De meeste Zwitserse horloges zouden in China geproduceerd worden

Horloges moet je dan ook kopen van funny money, uiteraard.

Je gaat er wel “even” aan voorbij dat daar mogelijk heel veel mens-uren in steken in verband met ontwerp, ontwerp van eventuele uurwerken, testen, nog een keer testen, prototypen, die weer testen, marketing en verpakkingsmateriaal ontwerpen, logistieke processen opzetten, compliance en governance structuren beheren, draaiende houden van fabrieken, rapportage naar de relevante instanties en federaties, het in stand houden van een service, verkoop en support-infrastructuur, en tot slot ook nog de menselijke handelingen die verricht moeten worden om het product in elkaar te zetten.

Saillant voorbeeld uit de horloge industrie: Het kostte één man met een team van R&D volk zevenentwintig (27!) jaar om Spring Drive te realiseren. Die kosten moeten ook ooit terug worden verdiend.

Als je alle stappen van de huid van een koe naar een gelooid stuk leer optelt bij het op maat knippen, naaien, assembleren en verder afwerken van een leren bandje, dan kan ik dat zelf niet voor 105 Euro doen, zeg maar, als ik even aan een Molequin bandje denk.

Liever wel, eigenlijk. Misschien, als mensen eens wat verder dachten dan een lapje katoen, dat fast fashion huizen als Shein en Primark wat meer genegeerd werden.

Daar kopen ongeïnformeerde drossen volk hele emmers vol spullen die ze na één keer dragen wegtyfen omdat ze de verborgen kosten van die hele keten niet in het halfzachte bolletje hebben.

Het zou ons sieren om wat dieper over de leverings-keten van de goederen die wij kopen na te denken.

Eigenlijk is de oplossing globale inkomensnivellering, zodat ook dat ankerrad uit China gewoon wel die 5 Euro per stuk kost, zeg maar. Want de fabricage-recessie in het Westen zal blijven bestaan zolang er lage-lonen-landen zijn waar geldgraaiende fabrikanten naartoe uit kunnen wijken.

Dat gaat nu ook ten koste van goede fabrikanten, die de concurrentie met hun globaliserende concollega’s niet kunnen bolwerken, en dus noodgedwongen mee moeten in dat soort praktijken.

Maar goed, da’s een politieke discussie, eigenlijk. En dat schijnt hier niet te mogen.

Deze vorm van denigreren is best diep ingesleten bij veel Westerlingen, maar ik vertrouw mijn Chinese restaurant hier in het dorp beter dan de gemiddelde Duitse Bratwurst-boer, zeg maar. En die parallel kun je goed doortrekken wanneer je een BYD met de gemiddelde Dieselgate-Volkswagen vergelijkt.

Ik weet namelijk dat die lokale Chinees namelijk keurig eieren, uien en dat soort dingen inkoopt om die omelet te maken. Eventueel, als je dat wilt, met grote garnalen er in. Dat doen ze zo al vijftig jaar, hier, het is een familie restaurant. Ik ben opgegroeid met die hele familie, dus dat zit snor, wat ik je brom.

Nogmaals: Inherent niks tegen Chinese productie. Die mensen waren al beschaafd toen wij nog in gehalveerde boomstammen door het moeras dreven, op zoek naar eikels en eekhoorns voor op het vuur.

8 likes

3 likes

Nou, ik heb er iig geen gezien in de Zwitserse fabrieken waar ik ben geweest en er zijn ook geen artikelen over. Wat wel zo is, is dat een kwart van de Zwitserse banen door arbeidsmigranten wordt vervuld maar dat die vooral uit de rest van Europa komen - maar hoe dat in de horloge-industrie zit weet ik niet. Wat ze bijv. bij IWC wel doen is heel veel samenwerken met wat wij ROC’s zouden noemen, dus heel erg in-house de mensen opleiden. Volgens het grote rapport over de horlogesector van Deloitte uit 2023 is er wel een groot tekort aan gekwalificeerd personeel, maar wordt de oplossing vooral gezocht in het opleiden van meer mensen. Sowieso is het nog een heel erg beschermd beroep met een zwaar dichtgetimmerd CAO volgens de consultants, dus ik denk niet dat er heel erg veel met goedkope arbeidsmigranten wordt gewerkt.

https://www.bfs.admin.ch/bfs/en/home/statistics/work-income/employment-working-hours/economically-active-population/foreign-labour-force.assetdetail.32175806.html

1 like

Dat doen ze voor toeristen. Als de rondleiding is afgelopen wordt het goud weer gesmolten voor de volgende voorstelling. In die pakken zitten trouwens gewoon Oeigoeren

:stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Dat is een typisch Zwitsers ding waar ik veel bewondering voor heb. Voor wie zich die kreet herinnert is het net zoiets als het Nederlandse leerlingwezen, maar dan op 'Roids, zeg maar.

