De meeste Zwitserse horloges zouden in China geproduceerd worden

Na aardig wat businesservaring met Zwitsers… Nagels met koppen.

2 likes

Tsja als er geld te vinden is dan doen ze het. Rolex zal sws met een of andere omweg veel uit China halen.

Maar goed Chinese producten hoeven niet slecht te zijn. Maar kost gewoon minder. Je iPhone is ook Chinees maar daar staat het tenminste op.
Dus ik ben eigenlijk wel voor een onafhankelijk onderzoek wat die Zwitsers flink op het matje kan roepen.

Ik hou niet zo van bedrijven die de klant een loer probeert te draaien. Panerai, IWC er zijn er genoeg. Jammer dit. Maar begrijpelijk, maar waar komt die prijs vandaan ? Joost mag het weten.

Daar twijfel ik aan, waarom zouden ze.

Hebben fabrieken in china. En overal buiten japan zowat.

Elk bedrijf in zekere zin.

Probleem voor mij is niet de kwaliteit, maar de originaliteit van het design. Hamilton heeft t ooit bedacht en als ik een horloge design tof vind wil ik dat de uitvinders eraan verdienen.

1 like

Denk niet dat het gaat om de kwaliteit uit China. Meer dat die wetgeving gewoon bullshit is. Maar zal vast wel een paar gevulde handen geschud zijn met de regering.

1 like

Tjsa Rolex is slim met hun opzet als een non profit. Dus volgens mij hoeven ze geen inzicht te geven in hun cijfers. Maar geloof mij nou maar … als er geld mee te verdienen is doen ze het gewoon. Je denk toch niet dat Rolex een manufacture is?

Waarom zou je dat niet denken?

Ze hebben veel van hun leveranciers opgekocht, dus maken nog zowat alles in house ook.

Tis geen omega he :joy:

2 likes

Beetje als Seiko dus? Knap van die mannen.

Seiko is niet voor niets ook een van mijn favoriete merken.

1 like

Ik ben er binnen geweest - kasten/banden manufactuur in Plan-Les-Ouates, en het staal en goud werd er door mannen in asbestpakken (of wat er voor asbest-alternatief is tegenwoordig) “before my very eyes” gegoten. En ze hadden net een zending staal van 5 ton teruggestuurd, omdat er een half promille titanium in gevonden werd bij een spectrum-analyse.

Ik geloof nog in Rolex. Mijn salaris gelooft er helaas nog steeds niet in. :sweat_smile:

Heb ook de ruwe kasten gestanst zien worden. Man, wat een oerkracht zat er in die machine. :no_mouth:

11 likes

Even sprakeloos. :crazy_face:

Ze hebben zelfs hun eigen gieterij om hun eigen (roze) goud te smeden.

"Omdat we de kwaliteit van dergelijke legeringen volledig in eigen hand willen hebben, gieten we ze in onze eigen gieterij in Genève. "

https://www.rolex.com/nl/watchmaking/features/materials

2 likes

Ze zijn te duur. Maar elke Rolex waar ik aan mag werken is voor mij een feestje. Over een paar weken een Milgauss hier - met die bliksemschicht-wijzer en het groene glas. Heb datzelfde horloge eens van de verdrinkingsdood gered. Met geopende kroon mee in bad gaan was geen goed idee van de vriendin van de eigenaar. :wink:

2 likes

Kom op mannen, niet zo’n afgunst naar Rolex.

Ik snap dat jullie teleurgesteld zijn om er achter te komen dat jullie PRX en hydroconquestjes uit China komen, evenals de Chinese meuk die op Ali expres word bestelt. Maar dat hoeft geen reden te zijn om Rolex de zonder voorkennis de grond in te trappen.

4 likes

De designs en kwaliteit van het hele pakket ook. Het is niet voor niets het meest gekopieerde merk.

Mijn Omega 1171 band kwam uit China en een losse link van mn PO band kwam uit Hong Kong :joy:

Begrijp ik nu goed dat hier gesteld wordt dat een meerderheid van de merken van de swatchgroup eigenlijk in china gemaakt wordt?

