Zoals beloofd het NA topic van mijn zenith defy.
Zenith is een gerenommeerd merk dat al sinds mens en heugenis prachtige horloges produceert. Zelf ben ik vooral fan van de vintage duikhorloges van dit merk. Al sluit ik zeker niet uit dat er een keer een el primero in de verzameling komt
Het desbetreffende horloge van dit topic begon zijn leven in 1969. Toen heeft zenith namelijk een nieuwe horlogelijn uitbracht.
Deze lijn werd uitgebracht om mee te concurreren met de andere grote horlogemerken op het gebied van duikhorloges.
Deze nieuwe horlogelijn kreeg de naam defy. Het eerste model dat uitkwam was de zenith defy “time-safe”. Dit horloge had een waterdichtheid van 300 meter door zijn geschroefde kroon, geschroefde caseback en geschroefde bezel. Het is een erg kenmerkende, hoekige kastvorm wat de naam “octagonal” had.
Dit horloge werd een groot succes wat er voor zorgde dat zenith bleef doorontwikkelen. Slechts een paar maanden later kwam zenith met de opvolger.
Deze kreeg de naam zenith defy “plongeur” of “the vault” en had anders als zijn voorganger een duikbezel, een nieuwe positie van de kroon en een verhoogde waterdichtheid tot 600 meter.
In 2024 heeft zenith de defy lijn een revival gegeven. Hierbij zijn ze heel dicht bij het origineel gebleven. Zo zijn de kleuren behouden gebleven en is de band nagemaakt van de originele gay freres band.
De revival heeft net als het origineel een waterdichtheid van 600 meter. Dit is een kleine knipoog naar het verleden, 600m staat gelijk aan 1969ft. Zo was voor zenith de cirkel rond, of octagonal
Ik was eigenlijk niet opzoek naar een defy plongeur maar vond er bij toeval eentje bij een Finse horlogedealer. Deze is compleet met de doos, papieren en aankoopbon . Het horloge is sinds het begin in bezit geweest van een zenith horlogemaker en goed verzorgd. Dit is ook te zien aan de staat van het horloge
Hierbij wat foto’s
Bedankt voor het lezen