Een aantal jaar geleden toen ik nog voor HP werkte hadden we een beurs in Basel waar ik bijgestaan werd door een paar jongere collega’s. Ik was op m’n 20e bij HP begonnen en had er zo’n 20 jaar op zitten, en deze gasten waren heel erg begin twintig, maar heel erg capabel.

Toen ik ze vroeg hoe lang ze bij HP zaten was het antwoord vijf respectievelijk zes jaar, omdat ze als tieners al in een leerjongen-achtige constructie waren beland, en zo door waren geschoven het bedrijf in. Super cool.

:rofl: :rofl:

1 like

Azubi noem je dat in Duitsland. Dan leer je nog echt een vak en tegelijkertijd ben je wel een goedkope arbeidskracht.

1 like

Hangt van het minimum jeugdloon af. :slight_smile:

Joepie zeik bier in de hemel :unamused:

En nou dit ook nog :scream:
https://www.ad.nl/economie/vluchten-naar-china-veel-goedkoper-bij-chinese-maatschappijen-westerse-aanbieders-houden-dit-niet-vol~a9733c19/
850 euro voor een retourtje

1 like

Jonge vaklui opleiden zou echt, echt, echt een topprioriteit van ons land moeten zijn. En een hoge maatschappelijk waardering moeten krijgen.
Mijn zus was schooljuffrouw, mijn vrouw idem , zelf al weer een poosje het bordkrijt definitief in de richel achtergelaten, maar wat kijk ik op naar m’n buurman die dik 45 jaar in de metaal heeft gewerkt! Idem mijn overleden broer, ook techneut.
Een kleinzoon gaat de zorg in als verplegende. Mijn zegen en grote waardering heeft hij!

7 likes

In mijn onderneming is ruim 20% arbeidsmigrant. Hoog opgeleide vakmensen die ik enorm dankbaar ben omdat de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt het helaas onmogelijk maakt deze vakmensen binnen te halen. M.b.t. eerdere opmerkingen over laagbetaalde krachten; deze collega’s verdienen uiteraard minimaal hetzelfde als hun peers.

1 like

Geheel mee eens. Helaas vindt de jeugd over het algemeen praktische opleidingen en hoger technische opleidingen minder interessant.

1 like

Wat denk je dat een Swatch aan materiaal en arbeidskosten kost ?
Paar euro ?

1 like

Maar je moet kijken naar de total cost of sales, inclusief marketing, sales, r&d, overhead etc. etc.

1 like

Klopt, dat bepaalt natuurlijk uiteindelijk de prijs.

Sympathiek dat hij daar zo open over praat en als je ziet wat CW levert voor het geld ben ik bereid hem te geloven, maar hun positie is natuurlijk anders dan van andere merken. CW is geen luxemerk. Bij alle producttypen worden de marges hoger in het luxesegment, simpelweg omdat het geen rationele keuzes meer zijn en mensen het er voor over hebben. Nu zijn mechanische horloges natuurlijk sowieso geen rationale aankopen (meer) maar de dynamiek is hetzelfde.

Geen idee, Ronp, zou u mij dat eens kunnen vertellen?

Voor het geval u het niet begreep: ik was sarcastisch. Er is uiteraard niets mis met winst maken; elk bedrijf moet winst maken om te kunnen bestaan en zal daarom proberen zo efficiënt mogelijk te produceren. Maar als een merk beweert dat een product gemaakt is in Zwitserland, Frankrijk of Italië, dan ga je er als consument van uit dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Als later blijkt dat dit maar voor 50% (of minder) waar is, dat in mijn ogen het bewust misleiden van consumenten.

Het verdient alleen geen ene flikker. Ik ben 56, werk in de metaal, ben nog relatief hoog gewaardeerd in het bedrijf (de tent zakt in elkaar zonder mij en ik overdrijf niet) en heb 1,25 modaal. :no_mouth: En ik werk met mijn handen en ogen, ben geen knoppendrukker. Die verdienen sowieso al meer.

De bruine schoentjes/laptop-brigade van rond de 25 die het bedrijf om een of andere reden graag aan neemt zit op die leeftijd al hoger.

8 likes

Een advocaat had een paar jaar geleden een loodgieter nodig. De loodgieter kwam langs en was slechts 15 minuten bezig met de klus. Tot de verbazing van de advocaat rekende de loodgieter €150,-.

Boos vroeg de advocaat: “Hoe kan het dat jij meer per uur rekent dan ik als advocaat?”

Waarop de loodgieter rustig antwoordde: "Als u het zelf kunt doen, dan hoeft u mij niet te bellen.

De wereld is nogal scheef wat mensen kunnen en hoe nuttig ze zijn. In mijn ogen zijn een heleboel beroepen nutteloos. Maar verdien je beter als je dat doet vraag is wil je het doen en hoelang hou je het vol.

1 like

Schandalig! De omgekeerde wereld. Maar aan mijn woorden en waardering heb je niks.

1 like