Horloges moet je dan ook kopen van funny money, uiteraard.
Je gaat er wel “even” aan voorbij dat daar mogelijk heel veel mens-uren in steken in verband met ontwerp, ontwerp van eventuele uurwerken, testen, nog een keer testen, prototypen, die weer testen, marketing en verpakkingsmateriaal ontwerpen, logistieke processen opzetten, compliance en governance structuren beheren, draaiende houden van fabrieken, rapportage naar de relevante instanties en federaties, het in stand houden van een service, verkoop en support-infrastructuur, en tot slot ook nog de menselijke handelingen die verricht moeten worden om het product in elkaar te zetten.
Saillant voorbeeld uit de horloge industrie: Het kostte één man met een team van R&D volk zevenentwintig (27!) jaar om Spring Drive te realiseren. Die kosten moeten ook ooit terug worden verdiend.
Als je alle stappen van de huid van een koe naar een gelooid stuk leer optelt bij het op maat knippen, naaien, assembleren en verder afwerken van een leren bandje, dan kan ik dat zelf niet voor 105 Euro doen, zeg maar, als ik even aan een Molequin bandje denk.
Liever wel, eigenlijk. Misschien, als mensen eens wat verder dachten dan een lapje katoen, dat fast fashion huizen als Shein en Primark wat meer genegeerd werden.
Daar kopen ongeïnformeerde drossen volk hele emmers vol spullen die ze na één keer dragen wegtyfen omdat ze de verborgen kosten van die hele keten niet in het halfzachte bolletje hebben.
Het zou ons sieren om wat dieper over de leverings-keten van de goederen die wij kopen na te denken.
Eigenlijk is de oplossing globale inkomensnivellering, zodat ook dat ankerrad uit China gewoon wel die 5 Euro per stuk kost, zeg maar. Want de fabricage-recessie in het Westen zal blijven bestaan zolang er lage-lonen-landen zijn waar geldgraaiende fabrikanten naartoe uit kunnen wijken.
Dat gaat nu ook ten koste van goede fabrikanten, die de concurrentie met hun globaliserende concollega’s niet kunnen bolwerken, en dus noodgedwongen mee moeten in dat soort praktijken.
Maar goed, da’s een politieke discussie, eigenlijk. En dat schijnt hier niet te mogen.
Deze vorm van denigreren is best diep ingesleten bij veel Westerlingen, maar ik vertrouw mijn Chinese restaurant hier in het dorp beter dan de gemiddelde Duitse Bratwurst-boer, zeg maar. En die parallel kun je goed doortrekken wanneer je een BYD met de gemiddelde Dieselgate-Volkswagen vergelijkt.
Ik weet namelijk dat die lokale Chinees namelijk keurig eieren, uien en dat soort dingen inkoopt om die omelet te maken. Eventueel, als je dat wilt, met grote garnalen er in. Dat doen ze zo al vijftig jaar, hier, het is een familie restaurant. Ik ben opgegroeid met die hele familie, dus dat zit snor, wat ik je brom.
Nogmaals: Inherent niks tegen Chinese productie. Die mensen waren al beschaafd toen wij nog in gehalveerde boomstammen door het moeras dreven, op zoek naar eikels en eekhoorns voor op het vuur.