De nadelen van Vintage

Er is veel te lezen in deze categorie over het enthousiasme voor vintage horloges. De stijl, de geschiedenis, het vakmanschap.

Uiteraard zijn er ook nadelen. De services, verborgen gebreken, beschadigingen, herstelwerk, losse banden, ik kan nog wel even doorgaan.

Weegt het voordeel nu echt op tegen de nadelen?
Ik hou van de vintage stijl, en moderne reproducties met die fake lumes enzo vind ik helemaal niets. Ook al zijn ze van de originele merken. Dan ga ik liever volledig new.

Dus hier komtie: Kan iemand me over de streep trekken om de nadelen (of nadeeltjes zo je wilt) te accepteren? :slight_smile:

4 likes

Nee. Als een ander je moet overtuigen krijg je altijd spijt. De keuze voor het een of ander moet uit jezelf komen.

11 likes

Al mijn vintage horloges zijn uit nalatenschap of die ik zelf zo een 30 jaar geleden heb gekocht. Ik hou van de modellen maar kies voor veiligheid. Daarom vind ik nieuwe modellen met een vintage uitstraling een goede keuze voor mij.

5 likes

Zolang je het goed laat onderhouden is er helemaal niets mis met (kwaliteits)vintage. Een horloge dat in de jaren '60 aan chronometer specificaties kon voldoen kan dat in 2020 nog steeds.

Het is iets minder zorgeloos qua zwemmen enzo, maar dat doe je ook niet met een modern horloge dat op een leren band zit.

8 likes

Eén van de belangrijkste nadelen van vintage is dat het lelijk is. :upside_down_face:

7 likes

Probleem is vaak dat onderdelen moeilijk te vinden zijn, en cosmetische schade (patina, vochtschade) op de plaat niet te herstellen en waarde/plezier verminderend.

Dit probleem is er veel minder bij modern omdat je makkelijker aan nieuwe platen/wijzers etcetera kunt komen.

1 like

Eens, maar als je een vintage koopt die op dat moment nog goed is zal dat wel los lopen. En (bijvoorbeeld) Omega 5xx uurwerken kom je nog voldoende tegen om je daar geen zorgen over te hoeven maken.

Onderdelen en de beschikbaarheid daarvan zijn inderdaad wel een factor om rekening mee houden bij aankoop.

Ik heb het daarom echt specifiek over cosmetische problemen, zoals krassen/beschadigingen op een wijzerplaat.

Die wijzerplaten kan je eigenlijk niet aankomen (behalve voor rolex).

1 like

Ha Tijner,

Als je zorg voor een horlogemaker die volkomend hooked is van Vintage horloges, en over een ongelofelijke vakkennis beschikt, is het enige drempeltje waar je overheen moet stappen, de Pecunia ,die een reparatie of restauratie van jou kostelijk kleinood opbrengen moet.Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee,daar ik uit ervaring weet EN vind ,dat echt vakmanschap mag en moet worden beloond. Dus een mooie vintage? Doen!

Regards,
Hans.

2 likes

Nadelen?

7 likes

1 voordeel: THE LOOK!

:beers:

.

44 likes

Natuurlijke degradatie heb ik geen problemen mee. Zo heeft m’n Chronostop een zeer klein oneffenheidje in de lak op een bepaalde plaats. Hebben ze vaak, en die laklaag is 50 jaar oud. Bij eerlijke exemplaren bedek ik zo’n dingen met de mantel der liefde. ‘Manmade’ schade heb ik wél problemen mee en kan ik vaak niet accepteren. Dan komt m’n OCD boven.

Dus @TS , ben je klaar om kleine imperfecties voor lief te nemen? En bepaalde practicalities los te laten? Dan heb je een aan vintage stuk wel uitstraling en kwaliteit die bij moderne horloges gewoon niet voor hetzelfde prijsniveau te vinden is. En je kan lekker de hipster gaan uithangen met je vintage Omega. Lekker geleefd, met verkleurde lume, en niet steriel.

Qua beleving kan er niets boven een mooie eerlijke vintage. En die hoeft niet perfect te zijn. Het is geen nieuw horloge.

8 likes

Met vintage koop je een uniek horloge. Geen enkel vintage horloge is exact hetzelfde. Verder zijn ze enorm waardevast als je goed inkoopt. Je kan voor massaproductie kiezen, dat 20% van z’n waarde verliest als je de AD uit loopt, of je kiest voor een nette vintage omega uit de jaren 50 die over 10 jaar alleen maar meer waard is.

Behalve ROLEX

De rest koop ik met de kop eraf.

2 likes

Ik koop liever een nieuw horloge, al dan niet retro. Ik koop ze niet in het kader van mogelijke prijssteigingen maar uitsluitend omdat ik ze mooi vind. Verder zijn vintage modellen, van pakweg 20 jaar oud en ouder vaak van mensen die al zijn overleden. Dat vind ik geen prettig idee. Of daar dan eventueel een mooi verhaal omheen zit boeit mij in het geheel niet. Los van dit alles zijn er ook veel Frankenstein horloges -Met niet originele onderdelen of kunstmatig verzwaard- in omloop, wat ook al geen prettig idee is. Als je dan echt een geweldig vintagehorloge wil kopen, laat je goed adviseren en koop bij een goed aangeschreven handelaar.

1 like

ik heb zowel modern als vintage in de collectie, en beiden hebben voordelen:

Voordelen modern:

  • Geen zoektocht naar het beste exemplaar; gewoon kopen
  • Betere kwaliteit stalen banden; kwaliteit vintage stalen banden is onder de maat; rammelzooi
  • Waterdichtheid; maar ook maar beperkt. Als je ermee wilt zwemmen moet je dat alsnog elke twee jaar laten controleren.

Voordelen Vintage:

  • Goedkoper (afgezien van wat zeldzame exemplaren zijn vintage horloges gewoon veel goedkoper dan nieuwe horloges) Zelfs als je een zeer uitgebreide servicebeurt incalculeert ben je meestal nog goedkoper uit.
  • Praktischer afmetingen; vintage horloges zijn prima draagbaar op elke pols; moderne horloges zijn bijna allemaal veel te groot
  • Het eerste krasje zit er al op, dus daar hoef je je niet druk over te maken
21 likes

Eensch

Naar mijn beleving is de print op vintage wijzerplaten trouwens doorgaans fijner en mooier dan op moderne. Waarschijnlijk iets met productietechnieken of dergelijke. Ook ligt de wijzerplaat hoger door de plexi, en dat maakt een GIGANTISCH verschil qua look.

5 likes

Voordeel van vintage look is dat je niet bang hoeft te zijn voor vochtig weer of dat ene zeldzame onderdeeltje.
Maar ja origineel vintage is toch zeker gaaf. Vorig jaar droeg ik een in goede staat verkerende seiko rally diver uit 1969 oftewel 50 jaar oud… dat idee is toch al gaaf. En je hebt een tijdscapsule om je pols, een zeitgeist van vervlogen jaren. Als je dat niet hebt… nooit eraan beginnen.

Of een mooi opgelegd logo ipv gedrukt. Zoals bij de
Moderne Speedmaster pro

In goede staat zoveel mooier in vintage.