De nadelen van Vintage

Ik denk dat voor veel mensen panerai een sterker merk is dan JLC. Dus die vergelijking loopt een beetje scheef hier. JLC is meer iets voor de echte horloge nerds :nerd_face:

De topic was ā€œde-nadelen van vintageā€, en Panerai is een zeer sterk merk. Maar qua vintage niet echt. Dat heeft alles te maken met traditie en historie, die er bij Panerai niet echt is. Maar wel een sterk merk.šŸ„±

1 like

Mn laatste Rolex trenchwatch van 1911 in ziver in prachtige staat NOS heb ik laats verkocht voor 500 euro. dus zo veel brengt dat nu ook niet op, Heb daarna ook alle onderdelen van Rolex verkocht.

Een kwestie van smaak. Ik vind over het algemeen het uiterlijk van de horloges die 50-60 jaar geleden gemaakt werden, veel mooier dan dat van moderne horloges. EĆ©n van de grote voordelen van vintage dus, maar ik ga er niet mee zwemmen!

Het grootste voordeel van vintage vind ik het prijsverschil tussen 1 nieuwe en 1 oude. Voor ā‚¬200 kun je al een Omega scoren terwijl je meer als 10 keer zoveel moet uitgeven voor 1 nieuwe. Ik heb kleine polsen dus staat vintage vaker beter qua maat. Verder heb ik bijna altijd leren bandjes dus zwemmen is dan geen optie nieuw of oud. Het grootste nadeel is voor de echte oudjes en manufacturen zijn onderdelen al valt dat voor 1 gangbaar caliber mee. Onderhoud hebben ze allemaal nodig.
Dus heb je niet al te grote polsen en wil je liever 10 oude ipv 1 nieuwe is vintage echt de moeite.

1 like

Zeer verstandig hoor

1 like

Ik weet niet of ik echt verstandig ben, dan had ik waarschijnlijk maar Ć©Ć©n horloge gehad, en niet 100 :rofl:

1 like

Keuze genoeg dan, dat is toch leuk

1 like

Zeker leuk, ik houd wel van afwisselen :grinning:
Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat het bij deze hobby natuurlijk niet allen draait om verstandige keuzes. Anders had ik geen horloges uit 1925 liggen. :sunglasses:

Mooi zijn die he, daar heb ik er ook aardig wat van, De meeste heb ik van voor 1950, Horloges van 40 jaar oud vind ik te jong, Vraag jij je ook wel eens af, hoe en met welk soort gereedschap ze vroeger bv 1920 een horloge konden maken, toen die tijd hadden ze geen eens een behoorlijke fiets

2 likes

Ja ik kan daar wel van genieten. Wat ze toen al maken konden en hoeveel handwerk er in het maken van zoā€™n horloge ging zitten. :blush:

Ik ben de TS van dit topic en heb besloten om maar eens met een goedkopere vintage te gaan kijken of de vintage vibe iets voor mij is.

Ik vind vintage duikers erg mooi, en kwam een Pierre Laro tegen voor een klein prijsje. Een wat?!? Ja, dat is dus ook het mooie van vintage haha

Pierre Laro bleek na wat spitten een Nederlands merk te zijn uit de jaren '70. Gelijk een interessant verhaal erbij en erg leuk om een NL horloge te hebben. De looks stonden me ook erg aan, dus gekocht en vandaag kwam ie binnen.

Wat een leuke verkleuring op de plaat (was ie ooit helemaal blauw?) en wat een mooie lugs met die hoek. Volgens mij met originele plastic band, die zit voor geen meter haha

All-in-all helemaal blij met mijn vintage en om on topic te komenā€¦ hopelijk blijft ie werken :slight_smile:

De Pierre Laro, mijn eerste vintage:

8 likes

Mooi horloge. Die plaat is volgens mij altijd zo geweest

1 like

Is gewoon een cool ding. De tropic zou ik houdenā€¦ is het een gangbare maat?

Denk ook dat de plaat zo hoort. Mooie staat.

Er staat 19M op de binnenkant van de band dus dat duidt op verre van gangbaar maat haha

Ik denk dat deze tropic band ook nog de originele is. Dit ding heeft denk ik heel lang ergens in een doosje stof liggen vangen haha

19mm is helaas voor vintage best gebruikelijk.
Mocht je t bandje willen verpatsenā€¦ stuur maar bericht.

Maar tis moeilijk wat anders te vinden.

Ik vind het wel bijzonder dat het nog de originele (plastic!) band is van een horloge uit '74.

Ga hem wel een x proberen op een nato en/of canvas band denk ik, maar voorlopig hou ik deze band. Hoort toch bij het horloge.

Staat er ook tropic op? Of is hij merkloos?

Nee, staat er niet op. Merkloos.

Dan is het geen tropic strap.

Maar desalniettemin wel leuk.