De meeste Zwitserse horloges zouden in China geproduceerd worden

ook al tijden bekend, mensen lezen of onderzoeken niets meer zelf blijkbaar, alleen het web en Insta nablaten.

Aegler is (was?) ouder dan rolex dus… :rofl:

Dat is marketing.
Het is niet inkoop + x% marge + btw = verkoopprijs, maar inkoop + wat is de klant maximaal bereid te betalen (vraag x productiecapaciteit) +btw= maximale winst.

Geleerd van iemand die bij In lite tuinverlichting werkte. Kost geen drol in China om te maken, maar wel een vermogen om t in Nederland bij de tuincentra te kopen.

1 like

Heel veel van de technieken en materialen worden door Rolex zelf ontwikkeld en gemaakt, in Zwitserland. Er zijn hele boeken over. Misschien een keer leuk om een van die boeken te lezen

3 likes

Yep, china special haha

1 like

Nee, onderdelen ervan wel. Assemblage moet in principe plaatsvinden in Zwitserland zelf. Wat overigens perfect toegelaten is binnen de huidige regels van “Swiss Made”.

Doet mij denken aan de vroegere debatten rond Stowa als “Duits” merk:

• Zwitsers binnenwerk
  • Blanco kast uit China
  • Kast afgewerkt in Duitsland
  • Wijzerplaat en wijzers Zwitsers
  • Assemblage in Duitsland door Stowa

Duits horloge? Tsja :sweat_smile:

2 likes

The highly talented watchmaker Jean Aegler founded with his wife a company in his name in Bienne, in 1878. Three years later, in 1881, Aegler acquired a workshop in the hills overlooking the city, in the neighbourhood known as Vignoble, which in French means vines.

Kijk je ervan op? Het wordt in China gemaakt, maar voldoet echt wel aan de eisen van de Swatch Group. Apple telefoons worden ook in China gemaakt. Beetje Seiko ‘s trouwens ook. Maar zij hebben de fabrieken wel in eigen beheer

1 like

Ja, ik kijk er echt van op, zeker als ik de fabriek van binnen gezien heb. En dat was echt in Zwitserland.

Swatch zal zeker ook genoeg in Zwitserland zelf maken hoor, gewoon niet alles voor elk horloge van elke prijsklasse. Swatch heeft ook heel wat fabrieken in het buitenland in eigen bezit wat hen meer controle geeft over het fabricageproces. Maar als je kijkt wat bijvoorbeeld een kwarts PRX moet kosten dan mag het bijna niet verbazen dat niet elk onderdeeltje uit Zwitserland komt.

3 likes

Veel interessante beschouwingen waarvoor oprecht dank! Het wekte slechts mijn verbazing dat zonder enige referentie of bronvermelding werd aangegeven dat de meeste zwitserse horloges in China geproduceerd worden. Ik vind het niet kies dat “zomaar” als feit de wereld in te slingeren.

5 likes

Nah ik lees wel gewoon je antwoorden. Scheelt tijd en geld. :grin: maar goed Rolex is dus verticaal geïntegreerd en maakt bijna alles zelf. De wijzers en en het glas/ kristal komen ergens anders vandaan maar nog steeds wel alles uit Zwitserland. Mooi om te weten.

Precies dat

Als ik kijk naar de kennis die een ‘merk’ als San Martin heeft, en de kwaliteit die ze leveren moet toch ergens vandaan komen? Mijn onderbuikgevoel is dat hier een producent (of meerdere producenten) achter zitten die jaren ervaring hebben met het produceren van horloges (of op zijn minst meerdere onderdelen), minimaal op het niveau instap-Zwitser.

Niet vergeten dat er ondertussen al 10-tallen jaren heel wat microbrands de lat wat kwaliteit betreft steeds hoger leggen. Deze merken worden vaak grotendeels of zelfs in zijn geheel in China geproduceerd met Zwitserse of Japanse binnenwerken. Van San Martin bijvoorbeeld is algemeen geweten dat hier een grote fabrikant achter zit die al jaren onderdelen en horloges produceert voor verschillende microbrands zoals recent bijvoorbeeld Erebus.

2 likes

Goed punt

En Rolex maakt die winst op drie manieren. Ten eerste door een imago van luxe te cultiveren waardoor ze rustig 6300 euro kunnen rekenen voor zoiets simpels als een OP.

Ten tweede door hun fabrieken in Zwitserland dermate gemechaniseerd en geautomatiseerd te maken dat ze met relatief weinig personeel toch 1,2 miljoen horloges per jaar van de Zwitserse band laten rollen.

Ten derde zit hun winst hem er ook in dat ze de instap modellen maar beperkt leveren, en veel van hun klanten zo ver krijgen om te upgraden naar dat duurdere model of die edelmetalen versie.

Rolex produceert voor zover ik weet alles in hun Zwitserse fabrieken, en ik heb geen reden om aan te nemen dat dat voor een Patek anders is.

Ze kunnen het zich ook niet veroorloven. Tissot en Longines wel.

3 likes

Nu heb ik van een Zwitser uit La Chaux-de-Fonds, met de paplepel en vele generaties in de business, vernomen dat dit niet klopt en dat zelfs het merk met de R…

En voor welke onderdelen zou dat dan niet gelden? Ik ben nieuwsgierig. Want ze hebben heel erg serieuze productie capaciteit, bij die fabrieken. Dat doet me direct ook afvragen van wanneer deze inzichten waren. Er is bij Rolex sinds 2004 veel gebeurd.

1 like

Schroefjes en rubberen pakkingen kan ik mij zo voorstellen. En uiteindelijk moet er ook een mooie verpakking om het horloge, ook dat hoort bij het eindproduct als totaal.
En wellicht nog meer “kleine” assemblage onderdelen.

1 like