De nadelen van Vintage

Een vintage horloge moet je (in 99% van de gevallen) als sieraad dragen. Het is in de regel wat delicater spul. Als je daar geen problemen mee hebt dan kun je moeilijk misgaan.

4 likes

Als je voor Vintage Rolex gaat denk ik dat het met de nadelen nogal mee zal vallen hoor. In 4 digit vintage of 5 digit (Semi)vintage modellen zitten betrouwbare uurwerkjes waar nog genoeg onderdelen voor te krijgen zijn. De bandjes rammelen wat tov die nieuwe solid schakels maar ze hebben dat pas recent doorgevoerd. Dus die banden waren tot voor kort gewoon de standaard bij Rolex. En zelfs dan zijn ze prima te herstellen, soms zelfs door forumleden.
Oystercase met goede pakkingen durf ik ook wel een duik in het zwembad te nemen. Geen zorgen dus!
Maargoed, voor andere merken heb ik geen idee…

1 like

Je merkt dat vroeger kost noch moeite werd gespaard. Opgelegde logo’s, wijzerplaten met sunburst of andere patronen, onyx inlays, witgouden markers met rhodium plating, chronometer werkjes met rhodium plating, enzovoort enzovoort, er is heerlijke kwaliteit te vinden aan prijzen die nog steeds niet te vergelijken zijn met de prijzen van gelijkaardige nieuwe stukken.

5 likes

pfff … ik ben zo een beetje op een leeftijd gekomen dat het me eigenlijk niet zo zeer boeit de voor en nadelen van vintage, :expressionless:
ik hou er wel van en heb ze ook :ok_hand:
de meeste komen van veilingen en daar kom je soms wel eens de spreekwoordelijke “katten in een zak” tegen :disappointed_relieved:
dus er gaan veel van die klokjes na een observatie van een maand naar een hersteller als deze nog gered kunnen worden :face_with_monocle:
dus een meerkost voor herstelling reken ik dan ook steeds bij als ik voor een vintage ga op veilingsites :smile:

4 likes

Vintage heeft meer charme vind ik maar is ook een stuk kwetsbaarder.

Heb afgelopen maanden een aantal x problemen gehad met vintage horloges waardoor ik er, momenteel in ieder geval. een beetje van afstap.
Het is gewoon verre van tof als de lume uit je wijzers brokkelt tijdens een servicebeurt van je zeldzame horloge om maar wat te noemen.

2 likes

Vintage hoeft niet tegenover modern te staan. De moderne horloges zitten vaker om mijn pols dan de vintage exemplaren. Combineren dus.

Wat kenmerkend is aan vintage horloges dat er vaak een verhaal achter zit. Zo ook voor onderstaand exemplaar.

Dit model droeg Mario Andretti toen hij in 1969 de Indy 500 won. Dan is het toch veel leuker dat jouw horloge uit dezelfde periode komt, en geen remake is uit 2019.

I love vintage maar … gewoon lekker combineren dus!

7 likes

Beetje kort door de bocht hier vind ik. Ja er zijn Franken watches in omloop maar net als met nieuwe horloges doe je toch je onderzoek? Vind dat ook deel van de charme zo kom je ook achter het verhaal van het horloge en dat is echt niet altijd dat het horloge van een overleden persoon is. Ik kan genoeg horror verhalen bedenken ook bij nieuwe horloges van een AD dus nogmaals ik vind een beetje kort door de bocht. De verantwoordelijkheid ligt in dit geval altijd bij de koper en zijn research ook bij een AD.

1 like

Kort door de bocht. Veel online handel maakt het toch gemakkelijk om met slechte foto’s de boel te tillen.
Het is niet altijd reeel om naar Spanje of Duitsland te rijden voor een horloge van 1500.

2 likes

Ook bij modern moet je uitkijken, maar dan voor replica’s; ik durf nauwelijks een moderne Tissot online te kopen omdat de helft neppers betreft. :grimacing:

Tissot nep? Ook al zo raar dat ze Sarbs neppen.
Droef.

Ik vind het online bij sommige 114060s al moeilijk te zien of ze echt zijn en die heb ik zelf :upside_down_face:

Je moet overal mee uitkijken; zelfs Casio’s van een tientje worden nagemaakt.
En op elk platform worden ze aangeboden; ook op catawiki is de helft van de aangeboden Tissot PRS 516’s nep.

2 likes

Ja… van die fake Casio’s van 10 euro is et helemaal onbegrijpelijk.

1 like

Als je zelf op zoek gaat naar vintage dan gá je je branden. Dat geef ik je op een blaadje. Ik doe onderzoek tot in het extreme en moet zelf nog vaak genoeg op de blaren zitten.

4 likes

Bij gerenommeerde dealers ook hoor.

1 like

Leergeld. Hoort bij de hobby.

5 likes

Zeker. Je moet een verkoper vinden die je echt kan vertrouwen. Of zelf een provenance dossier aanleggen en je research doen.

Zeker. Ik heb al even vaak gedacht ‘waar ben ik aan begonnen’ dan dat ik een echte meevaller kreeg.

Heb wel eens een gerelumed horloge gekocht wat volgens de handelaar “original tritium was” … Grote online presence en activiteit op chrono24.

Uhu, horloge uit de 60s en dan nog actieve lume hebben in het donker. Never.

1 like

Ik ben zelf fan van modern (alhoewel ik wel ouwe troep heb). Dat kom voornamelijk omdat ik de zogenaamd begeerlijke esthetische eigenschappen van vintage meer zie als gebrek aan kwaliteit (hoogstwaarschijnlijk door het gebrek aan kennis destijds). Vervaagde bezels, tropische wijzerplaten, sporen van radium…het zijn toch allemaal zaken die men tegenwoordig beter kan dan toen.

Materialen zijn minder… de hoeveelheid werk en aandacht voor detail meer.

Mijn certina ds-2 turtle bijvoorbeeld heeft applied indexes… logo… dat zie je niet meer op een goedkoop horloge van nu.
(foto is van online, de mijn is een handwinder en in betere conditie).

2 likes