NA Seiko Ginza SPB259 Prospex Alpinist 140th anniversary

Gisteravond kwam de laatste nieuwe aanwinst binnen. De Seiko Ginza, aka Prospex Alpinist 140th anniversary die in ‘gelimiteerde’ serie van 3.500 is uitgebracht.

Dit is een her-uitgave gebaseerd op de Seiko Laurel uit 1959. Uit esthetisch oogpunt zou ik die niet om de pols willen hebben :slight_smile: maar om economische motieven dan weer wel.

De wijzerplaat heeft een knipoog naar het kasseien-patroon in het Ginza district van Tokyo, waar Seiko ooit begon (en nog steeds is vertegenwoordigd). Voorzien van een gebold saffier crystal en ongesigneerde schroefkroon (200m WR).

Ginza, Tokyo

afbeelding

De wijzers hebben een redelijke lume en de secondenwijzer is uitgevoerd in de kleur komparu, een traditionale Japanse kleur blauw met groen er doorheen.

Mijn twijfels lagen vooral op het gebied van de omvang en dikte. Met 38mm is deze wat klein voor mijn 19,3 cm pols. In de praktijk pakt dit toch wat gunstiger uit. Vermoedelijk door de niet te brede rand om het glas. Bij de dikte van een horloge houd ik het liefst als maximum 1/3 van de diameter aan. Met 12,9mm dikte zit hij daar net overheen.

Omdat dit model maar in mijn hoofd bleef spoken, heb ik toch de knoop doorgehakt. Via forumlid @Alletijd een tip gekregen van een juwelier die hem in Nederland nog op voorraad zou hebben. Die had hem niet in zijn webshop staan, dus een mailtje gestuurd. Ze hadden hem nog. Dus telefonisch besteld en geld overgemaakt. En gisteravond vrij laat werd hij dan afgeleverd.

Dit zie je niet zo vaak bij online bestellingen

Persoonlijk briefje erbij

En scheuren maar, open dat pakje
Slechte foto met kunstlicht

Vanmorgen dus nieuwe pogingen gedaan

Wat ik wel apart -en jammer- vind, is dat er een ‘normaal’ serienummer op de caseback staat, en niet xxxx/3500. Het is immers een gelimiteerde uitgave.

Dit is overigens mijn eerste Seiko Prospex. Nu eens kijken of dit op de langere termijn een blijvertje is.
Fijne dag!

81 likes

Ja dat is wel bijzonder :dizzy_face:‍:dizzy:

Het is wel echt een gaaf horloge. Vooral de wijzerplaat is erg uniek.

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe aanwinst! Ik heb 'm zelf een tijdje terug ook in ontvangst mogen nemen, en de afmetingen vielen mij ook alleszins mee; toegegeven, hij is aan de dikke kant, maar dat kloeke maakt ook wel weer dat 'ie ondanks de beperkte diameter niet te ielig aandoet.

De stalen band is erg fijn, maar ik heb voor de afwisseling ook nog een turquoise ‘waxy’ lederen band besteld bij Monstraps. Zodra deze binnen is zal ik eens wat foto’s maken van die combi :slight_smile: .

2 likes

Mooi hoor met deze speciale wijzerplaat, veel draagplezier toegewenst met de NA. :ok_hand:

1 like

Voor de prijs had dat makkelijk gekund.

Ben ik wel benieuwd naar. Al verwacht ik zelf niet dat ik de band ga wisselen, omdat ik een liefhebber van staal ben.

Thanks!

1 like

Heel mooi horloge, mooie wijzerplaat. Ik vind de secondewijzer ook leuk.

1 like

Dank.
Die komparu secondewijzer is inderdaad een mooi accent.

1 like

Wow! Wat een supergave plaat. :ok_hand: Van harte met deze NA.

1 like

Opvallende verschijning en lijkt erg goed te staan ondanks bescheiden formaat en jouw relatief grote polsomvang👌🏼

1 like

Echt heel tof :star_struck: veel draagplezier gewenst.

1 like

Mooi dat je hem nu toch hebt! Staat je goed hoor. Veel plezier ermee! :star_struck: :heart_eyes:

1 like

Mooie aanwinst! De wijzerplaat is super :+1:

1 like

Gaaf horloge hoor, mooie wijzerplaat :+1:

1 like

Speciale Seiko :clap:

1 like

Hele unieke wijzerplaat, gefeliciteerd met je aanwinst! :+1:t2:

1 like

Prachtig horloge is het. Geniet ervan.

1 like

Ik vind 'm supertof. Bij mij zat ie qua kleur iets te dicht op m’n Glacier Alpinist om de trekker over te halen, maar deze is heel mooi. En ik heb tegenwoordig 19mm banden rondslingeren, dus dat was het bezwaar ook niet meer.

Hoe draagt ie?

1 like

Erg mooie aanwinst. Heel veel draagplezier

1 like

Mooie, aparte wijzerplaat.
Veel draaplezier.

1 like

Dank voor de mooie berichten!

De grap is dat ik die glacier ook heb overwogen, toen de Ginza nog niet bekend was. Ik snap jou dus wel.

En hij draagt prima.

2 likes