Ik vind het nogal een uitspraak, zeker als je “most Swiss watches” stelt, zonder enige bronvermelding. Heeft iemand hier meer kennis over?
Met de trip naar Zwitserland van mannen van de tijd (wat een leuke podcasts) kreeg ik een heel ander beeld.
Ik vind het nogal een uitspraak, zeker als je “most Swiss watches” stelt, zonder enige bronvermelding. Heeft iemand hier meer kennis over?
Met de trip naar Zwitserland van mannen van de tijd (wat een leuke podcasts) kreeg ik een heel ander beeld.
Heb het artikel niet gelezen, wordt geblokkeerd hier, maar wat ik me zou kunnen indenken is dat er wel degelijk onderdelen in China worden geproduceerd, maar dat de eindassemblage in CH plaatsvindt.
Productie: China
Assemblage: Zwitserland
Zoiets?
TL;DR:
De regels voor “Swiss Made” zijn blijkbaar
Wat er blijkbaar gebeurt voor die punten:
Nu verbaast het me niet echt dat dit gebeurt - meer dan 95% van “made in Italy” design doet dat ook; er zijn hele industrieterreinen nabij Italiaanse havens waar 95% afgewerkte Chinese “design” items een laatste handje krijgen en dan ingepakt worden. Maar dat het ook zo is voor de “grotere” horlogemerken verbaast me dan weer wel.
Er wordt ostentatief met Panerai en Omega gewuifd. Van die had ik toch net iets beter verwacht. Of toch van Omega - de reputatie van Panerai is bij mij om zeep sinds hun “laten we een $100 binnenwerk een andere naam geven en voor $5000 verkopen” stunt.
Hoe het zit met JLC, Patek, VC… nja. We kunnen maar hopen dat die het nog echt goed doen.
Er is natuurlijk een hoop te zeggen en schrijven over China maar dat het per definitie kwalitatief ‘niet goed’ is is daar geen van. Ze kunnen het wel maar het is the race to the bottom die de excessen creëert.
In essentie is er niks anders aan wanneer een paar armetierige boeren in de koude wintermaanden tandwieltjes zitten te vijlen dan wanneer er een Chinees het voor 12 Yuan per dag doet…
Sterker nog: denk dat de meeste horloges in China worden geproduceerd…
Een luxe horloge moet jouw als drager wel het gevoel van luxe geven.
Made in China doet dat niet.
Het doet het precies dat alsnog want de collecties hier zijn daar het levende bewijs van
Swiss ‘made’ alom
Wij zijn een stelletje nerds en niet bepaald representatief voor de gemiddelde luxe connaisseur. Groene gedeelte uitgezonderd wellicht
Ik denk dat die nog wel redelijk zeker zijn dat het bij hen niet aan de orde is
Ik ben nog niet zo lang geleden bij een bedrijf geweest in het zuiden van Duitsland, waar ze 5 assige CNC machines maken voor fijnmechanica, met zeer indrukwekkende specs.
De directeur liet me wat onderdelen zien, die ik direct herkende als horlogeonderdelen. Zonder al teveel te zeggen vertelde hij dat dit onderdelen waren voor ‘zie brand wit zie Krown’.
Zij leveren dus machines aan Rolex. Waarom zouden ze in Duitsland machines kopen om het vervolgens uit te besteden aan China?
Worden we niet allemaal een beetje geflest?
( niet alleen met horloges )
Dat nogal wat Swiss Made merken hun productie is China hebben is best logisch als je goed nadenkt. Ga maar na, hoe kun je een bijvoorbeeld Tissot PRX voor 700 euro verkopen als dit horloge in Zwitserland zou worden gemaakt gezien de ontzettend hoge arbeidskosten daar? De Swiss Made op een Tissot is heel wat anders dan pak hem beet op een Moser & Cie of Laurent Ferrier. Doet overigens geen afbreuk aan een PRX, wat een kwalitatief horloge is.
Sommige merken zijn daar overigens transparanter over, zoals Christopher Ward die gewoon toegeeft dat hun banden in China worden gemaakt. Maar de “gevestigde” Zwitserse orde? Die doen waar Zwitsers het beste in zijn: zwijgen, zoals het Zwitserse bankgeheim.
Toen ik enkele jaren geleden een rondleiding door de JLC fabriek kreeg zaten er allemaal europese mensen allerlei kleine dingetjes te maken en te bewerken.
