De nieuwe Staudt Guilloche Chronograph en Yvo op bezoek bij grootmeester Benzinger!

Goedemorgen!

De laatste tijd ben ik erg into de indies, indepent watchmaking, bewerkte uurwerken, guiloche wijzerplaten en vraag ik Yvo (Staudt) de oren van het hoofd over technieken. Hij liet mij zijn nieuwe chronograaf zien en die vind ik zo vet dat het wel een topic waard is.

Hij is bijna twee jaar bezig geweest met het uitwerken van dit horloge. Er komen 100 exemplaren in het staal met een blauwe wijzerplaat en 50 exemplaren in 18K solid geelgoud.

Ik heb hem wat foto’s gevraagd om hier te delen.

De kasten worden na het frezen met de hand afgewerkt.

Het horloge is 41mm breed, 13,6mm hoog, heeft een L2L van 51.1mm en het horloge wordt aangedreven door een Valjoux 7753.

Voor de wijzerplaat is de grootmeester van de guilloche-techniek, Jochen Benzinger, weer benaderd. Er zijn wereldwijd maar een handjevol mensen die het nog kunnen doen. Jochen maakt de wijzerplaten volledig met de hand en elke plaat kost hem ongeveer drie dagen om te voltooien.

Voor de mensen die wat minder of niet bekend zijn met guilloche,
kijkvoer op de zondagochtend!

Ik denk dat Yvo trots mag zijn op wat hij neerzet, ik vind het in ieder geval heel gaaf.

Groetjes uit Twente! :clinking_glasses:

132 likes

Mooi, ik hou wel van die klassieke stijl

2 likes

Gaaf hoor… zo mooi wat Yvo maakt.

3 likes

Wat prachtig zeg :heart_eyes:

2 likes

Indrukwekkend :ok_hand:

2 likes

Staudt is tof! :ok_hand:

2 likes

Net filmpje gezien. Leuk gedaan. Mag die Yvo gelijk. :+1:t2:

3 likes

Afgelopen week kreeg ik dit out of the blue bezorgd met de envelopjespost :sweat_smile:

Het filmpje had ik dan ook al gezien… Inderdaad iets om trots op te zijn :ok_hand:t3:

10 likes

Gaaf om dat productieproces te zien.

4 likes

Heeuul gaaf!!!

3 likes

Wat een prachtig horloge! Vooral in het goud vind ik hem heel erg mooi!:heart_eyes::ok_hand:

2 likes

Ik krijg hier een enorme JLC vide van, schitterend! vooral het ontwerp van de kast spreekt me heel erg aan, de edges, hoogte en de afwerking van de zijkanten. Wijzerplaat ga ik nog even over nadenken.

edit:
Die blauwe is perfect !

4 likes

Ja, vet hè? Die wijzerplaat is ook van zilver. Edelmetaal leent zich ivm de hard(zacht)heid perfect voor guilloche.

Ik ga binnenkort even zorgen dat ik die blauwe ook eens om de pols krijg. :drooling_face:

2 likes

Fantastisch, wat een vakmanschap! En wat een prachtig horloge!

2 likes

De stalen uitvoering ziet er fraai uit op het plaatje. Ik denk dat ik 'm in het echt moet zien en even om de pols moet voelen, erg benieuwd naar.

Weinig ervaring hier met het uurwerk zelf denk ik?

2 likes

Den Bosch Jonguh! Bij Ton van Grinsven… die is dealert :stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit; persoonlijk vindt ik dat guilloche wel beter uit de verf komen op de lichte wijzerplaat. Maar dat kan wellicht aan de foto’s liggen!

4 likes

Ik durf niet te zeggen of ze al bij de resellers liggen, maar in Twente (Ootmarsum) heeft Yvo een prachtig pand. Daar is vast een afspraak te maken.

Als we nu weer gewoon een grote meeting mochten doen werd het veel makkelijker. :roll_eyes:

7 likes

Eens proberen, kan ik op de fiets :wink:

2 likes

Kleine meeting is te doen :sunglasses: Zo’n bek bedekker van Staudt is al in the house :mask:

3 likes

Héél erg cool om doe guillochetechniek te zien. Wat een prachtige chrono’s, ze voelen erg clean aan en toch absoluut niet klinisch - erg warm zelfs! :ok_hand:

2 likes