1 like

Volgens mij is dit inmiddels redelijk oud nieuws. Zou de Zwitsers wel sieren als ze transparanter zijn over dit soort zaken maar dat is een woord dat niet voorkomt in hun vocabulaire…

1 like

Vreemd dat dit nog steeds stof doet opwaaien hier … dat is toch geen nieuws meer ?

Al in 2005 sprak Hayek erover (Time Business, 2005) en publiceerde FH magazine - dat van de Federation Swiss Watch Industrie - Zwitsers zelf dus… - erover als ook bijvoorbeeld Europa Star magazine.

Er is zelfs een speciaal Sino-Swiss Free Trade Agreement voor opgezet met lage import tarieven. Een studie uit 2018 Lund University van Lauro Muff zet wat interessante cijfers op een rij.

64% van de geimporteerde horlogekasten in Zwitserse horloges zijn van Chinese makelij in 2018 :exploding_head:

Van deze bron ;
Total imports from the whole HS Chapter 91 (Clocks and watches and 31 parts thereof) from China into Switzerland from January 1, 2018 to December 31, 2018
amounted to more than 721 Mio. CHF. In the previous years, imports increased in the period
of 2014 to 2016 from 790 Mio. CHF to 882 Mio. CHF, followed by a drastic decrease to 627
Mio. CHF in 2017. Despite a temporary fall in imports in 2017 the import numbers have been
increasing sharply, **especially compared to 2001, when imports were worth only around 179 ** Mio. CHF. T

*The second biggest position are cases for wrist-watches (HS Code 9111) with total imports of *
*around 503 Mio. CHF out of which around 321 Mio. CHF stem from China (ITC, 2019a). As *
*of 2018, China holds an all-time high of 64% market share of all cases imported into *
*Switzerland. Besides China, Thailand exports cases worth around 60 Mio. CHF to *
*Switzerland. As with watch straps, most cases are of base metal (imports worth 292 Mio. *
*CHF) and only a negligible share is of precious metals (365,000 CHF). **This perfectly reflects ***
***the fact that watch components from China are mainly used for low-priced watches by small
*and mid-sized firms. Nevertheless, most of these watches in the lower-priced segment still *
*fulfill the “swiss-made” criteria. China’s exports of other watch parts (HS Code 9114 Clock *
or watch parts, such as dials) with a value of 95 Mio CHF

Maar dat is waarschijnlijk ook zo met je telefoon, auto, tv en… en …en… dus WTF ? Geloven julie al die horlogemarketing dan…??? :rofl:

8 likes

Ok maar waar komt het uurwerk vandaan dan en alle onderdelen ? En niets mis met Rolex maar het blijft een bedrijf he . Als er ergens winst valt te behalen doen ze dat wel.

Voor mij telt maar 1 ding: is wat ik terug krijg het geld waard? Zo ja, prima dan. Mijn Seamaster is mijn best afgewerkte, meest solide aanvoelende én meest precies lopende horloge met een vrij stevige voorsprong. Of er dan wat schakeltjes, een glaasje, of zelfs de blanke kast afkomstig zijn uit China kan me eerlijk gezegd niet echt boeien. Ik verwacht niet dat er een groepje mannetjes met lange baarden bij een haardvuur Seamasters aan het monteren zijn in de wintermaanden :innocent:

Wat er denk ik ook wel onderschat wordt, is het belang van de eis dat afmonteren en kwaliteitscontrole in Zwitserland gebeuren. Kwaliteitscontrole is iets waar het de Chinese horloge industrie (helaas) nog wel eens aan durfde ontbreken want dat kost alleen maar geld en brengt niet direct iets op. Nu is dat op zich ook wel fel beter geworden het laatste decennium, maar goed.

2 likes

Zwitserland. Uit hun fabriek in Bienne. Die ooit Aegler heette.

Winst genoeg. Hoeven ze geen corners voor te cutten.

3 likes