De meeste Zwitserse horloges zouden in China geproduceerd worden

Horlogeonderdelen zijn gewoon stukjes metaal met een bepaalde ‘vorm’. Deze ‘vorm’ moet aan bepaalde specificaties/toleranties voldoen. Hoe of waar het gemaakt is doet er, technisch gezien, niet toe. Als het maar klopt.

6 likes

Ja, ASMR machines worden ook naar Azië verkocht. Ze gaan in stukken op transport en worden op locatie door ASMR engineers in elkaar gezet en nauwkeurig ingesteld en afgeregeld. ASMR machines zijn ongeëvenaard qua precisie en heel specifiek qua onderdelen. Het is reuze moeilijk om die na te maken. CNC-machines voor het frezen van horlogekastjes zijn een stuk simpeler. Eerst zag je zulke machines uit Zwitserland en Duitsland in Chinese en Taiwanese fabrieken, en toen de Aziaten zelf precisieindustrie hadden werden die machines nagemaakt. Machines uit Zwitserland en Duitsland zie je ook in Russische horlogefabrieken, maar die zijn nog niet zover om dezelfde precisiegraad na te kunnen maken. Door de nieuwe samenwerkingen binnen BRICS gaan de Russan dat waarschijnlijk leren van de Chinezen en niet meer van de Europeanen.

2 likes

Kuifje in Zwitserland

Möchten Sie diesen besonders schönen Kuckucksuhr kaufen, Herr Professor Sonnenblum?" :rofl:

1 like

“Tausend Bomben und Tourbilliongranaten!”

6 likes

Lijkt mij ook dat bij de entry level Swissmade horloges het merendeel in China gemaakt wordt (tot de grens van wat wettelijk mag) en waar dan in zwitserland nog even, zogezegd, de scherpere randjes vanaf gehaald worden om dan in clean rooms geassembleerd te worden.

ik mag hopen dat als je boven de grens van circa 3K per horloge komt dat er dan steeds meer in zwitserland daadwerkelijk wordt gefabriceerd.

1 like

Ik schaar de scherpe randjes onder ‘toleranties’. Het mogen voeren van ‘Swiss Made’ heeft meer met marketing te maken en met bescherming van de Zwitserse industrie

1 like

Previous requirements, such as the incorporation of a Swiss movement, casing-up and final inspection in Switzerland, remain in place. However, the definition of the Swiss movement adopts a minimum rate of Swiss value of 60% (as opposed to the previous 50%).

Exact dat dus:

• Assemblage in Zwitserland, met “inspectie”
  • Zwitsers uurwerk waarbij 60% van de waarde voor 60% in Zwitserland moet liggen

Dus even voor de goede orde: Als ik een uurwerk in China laat maken, maar ik zeg dat de balans, het IP, en het aanbrengen van die balans 60% van de waarde vertegenwoordigen, kan ik dus al het andere in China laten doen.

Dat kasten, glazen, en banden niet uit Zwitserland hoeven te komen was ook al duidelijk, dus ja, waar hebben we het dan nog over?

Nee, de Zwitserse overheid heeft iets van minimum-eisen gesteld aan wanneer je zoiets mag claimen, en de door de industrie zelf opgerichte federatie heeft bekeken wat het absoluut minste is wat ze moeten doen om niet op de vingers getikt te worden door voornoemde overheid.

Dat is wat er gebeurd is. Iets met wassen neuzen en WC eend.

1 like

nee dat begrijp ik maar je wilt in de regel ook niet dat het opwinden van je zwitsere uurwerk aanvoelt alsof je met een stuk staal over een rasp heengaat. afhankelijk van de prijs van het horloge uiteraard.

1 like

Oeh, ik heb nog wel een Longines in de kist liggen die bepaald minder boterig aanvoelt dan de Grand Seiko die er naast ligt. :slight_smile:

1 like

Jemig, ik heb mezelf al die jaren in de maling genomen door Swiss made te kopen, terwijl ik eigenlijk gewoon Chinese rommel kocht. :skull_and_crossbones:

2 likes

Dat het gebeurt verbaast wellicht niemand. Randjes opzoeken is menselijk, en hoort erbij. Maar dus…

Al die Speedmasters.

