Ik had voor Rolex een hogere plaats op de erelijst der Chinezen verwacht.
Voorts valt me op dat Montblanc in deze lijst voorkomt.
Wellicht is de combinatie horloges / luxe goederen, en dan voornamelijk schrijfgerij, hier het bindmiddel van.
Ik denk dat de culturele achtergrond wel degelijk invloed heeft op de meest gewilde producten.
In NL wordt het al gauw als pochen gezien als je erg “out there” bent. Vaak zie je bijv auto’s rijden zonder type nummer, in Azië zetten ze het liefst hun eigen naam op de auto of nummer plaat.
Bovendien denk ik dat de merken bij een groter publiek bekend zijn en daarom vaak gekocht worden, veel mensen zullen Breguet niet kennen, maar Chanel is toch wel erg bekend als luxemerk.
Enkele voorbeelden van horloges in Azië die je in NL toch niet vaak ziet (blingbling!)
Pink Jinjiang poetry Denton overseas can use the time with rubber or crocodile, which are both equipped with a three-bladed 18K pink gold folding buckle. Or watches can also 18K pink gold bracelet, and its complex connection design echoes the famous Vacheron Constantin Maltese cross symbol.
Ik kwam ook al uit op Vacheron Constantin. Waarschijnlijk zijn wat dingen uit context cetrokken bij het vertalen van de lijst.
Ik deel je mening dat de smaak in Azië duidelijk anders is dan hier.
You can find Tissot shops throughout China, whether you’re in Lhasa in Tibet or Kelamayi in Xinjiang. Celebrities like Barbie Hsu, Huang Xiaoming and Zhong Man have given their full endorsement to the brand.
Mmm, ik denk dat we er inderdaad vanuit mogen gaan – zoals de auteur van dat artikel via die link ook aangeeft – dat veel Chinezen horloges kopen in o.a. horloge-walhalla Hong Kong, en dat die verkopen daar zeker niet altijd netjes geregistreerd zullen zijn. Ik reis regelmatig naar China en zie daar veel standaardmerken, waaronder o.a. ook Longines (en inderdaad véél Rolex en Cartier en Chanel). Wat wel interessant is, is dat specifieke merken die wij Nederlanders niet direct met horloges zouden associëren meer kans maken in China om door te breken. Je ziet er dus ook Elle (inderdaad, van het tijdschrift) horloges, en Louis Vuitton doet het er ook redelijk met hun horloges, lijkt mij.
In China is het merendeel van de bevolking arm. Ze kunnen de luxe merken ook niet veroorloven. De lucky few wilt zich onderscheiden van de armen door luxe merken. Status is er best belangrijk. Daarom staat het merkje zelf voorop, de geschiedenis, achtergrond, uurwerk ervan zijn van veel minder belang.
Tja, en edelstenen dragen alleen maar bij aan het status gevoel. Want anders heb je enkel een ‘gewone’ Rolex.