De schroeven werden in een oude oven geblauwd en de platines en de kasten in supermoderne freesmachines gefabriceerd.
En er zaten twee dames met ongelooflijk fijne penseeltjes email te schilderen.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat ze dat Potemkin-dorp speciaal voor mij neergezet hebben
Niet speciaal voor jou maar wel voor bezoekers
Dit is toch wat men wil zien😁
Tja, het hangt van de definitie van “de meeste” af. Als je bedenkt dat een Longines 1,8 miljoen horloges per jaar verkoopt tegenover een Rolex die er 1,2 miljoen maakt, dan zouden we voorzichtig kunnen concluderen dat naar volume, dus niet naar prijs, merken als Tissot, Victorinox, Swatch, Hamilton, en vele anderen aan het entry level van de markt vele malen meer horloges verschepen dan aan de luxe kant van de markt.
Die horloges zullen inderdaad 90% in China gefabriceerd zijn, waarna er een paar “duurdere” onderdelen uit Zwitserland komen (wat een boekhoudkundige oefening is), die dan in Zwitserland geassembleerd worden (waardoor “waarde” wordt toegevoegd), waarna men vrolijk de Swiss Made print goed kan praten. Grappig genoeg wordt die misschien wel in China op een wijzerplaat geprint.
Oh. Wacht. Anderen waren mij voor. Ik begon een tijd geleden met tikken. Maar goed, wat @LVA, @stemvork en consorten dus zeiden.
Kom op. Panerai. De Richemont shill die met een “Limited Edition” uit kwam waar zo’n onafgewerkte base Unitas in was geprakt dat zelfs de Chinese klonenbouwer van datzelfde uurwerk zich zou schamen? Die club?
Eigenlijk interesseert het me geen reet welke nationaliteit er aan m’n horloge gesleuteld heeft. Sterker nog, ik vind Zwitsers taai, saai en droog, dus ik heb vele malen liever iets wat niet door Zwitserse handen is gegaan, als ik eerlijk ben. Als dat een vrolijke Senegalees is die in Frankrijk op een horlogeschool heeft gezeten… Prima. Is het een vrolijke Hong Kong Chinees, of misschien wel een Maleisiër? Ook goed.
Zo lang ze het maar goed doen.
Een industrie die ontstond om goedkope kut-knock-offs te maken van de vele malen betere Engelse en Franse uurwerken, ironisch genoeg.
Zie boven. “De Meeste” hoeft niet alle spelers te betekenen als het volume betreft. Maar Rolex is zo ondoorzichtig dat jij helemaal niet weet of ze die machine naar China verschepen om daar bepaalde dingen te doen. Ik ga er vanuit van niet, maar het zou me ook weer niet verbazen.
Goeie horloges. Zit prima in elkaar. Zeven jaar mee rond gelopen, bom-proof.
“Zwitsers horloge” helemaal gemaakt in China lijkt me sterk. Zeker, het is mogelijk dat componenten uit China komen (wijzerplaten, wijzers, kastjes, kastdeksels, glazen, bandjes), maar de eindmontage en een minimum percentage aan onderdelen moet Zwitsers zijn. De “Fédération de l’industrie Horlogère suisse” (FH) heeft daar duidelijke richtlijnen over opgesteld.
FH - Swiss made: the only true reference
Durf er niets over te zeggen, zelfs goedkope russische horloges heb ik betrapt op chinese binnenwerk
Ik kan het mis hebben maar kopen chipfabrikanten niet ook machines in NL om vervolgens in Taiwan te laten produceren?
Of is dat direct door de Taiwanese firma ingekocht en dan merk van andere fabrikant op geplakt na productie?
Ik heb er niet veel verstand van hoor dus dit zijn oprechte vragen geen poging tot bijdehand doen
Ja, dat komt inderdaad voor. Maar ik denk dat ze dan niet uit de fabriek in Chistopol komen. Dmitry Buyalov heeft daar diverse horloges met veel Chinese componenten in elkaar laten zetten. De fabriek vond het allemaal prima, zolang de uurwerken van hun waren. Toen Buyalov uurwerken van Seiko, Miyota en Seagull wilde gebruiken weigerde de fabriek en moest hij assemblage in Hong Kong regelen. Daar komen nu de meeste horloges van de Buyalov microbrand vandaan.