De na van een icoon! Zenith defy plongeur 3648

Zoals beloofd het NA topic van mijn zenith defy.

Zenith is een gerenommeerd merk dat al sinds mens en heugenis prachtige horloges produceert. Zelf ben ik vooral fan van de vintage duikhorloges van dit merk. Al sluit ik zeker niet uit dat er een keer een el primero in de verzameling komt :grinning:

Het desbetreffende horloge van dit topic begon zijn leven in 1969. Toen heeft zenith namelijk een nieuwe horlogelijn uitbracht.

Deze lijn werd uitgebracht om mee te concurreren met de andere grote horlogemerken op het gebied van duikhorloges.

Deze nieuwe horlogelijn kreeg de naam defy. Het eerste model dat uitkwam was de zenith defy “time-safe”. Dit horloge had een waterdichtheid van 300 meter door zijn geschroefde kroon, geschroefde caseback en geschroefde bezel. Het is een erg kenmerkende, hoekige kastvorm wat de naam “octagonal” had.

Dit horloge werd een groot succes wat er voor zorgde dat zenith bleef doorontwikkelen. Slechts een paar maanden later kwam zenith met de opvolger.

Deze kreeg de naam zenith defy “plongeur” of “the vault” en had anders als zijn voorganger een duikbezel, een nieuwe positie van de kroon en een verhoogde waterdichtheid tot 600 meter.

In 2024 heeft zenith de defy lijn een revival gegeven. Hierbij zijn ze heel dicht bij het origineel gebleven. Zo zijn de kleuren behouden gebleven en is de band nagemaakt van de originele gay freres band.

De revival heeft net als het origineel een waterdichtheid van 600 meter. Dit is een kleine knipoog naar het verleden, 600m staat gelijk aan 1969ft. Zo was voor zenith de cirkel rond, of octagonal :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik was eigenlijk niet opzoek naar een defy plongeur maar vond er bij toeval eentje bij een Finse horlogedealer. Deze is compleet met de doos, papieren en aankoopbon :scream:. Het horloge is sinds het begin in bezit geweest van een zenith horlogemaker en goed verzorgd. Dit is ook te zien aan de staat van het horloge :grinning:

Hierbij wat foto’s :sunglasses:

Bedankt voor het lezen :slight_smile:

138 likes

Pfoaaaah! Wat een prachtig ding zeg! Gefeliciteerd met de vondst en lang koesteren! :heart_eyes::+1:t2:

1 like

Al sluit ik zeker niet uit dat er een keer een el primero in de verzameling komt :grinning:
Laat maar weten als je hem wil ruilen😉

1 like

Tof zeg! Die ziet er heerlijk uit, leuk merk was het vroeger, Zenith. In een jaren negentig horloge jaarboek werd Zenith nog ‘this little giant of a company’ genoemd, toen waren ze nog zelfstandig en hadden net het Elite uurwerk op de markt gebracht. Deze is natuurlijk ook uit hun hoogtij dagen.

Geniet ervan.

2 likes

Wauw, wat een gaaf ding zeg. Van harte!

1 like

Wat een vondst, prachtig :heart_eyes:. Gefeliciteerd met deze bijzondere NA

1 like

Fantastisch mooi!! Geweldig horloge, gefeliciteerd!:partying_face:

1 like

Heel mooi, gefeliciteerd!

1 like

Heel tof!

1 like

1 like

Freaking cool! :star_struck:

1 like

DEFY is al bijzonder - vind ik - en deze is echt van een eigen categorie! Gefeliciteerd met je oranje parel !

1 like

Dankjewel :pray:

Ik heb ook nog de witte wijzerplaat versie liggen die weg kan eventueel

Met wit zwarte roulette bezel :sunglasses:

1 like

Heeel gaaf!! Van harte met deze bijzondere NA :100:

1 like

Prachtig. Mooi verhaal ook.

1 like

Vet man! Geniet er van

1 like

Weer eens wat anders en echt leuks.

1 like

Dankjewel :slight_smile: ben even in de history gedoken!

Mijn beste,

Een glansrijke introductie van een schitterend horloge.
Gefeliciteerd!!

Ik wens je er een langdurige pols tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like