Al die Luminors.

Al die… welke nog? Tudor? [gasp] Rolex?

95% Chinees, en pas op het einde een artificieel dure rotor erop, boel in de kast, kast dicht? :innocent:

Er is maar 1 oplossing…

7 likes

Daar claimen ze dan wellicht dat het kroontje op de wijzerplaat meer dan 60% van de waarde is. Wat niet eens zo gek is want daar doen de mensen het tenslotte voor. Nee? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

5 likes

Wel echt Swiss made

Hoop ik althans

1 like

Afhankelijk van of je dat op een telefoon of PC zit in te tikken:

Je toetsenbord cq aanraakscherm zijn ook vrolijk in China gemaakt. “Rommel” is natuurlijk een vreemde benaming, want de Chinezen zijn zeer wel in staat tot het fabriceren van fatsoenlijk spul. Ze oefenen al 40 jaar door alles te maken wat ze in de Westerse wereld maar aan fabricage-capaciteit weg wilden saneren.

En ziedaar wat er gebeurde toen Ford executives op bezoek waren bij hun zakenpartner cum concurrent in China:

According to the Journal, the obsession started when Farley and Ford CFO John Lawler test-drove an electric SUV made by Changan, Ford’s joint venture partner in China. Here, they found a car that “was smooth and quiet” and featured an upscale cabin with easy-to-use technology, prompting the executives to sit “silently, stunned at the progress Changan had made.”

“Jim, this is nothing like before,” Lawler reported saying to Farley after the drive to the Journal. “These guys are ahead of us.”

Koop een Gecko?

wink-gecko

Inderdaad, er zijn in andere vakgebieden nogal wat machines die in europa ontwikkeld en geproduceerd worden in opdracht van Chinese fabrikanten en/of met tussenkomst van Europese fabrikanten dus dat is zeker aannemelijk.

Ooit bij GP een rondleiding gehad.
Je houdt niet voor mogelijk hoe de verticale integratie daar is/was.

In de kelder alle CNC machines.
Per verdiep, er waren er 5 als ik me goed herinner, een verdere productie stap. Op het hoogste verdiep een paar rijen horlogemakers bezig met de assemblage.

Ondertussen zijn ze samen gesmolten met UN en gebeurt de productie daar maar vermoed dat het nog steeds zo loopt.

Maar is idd sowieso een kleine minderheid. Wil je echte Swiss Made dan kost het. Ga je niet geraken met Tissot, Longines en anderen. En al zeker niet met de vele microbrands.

2 likes

Nee daarom hoop ik dat het wat beter gaat aanvoelen hoe hoger het prijspunt. Maar ik moet zeggen dat mijn breitling SOH ook niet heel verfijnd aanvoelde. Daar zit dan een tudor uurwerk in.

Mijn chronomat 40mm gmt, waar een gemodificeerde ETA inzit, voelt daarentegen met opwinden heel erg verfijnd aan.
Verfijnder dan een omega smp300 en de nieuwe tudor black bay monochrome naar mijn mening.

Maar die wind weer zo boterzacht op dat ik nog weleens het horloge tegen m’n oor aanhoud met opwinden om te luisteren of ik hem wel daadwerkelijk opwind.

Ah, dat wist ik niet. Gezien de commercieel ruime manieren van denken tegenwoordig zou dat inderdaad niet verbazen. Maar als overheid zou ik dan terugslaan met een vanuit de staat opgelegd kwaliteitskeurmerk waaraan men moet voldoen. Zoiets als een “Reichsausschuss für Lieferbedingungen” of een “ISO”-certificaat. Als de prestige van de Zwitserse vlag ermee gemoeid is, zou dat een manier om de standaard nog enigszins hoog te houden.