punt komen dat ik de horloges kan betalen die ik eigenlijk wil.

Niet de zoethoudertjes. Maar de horloges die ik eigenlijk wil zijn vaak 3 keer zo duur als ik kan betalen.

En sommige zal ik ĂŒberhaupt waarschijnlijk nooit kunnen betalen

4 likes

met die gedachte heb ik ook lang rond gelopen, maar hoop doet leven :slightly_smiling_face:

Een van mijn eerste toppers waar de basis werd gezet voor de liefde van Citizen horloges. Een bijzondere horloge met een gebogen kast dat zorgt voor een heerlijke draagcomfort om de pols. ( ik heb hem nog steeds in mijn collectie )

De echte vonk sloeg over bij de lancering van de Tsuyosa modellen😍

Als Seiko / Citizen liefhebber twijfel ik nog steeds op de dag van vandaag nog tussen een Grand Seiko of The Citizen. Op dit moment is mijn jacht “mijn twijfel” :wink:

7 likes

Het komt er misschien ooit wel eens van. Voor nu is het leuk om doelen te stellen en die te behalen :laughing:

2 likes

niets mis met ze alle twee te hebben,
ikzelf heb ook met diezelfde gedachte rond gelopen maar heb toen wel besloten het met enkel citizen verder te gaan, dit heeft natuurlijk ook met het budget te maken gehad.
toppers van zowel citizen en grand seiko in de collectie was voor mij niet echt haalbaar.
daarom heb ik nu ook verschillende mooie toppers van citizen en niet één :wink:

2 likes

Als de respectievelijk modellen een datum hebben kies ik voor de perpetual calendar van The Citizen.

1 like

Uhuh :smirk: :wink:

1 like

Mijn interesse in horloges is ontstaan in mijn studententijd, moet 2006-2007 geweest zijn.

In 2011 kocht ik mijn eerst mechanische horloge, een Longines.
De jaren erna heb ik heel lang zitten loeren naar een duikhorloge, Seiko SKX007, Seiko SKX173, Seiko SKX399, of Citizen NY0040.
Jaren naar zitten loeren, en na veel wikken en wegen uiteindelijk voor de SKX173 gegaan, voornamelijk om dat de SKX399 zeer moeilijk te vinden was.

Jaren van genoten, maar toen de hobby een vlucht nam naar de duurdere segmenten toch afscheid van genomen, en een SPB077J1 behouden.

Eigenlijk is budget in de horlogehobby een zeer irrelevant gegeven. Want je kunt al vrij goedkoop heel veel horloge-plezier vinden.

Intussen heb ik er een aantal van list-price om en bij de EUR10k. Ook al gesnuffeld in het segment daarboven. Maar is het het allemaal wel waard? Dat hangt vooral af van wat je belangrijk vindt aan een horloge.

2 likes

En welke zijn dat dan?

3 likes

Ik ben halverwege de jaren '90 echt in de horlogehobby beland met een TAG Heuer duiker. Sindsdien nooit enige lijn kunnen ontdekken in mijn bescheiden horlogeverzameling. Zo was ik een tijd vooral bezig met Certina en dan weer met Seiko en dan weer wat meer vintage en de laatste paar jaar was het vooral Squale. Nooit vreselijk veel geld aan horloges uitgegeven en dat ga ik ook niet doen. Er zijn gewoon belangrijkere dingen in het leven, vind ik dan. Altijd wel een paar TAG Heuer horloges gehad. Maar ja, m’n meest recente aankoop was dan weer een Omega. Ach, er hoeft voor mij ook niet echt een bepaalde richting in te zitten. Heb wel het idee dat als ik nog eens een keer zoiets (zie hieronder) tegenkom, op het moment dat ik ook een voldoende gevuld horlogepotje heb, ik ook echt klaar ben met de hobby.

9 likes