De jacht of het bezit

:grimacing:

11 likes

Ik heb intussen 100+ horloges, dus het lijkt erop dat het bezit toch wel belangrijk is. Maar toch heb ik voor de jacht gestemd :thinking::face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Kun je niks aan doen, we zijn nu eenmaal jager-verzamelaars al sinds de oertijd

2 likes

Daar lijkt het wel op ja :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik mis bezit van een jacht in de poll😉

sailing-in-croatia-3-5-day-sailing-tours-for-groups-or-individuals

10 likes

Voor mij een fijne eigenschap. Ik doe ook niet anders…
Het in bezit houden(bewaren) van een horloge koester ik. Het is niet zomaar gekocht(na vrijwel altijd een spaarperiode) maar pas na een weloverwogen moment waarin diverse criteria een rol speelden.
Ik kan dus ook geen echte keuze maken hierboven…Ik geniet van beide…

2 likes

Allebei.

Soms valt een horloge tegen en dan ‘moet’ ik verkopen want ik ben geen verzamelaar en wil liever geen ongebruikte horloges hebben liggen. Dat voelt een beetje als werk(straf) voor mij want verkopen is mijn hobby niet. Gelukkig heb ik een vrij goedkope smaak. :blush:

3 likes

Altijd de jacht. En het sociale aspect van de hobby.

2 likes

De jacht… heerlijk plaatjes kijken en dromen van het bezit.

4 likes

Ik probeer een goede balans te vinden tussen beide. Mijn collectie is dan ook klein (6 horloges) en dat wil ik graag zo houden, anders heb ik veel te veel keuzestress hahaha.

De jacht is erg leuk, alhoewel ik er soms echt wakker van kan liggen, omdat ik er te veel over nadenk en er te veel over heb gelezen of gezien. Soms is het ook erg frusterend. Ga ik echt weer mijn spaarvarken stuk slaan? Of soms grijp je wel eens naast.
Ik ben tijdens de jacht dus heel zorgvuldig aan het nadenken of ik dat horloge waar mijn oog op is gevallen ook echt wil. Dat heeft te maken dat ik mijn collectie klein wil houden, ik ook niet bergen met geld verdien, dus ik moet echt sparen voor een horloge van €1500 terwijl dit vaak nog gezien wordt als een instapprijs en ik het liefst ook de horloges echt wil houden.

Alle horloges die ik nu bezit, koester ik nog veel en als ik er naar kijk, dan verschijnt er weer een glimlach op mijn gezicht. In dat opzicht vind ik het bezitten ook heel erg fijn. Het is nu pas voor het eerst gebeurt dat een horloge de collectie verlaat, maar dat komt doordat de drang naar een nieuw horloge groter is, maar ik moet toegeven dat ik er veel moeite mee heb dat die het nest moet verlaten hahaha.

7 likes

Dit is precies zoals ik de hobby beleef. Dat het soms frustrerend kan zijn herken ik heel erg, maar ik weet nu wel uit ervaring dat het beter is om te wachten en er goed over na te denken. Het is namelijk al een paar keer voorgekomen dat ik een horloge in gedachte had en uiteindelijk tegen een mooier alternatief aanliep, via Chrono24 of hier op het forum.

Ik probeer mijn collectie ook bij 6 horloges te houden. Ik heb in het verleden wel wat impulsaankopen gedaan maar dat was toen ik net met de hobby begon. Die zijn ondertussen wel verkocht.

3 likes

Ik ben een zuinige koper en horloges verkopen doe ik eigenlijk niet, maar … zeg nooit nooit. Ik zie een horloge toch als een gebruiksvoorwerp en zal voorlopig echt niet boven de € 1000,- komen. Elk horloge krijgt een week draagtijd, zo blijf ik de oudjes ook waarderen. Extreem zuinig op een horloge ben ik niet, dus een kras kan. Vervelend natuurlijk, maar het hoort er helaas bij.

De jacht, of de aanloop naar de jacht is inderdaad het leukste. Een droom horloge in het echt zien of passen ervaar ik vaak als een afknapper. Als ik eerlijk ben heb ik dat vooral in de duurdere prijsklasse. Ok, wil ik dat horloge echt of …10 keer samen lekker uit eten. En 10x kan ook 20x zijn… Maar echt lekker uit eten is ook een dure hobby. Dat soort afwegingen dus.

2 likes

Na mijn eerste 'echte 'horloge, een Hamilton Jazzmaster, eigenlijk vrij snel mijn ‘grail’ gekocht. Een rolex OP. Daarna eigenlijk pas een Seiko SKX007, een SARB033, een Hanhart. Op de een of andere manier werkte dit voor mij heel rustgevend; het in mijn ogen nog steeds mooiste horloge heb ik immers al. Het lukt mij prima om het bij ééntje per jaar te houden. Hopelijk blijft dat zo; -)

Die overweging maak ik ook vaak, alleen dan voor reizen. Nu is het reizen heel erg beperkt, dus ga ik liever niet, maar dat houdt niet in dat ik er niet meer voor spaar. Straks als het echt weer kan dan maak ik een knaller van een reis haha.

Ik jaag op de koopjes, maar ga echt voor het bezit.

Ik ben 2,5 a 3 jaar terug begonnen met een 2e hands Seiko op Marktplaats voor 50 Euro.
Inmiddels heb ik dat, door te ruilen en verkopen, omgebouwd tot 7 horloges. Hierdoor zijn er al wel veel klokjes de revue gepasseerd, maar dat was “for the greater good” :sunglasses:.

Oris Big Date jaren ‘40 in nieuwstaat
Breitling Pluton jaren ‘90
Zodiac Seadragon full set van 2006
Squale 50 Atmos Profundo (ook bekend als Fumoso) full set van 03-2021
Meistersinger Day Date full set van 05-2021
Phoibos Nebula Green full set van 08-2021
TecnoTempo Bronze Age Cannon (Bronzo Automatico) full set van 09-2021

De TecnoTempo is om te ruilen of te verkopen.

Ehm, ik moet helaas bekennen dat ik eergisteren ook net een jaren ‘70 Commodoor duikertje heb gekocht. Die was ik even vergeten haha.

Zonder meer het bezit.

Een beetje hetzelfde hier zoals @anon53002072EV omschreef hierboven, al duurt het verliefd worden toch altijd erg lang hier. De meeste aankopen zijn het gevolg van het maandenlang bekijken en passen van hetzelfde horloge. Maar eens ik dan overstag ga, blijft het horloge meestal wel.

Ik heb er eentje die ik overweeg weg te doen wegens te weinig draagtijd. En dan denk ik: het geld brengt me ook niet echt veel meer op dan het horloge. Dus ja, nog niks verkocht eigenlijk.

1 like

Het gaat bij mij om de ‘klik’. Op de foto’s kan het een grail zijn maar als je hem/haar eenmaal hebt dat moet er wel liefde ontstaan…

Dit is liefde geworden:

Deze mogen weg (of zijn al weg)

Met vrouwen wel maar horloges…:wink:

1 like

Ik heb hier geen last van. Jacht is sowieso niet echt sprake van tenzij je rolex sportmodellen wilt voor list, of specifieke vintage refs.

Jacht is het leukst, maar als je eenmaal die leuke horloges hebt is het echt wel fijn om daarvan te kunnen genieten.

Het jammere is dat ik omwille van de jacht een paar supertoffe horloges heb verkocht om de volgende weer te kunnen financieren zonder daarvoor mijn spaarrekening te hoeven aanspreken.

3 likes