In de hemel zijn alle bankiers Zwitsers, alle politieagenten Engels, alle bierbrouwers Duits, alle koks Frans en alle minnaars Italiaans. In de hel zijn alle bankiers Italiaans, alle politieagenten Duits, alle bierbrouwers Frans, alle koks Engels en alle minnaars Zwitsers (Oriana Fallaci).
Altijd makkelijk in het wilde weg wat roepen zonder werkelijke onderbouwing of bewijs te leveren
Potverdorie wat een leugen, blijkbaar is die mail bij mij in de spambox gekomen.
Niks gezien of gemerkt.
Ik denk dat iedereen wel snapt dat er delen in China worden gemaakt. Ik snap aan de andere kant dat voornamelijk de heritage merken het sprookje in stand moeten houden omdat dit een selling point is.
Merken die heritage niet als selling point hebben kunnen wel wat meer open zijn. Zie hier ook een interview met de CEO van Christopher Ward.
En dan met name dit stukje:
What about ‘Made in China’?
Many things that are the best in the world these days are Chinese made. Our cases come from China. We proudly tell people that.
I’m asking because there’s some great Chinese watch brands around just now.
Yeah. There are some really great Chinese microbrands developing. Seagull, for instance, who are the fifth-largest movement maker in the world. If you were talking about Seagull movements 10 years ago, they were they were so unreliable, you would not want them anywhere near your watch. Like most things in the world, there is good and there is bad. And some of the worst quality that we get comes out of Switzerland. Our [Chinese] case manufacturer is one of the best in the world. There are some very, very famous brands that he produces for, but they will never tell you that. You can tell which are his cases in their collections because they’ll be the better ones. The level of finishing is just absolutely super.
Daarnaast is CW ook altijd open over het verdienmodel:
The Christopher Ward model has always been ‘x3’, right? You sell watches for three times as much as it costs to make them? And you’re open about that.
Most retail brands – be they Marks & Spencer, or anyone who has their own product – typically, they’re operating at times three margins. It’s a pretty simple formula.
And the watch business uses a different formula?
In 2004, with watches, the lowest multiple that we discovered was times eight, or nine. The highest multiple was 34.
Wie zou hij dan bedoelen met de x34
Als wie wat zou zijn gok ik op de MoonSwatch.
Het zou mij niet verbazen of heeft u het Chanel Debacle. De wereld draait om dingen goedkoper te produceren en te laten maken. Het zou mij niet verbazen als meerdere High end horloge merken aan doen.
Winstmarges
Daar komen best schokkende dingen uit: een Chaneltas van 1130 euro blijkt aan materiaal en arbeidskosten 85 euro te hebben gekost. En een Bottega Veneta van 2358 euro kostte het label slechts 235 euro om te maken – dat is een leuke winstmarge.
Een diamanten ring van 2k heeft ook voor nog geen 100 euro aan diamant.
Maar diamonds are a girl’s best friend blijkt een goede reclame slogan te zijn.
Dus betalen zal je.
ik vind het ook wel een beetje bijzonder dat men er meteen vanuit gaat dat 60% zwitsers meteen gelijk staat aan 40% Chinees… Er worden bijvoorbeeld ook best wel veel onderdelen gemaakt in buurlanden Frankrijk en Duitsland - en dat is al eeuwen zo voor de zwitserse horloge-industrie.
(De Italianen doen het trouwens helemaal leuk - daar importeren ze gewoon chinezen om in Italië in sweatshops tassen te vouwen. Dat doen de Zwitsers dan weer niet. The Chinese Workers Who Assemble Designer Bags in Tuscany | The New Yorker)
Gewoon bij de juwelier zeggen ik wil alleen synthetische diamanten. Met bewijs. Kosten geen reet en niemand kan het verschil zien.
Maar zij weet het. En weet dat je geen cent voor haar wil uitgeven.
Mijn partner interesseert het echt helemaal niets. Dus dan maakt het mij ook niet uit. Bij haar gaat het alleen om hoe het eruit ziet.
Geprobeerd om een cartier bracelet voor haar te kopen maar vond ze zonde van het geld.
en horloges al helemaal mee gestopt, nieuwe apple watch voor haar verjaadag en ze is blij.
Ik moet zeggen dat ik het belangrijker vind dan zij.
Weet je dat, of gok je dat omdat er geen artikeltje van is?
Dat werd in 2005 al treffend gezegd door Rockstar Games in het spel GTA San Andreas.
“Nothing says “I love you” like a lump of carbon mined by wage slaves in Angola. Passion. It can be purchased.”*
Wel raar dat ze toen nog dachten dat die slaven loon kregen.
Ja maar goed, zij hecht dan weer waarde aan een goed gevulde spaar rekening , rekeningen op tijd betalen en goede investeringen maken.
Vandaar dat het nog al moeilijk is om haar te overtuigen van horloge aankopen die ik af en toe doe. i
Wie gaat er nog wel eens naar de Chinees?
Foe jong haai met bami en kip saté
Of toch liever rösti?
Hoe duurder een product en hoe zeldener we het aanschaffen, hoe hoger de winstmarge is om ervoor te zorgen dat de producenten geld verdienen op de lange termijn. Als een fabrikant keer 3 of 4 doet en de verkopende partij keer 2 dan zit je al snel op 8. We hoeven geloof ik niemand uit te leggen dat een hoopje staal, brons, kunststof, glas en misschien wat leer natuurlijk geen 8.000 euro kost. We moeten echter ook niet doen of we boter op onze hoofden hebben; wij kopen die producten vor dit soort bedragen en zijn er vaak ook nog trots op.
Niet bij stilstaan, ook niet als bepaalde onderdelen dan uit China komen…
Ik las enkele jaren geleden dat een automerk aan zijn klanten vroeg wat ze dachten wat de waarde was van bepaalde onderdelen. Hierop baseerden ze zich dan om de verkoopsprijs vast te leggen.
Als ze mij nu iets dergelijks komen vragen, 2 cent of minder.
Foo young Haai of bedoel je Foo Young Hond?
Maw… weet jij waar ze hun Foo Yong Hai vandaan halen?
Uit Barneveld