De (juiste) tijd, toen en nu

Beste mede horlogeliefhebbers,

Onze hobby is in deze tijd overbodig geworden gezien de vele mogelijkheden om de tijd te kunnen zien. Het hebben van een horloge is in principe overbodig maar blijft leuk! Ik zal altijd een horloge blijven dragen omdat ik het leuk vind, het mooi vind en het kan waarderen. Het is ook als man het enige sieraad wat altijd kan.

Ik ben zelf uit het jaar 70 van de vorige eeuw en toen wisten we niet beter. Als je de tijd wilde weten had je een horloge nodig. Quartz moest nog losbarsten dus was mechanisch de enige keuze. Het was ook een tijd waarin mensen die te laat kwamen de schuld konden geven aan het horloge omdat deze achter liep. Of je was te vroeg omdat die voor liep. Om je horloge te synchroniseren ging je keurig zo rond 6 of 8 uur voor de buis hangen om de klok van het journaal te zien. Stipt op het hele uur begon het journaal. Of overdag belde je naar de tijd… Kent u deze nog? Bij de volgende toon is het 15 uur 13 minuten en 30 seconden, boing. Later was er ook Teletekst die ook de tijd liet zien en je daarop gelijk kon zetten.

Als ik aan het buiten spelen was en ik wilde weten hoe laat het was en ik geen horloge om had keek ik op de klokjes in een auto. Meestal 2 of 3 om te zien of het wel klopte want ook die klokjes hadden een flinke afwijking Met de quartz revolutie veranderde de tijdmeting enorm en werd het vele malen nauwkeuriger. Allemaal zaken die in deze tijd niet meer uitmaken. Geen mechanische wekkers meer die je op moet winden en zo af en toe weer op tijd moet zetten.

Nu zijn de klokjes in de auto digitaal en in huis geeft de oven, de DVD speler en ga zo maar door keurig de juiste tijd aan. Ook op de laptop, tablet en telefoon altijd een nauwkeurige tijd. In principe zou een horloge niet langer nodig zijn. Toch zal ik mijn horloges blijven dragen en kan ik ze nu altijd makkelijk checken of ze nog gelijk lopen. Het zal voor de meeste leden hier gelden dat het horloge blijft. En gelukkig maar dan kunnen we in ieder geval met elkaar nog over iets praten wat eigenlijk niet meer zo veel functie heeft.

Horloges, ik ben blij dat ze er nog zijn en hopelijk ook zullen blijven.

35 likes

Amen.

1 like

Begin 70s toen zo’n Seiko Quartz gewoon duurder was dan een Rolex submariner :sunglasses:

13 likes

Dat is wel een heel gaaf exemplaar nog. Erg mooi en onvoorstelbaar. De Submariner had een betere investering geweest toentertijd. Maar die eerste Quartzen waren toen wel heul, heul, heul erg bijzonder.

1 like

Je kent die van die veeboer die op de ouderwetse manier zat te melken en als hij door een voorbijganger werd gevraagd of hij wist hoe laat het was, tilde hij de uier van de koe op en keek: en vertelde hij hoe laat het was;

De voorbijganger stomverbaasd over dat de boer aan het optillen van de uier kon weten hoe laat het was.

Nee, zei de boer, dat kan ik niet maar dan kan ik net de kerktoren zien, verderop…

14 likes

Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik met een neef voor de etalage van een juwelier naar die eerste digitale horloges stond te kijken. Pure magie waar we geen genoeg van konden krijgen. Zoiets zou ik kopen als ik groter was.

Toch wel een beetje uitgekomen.

6 likes

Ik vind klokkies gewoon leuk en miljoenen rond de wereld met mij.

Wat ik echt heel raar en ongepast vind zijn alle Kamerleden die tijdens
een zitting de hele tijd op hun telefoontje zitten te frutselen.
Dat is toch geen porum voor een landsbestuur?! :confounded:

4 likes

Ik zou als spreker gewoon midden in een zin, stoppen met praten en mijn mond houden. Kijken hoe er gereageerd wordt :slight_smile:
en dan zeggen: ja, ik ben maar even gestopt want u was zo druk bezig met uw telefoontje…

2 likes

Seiko quartz’en zijn inmiddels voorbiedereen betaalbaar. De Submariner daarentegen…geeft wel een beetje aan hoeveel lucht daarin zit.

4 likes

Dat kan ik mij ook nog herinneren, het was ook bere interessant omdat het nog nieuw was en erg duur. Het was heel wat toen ik mijn eerste digitale horloge kreeg. En die Casio met calculator wilde ik zo graag hebben toen die er was. Nooit gehad uiteindelijk maar dat was wel helemaal de heilige graal van dat moment. Hoe meer knopjes en functies hoe beter :slight_smile:

En nu, nu ga ik voor mechanisch en het liefst zo basic mogelijk. Datum kan nog maar dag/datum zie ik niet zitten. Met 3 wijzers is het al goed.

Eens, en al die andere beeldschermtuurders die je nu dagelijks overal ziet ook niet. Mijn telefoon fungeert als telefoon en verder heb ik mijn horloge voor de tijd :thumbsup:

1 like

Het horloge heeft juist heel veel functie… met het horloge worden we herinnerd dat het bijzonder is dat we de tijd hebben… dat we vrijheid kennen… dat we de keuze kunnen maken om een horloge ook daarvoor te gebruiken en die andere onzin eruit te gooien.

5 likes

Voor mij persoonlijk en ik denk ook de meesten hier zal het horloge nog wel functie hebben. Maar laten we wel wezen, in deze tijden niet meer noodzakelijk als tijdwijzer.
En ook de oudere generaties hebben het horloge al aan de wilgen gehangen of het vervangen door een smart-watch.

Leuk en goed geschreven topic! Dank je wel! :relaxed::+1:

Ik ben ook uit de vorige eeuw en ook nog van voor de jaren '70. Ik kijk voor de tijd altijd naar mijn linker pols, naar mijn horloge, dat zit er bij de meesten van mijn generatie gewoon in gebeiteld. :relieved: En dat ondanks het feit dat ik- net als de jongere generatie- iedere dag computers en mobiele telefoons gebruik. De tijd hangt nou eenmaal aan mijn pols. :blush:

Voor mij heeft het horloge dus nog steeds een heel belangrijke functie en dat zal zonder twijfel altijd zo blijven.

3 likes

Een soort fossiel dus, net als ik. :joy:

1 like

Ik hou het voor mezelf op ā€˜vintage’ nearly NOS :heart_eyes:

5 likes

Veel betere omschrijving. :+1:

1 like

Inderdaad! :grinning: Mijn dochter is de dertig inmiddels ruim gepasseerd en zegt altijd- wanneer ik weer een veel te lange preek afsteek over normen en waarden uit mijn jeugd en oude familiecultuur- ā€œPapa, jij bent nou eenmaal een fossiel uit lang vervlogen tijdenā€¦ā€ Daar kan ik het dan weer mee doen… Je hebt gelijk dus :grin: :joy:

6 likes

Ik vond jouw omschrijving ook wel erg leuk…:laughing::+1:

1 like

Het horloge is juist super populair.
Een ieder die iets voorstelt in de media, sport, muziek of op TV heeft
een vette/dure klok om de pols.

1 like