De Kasseienklok: NA van de Alpinist Ginza,

Een NA over een betoverend horloge. Nou ja, betoverende wijzerplaat vooral.

Door een post van @GroteBozeWolvin kwam ik de Seiko Prospex Ginza op het spoor. Omdat zij schreef dat ze al vreesde te laat te zijn, was ik ook bang dat het gelimiteerde aantal Ginza’s al weg zou zijn. Het zal niet verrassen dat het met name de wijzerplaat is, die maakte dat ik dit model zo graag wilde hebben.

Doorgaans wacht ik maanden voordat ik overga tot een koop. Ik ben geen flipperaar en wil dus altijd zeker weten dat ik een horloge écht wil hebben. Eerst plaatjes kijken, filmpjes kijken, het net afstruinen op zoek naar de goedkoopste optie. Dan nog een keer plaatjes kijken. Reviews opzoeken. Nog een keer speuren naar de mooiste deal. En die riedel kan nog wel een paar keer herhaald worden.

Nu was ik op slag verliefd op de wijzerplaat en moest ik dus snel toeslaan omdat er maar 3500 exemplaren zijn uitgebracht. Op foto’s zag ik al dat hij er in het echt mooier uitziet dan op de door een computer uitgepoepte impressies. De eerste zoekslag op internet leverde al niet veel meer op. Op Chrono en Ebay stonden ze al voor rond de 1000 euro, terwijl ze 750 euro kostten in de seikowinkels.
Ik besloot via de chatfunctie contact op te nemen met de website een Spaanse juwelier. Die had er een te koop voor 775 euro. Hij reageerde echter niet.

Op HF zag ik dat @JuKo er een bij een juwelier aangeboden had gekregen. Hem snel bericht gestuurd welke juwelier dat was en de volgende dag daarmee contact gezocht. Helaas die had alle 5 de binnengekomen Ginza’s al verkocht. Ik kreeg het advies om er voortaan vroeg bij te zijn, want limited editions willen nog wel eens hard lopen. Ze hadden nog wel de presage, maar die spreekt me minder aan, omdat ik niet zoveel heb met open heart-wijzerplaten.

Intussen ook gemaild met de Seiko Boutique, aka Seiko Nederland geloof ik. Ik zag dat zij er geen meer hadden, maar dat er nog wel een in de Engelse Boutique beschikbaar was. Ik vroeg of ze die eventueel konden laten overkomen naar Nederland. Dat bleek niet mogelijk omdat de verschillende kantoren allemaal op zichzelf staan. Direct inzicht in de voorraden van de Seiko-dealers hebben ze niet, maar ik kreeg wel een lijst van alle winkels die de Ginza geleverd hadden gekregen.

Ik was van plan ze allemaal af te gaan, maar had gelukkig bij de tweede al beet. Een juwelier die het horloge niet met de term Ginza op de website had staan en daardoor dus via Google wat lastiger te vinden was, wat mogelijk mijn geluk was. Hij werd op de post gedaan en het pakket zou binnen 24 uur bij mij zijn. Helaas had de bezorger decembervertraging en kwam het doosje pas na drie dagen aan. Wel erg leuk ingepakt.

Opengemaakt en zitten geniet. Ik vind de wijzerplaat echt fenomenaal. Hoe het licht met de steentjes speelt is echt prachtig. Ik ben er echt door gefascineerd. Ook vind ik het mooi dat hij geïnspireerd is op de oude Alpinist uit 1959, zoals ik leerde uit de NA van @WilSeiko.

Echt een prachtexemplaar. Nogmaals: vooral de wijzerplaat, maar ook de stalen band vind ik er mooi strak gebrushed uitzien. Zo’n band heb ik nog niet. Het datumvenster stoort me eigenlijk minder dan ik verwacht had. De kastvorm, iets waar ik tot een jaar geleden nooit zo bij stil zou hebben gestaan, is niet zo spannend. Een beetje rechttoe-rechtaan, voor zover dat mogelijk is bij een ronde kast.

De achterkant met zichtbodem is leuk, maar zoals ik van mijn sarb035 gewend ben, is daar niet spectaculair veel te zien aan het uurwerk.

Wel vraag ik me af of ik niet een verkeerde doos meegeleverd heb gekregen, want daar staat heel groot Prospex Padi op en ik denk dat dit bij een ander horloge hoort.

Ik heb al de welbekende groene sarb017 alpinist. Ook een mooi exemplaar, maar dit model vind ik wel echt heel anders en vooralsnog een stuk mooier. Over de steentjes-plaat en kleur van de secondewijzer lees meer in de NA van Wilseiko.

Zodra ik de band op maat heb laten maken door iemand die dat wel kan, hoop ik deze Seiko nog vele jaren met veel plezier te mogen dragen.

:beers: a je to!

51 likes

Geslaagd model! Ik word er bijna jaloers van :wink:

1 like

Fraaie klinkerklok :wink:.
Mooi ook dat de plaat er met diverse lichtinvallen er geheel anders uit lijkt te zien, geeft het nog net wat extra’s!

1 like

Ben het helemaal met je eens: prachtige wijzerplaat! Gefeliciteerd en veel draagplezier :+1:

1 like

Hele mooie aanwinst!
Welkom bij de club van stratenmakers :slight_smile:

1 like

Hij is echt heel mooi gefeliciteerd :star_struck: De wijzerplaat is inderdaad heel bijzonder. Enjoy!

1 like

Prachtig horloge!
Deze wil ik ook :grinning:

1 like

Als ik diverse unbox filmpjes kijk op YouTube lijkt mij dit inderdaad niet het correcte doos.
Maar dat maakt het horloge natuurlijk niet minder, wellicht kun je nog contact zoeken met de juwelier voor de correcte doos.

1 like

Bij de mijne zaten deze boxen:

2 likes

Ik zal inderdaad vragen of hij de originele doos wellicht nog heeft👍

1 like

Ik vind hem mooi :ok_hand:
De zichtbodem had voor mij ook niet gehoeven
Het doet een beetje afbreuk aan de slanke lijnen van dit horloge

1 like

Sorry :wink:

Echt hé. Ook de secondenwijzer in dat speciale komparu blauw is erg mooi.

#metoo

Met een two tone jubilee bracelet is dat mijn kersthorloge voor dit jaar.

Is echt heel eenvoudig zelf te doen met een basis gereedschapssetje. Wel opletten dat je geen “rolletjes” verliest.

Enjoy!

1 like

Proficiat subliem horloge ! :ok_hand:

1 like

Prachtige aanwinst, heel veel plezier er mee

1 like

Bijzonder mooi horloge :heart_eyes:. Ik wens je dan ook veel draagplezier!

1 like

Prachtig horloge.

1 like

Mooie aanwinst. Zeker na de zoektocht.

1 like

Fraai NA. Geniet ervan !

1 like

Proficiat, mooie aanwinst!

Doe ome Frans de groeten als je hem spreekt :laughing:

1 like

Mooie aanwinst! Ik heb hem ook net binnen samen met zijn blauwe broertje.

4 likes