De derde generatie Dynamics uit de jaren 90 vind ik werkelijk prachtige horloges.
Het was juist dit model (met name de date-only) die mijn interesse aanwakkerde voor mechanische kwaliteitshorloges.
De kwaliteit van deze Dynamics uit de negentiger jaren was perfect, ze zagen er aansprekend uit (de retro-look was toen ook al “in”) en de catalogusprijs was meer dan goed. Toch waren deze Dynamics geen groot succes voor Omega.
Wat ging er precies mis??
Ik heb een theorie waarom het misging. In volgorde van belangrijkheid zijn m.i. de volgende elementen de Dynamic fataal geworden.
1) De markt(her)positionering van Omega
2) Slechte marketing aangaande de Dynamics
3) De net opkomende tendens naar grotere (in diameter) horloges
ad 1) De Dynamics werden geïntroduceerd in het midden van de jaren ’90 van de vorige eeuw, en is slechts een zeer klein aantal jaren geproduceerd.
Sommige bronnen vermelden 1995 als jaar van introductie, andere geven 1996 als introductiejaar aan. En begin 2000 was het alweer gebeurd met de productie van deze Dynamics.
Het was juist in het midden van de jaren ’90 dat Omega (lees de Swatch leiding) besloot om het merk Omega te laten herpositioneren in de markt.
Het merk Omega moest in perceptie en prestige stijgen bij de consumenten. Hierdoor kan dan een hogere prijs voor de producten worden gerechtvaardigd.
In de twintig jaren daarvoor was Omega in status en aanzien gezakt tot een mid-range horlogemerk, zonder een sterke assortiments-politiek.
De achterstand op Rolex en andere merken van belang was aanzienlijk.
Halverwege de jaren ’90 besloot Omega om die achterstand te gaan overbruggen. Om dit te bewerkstelligen introduceerde Omega in 1999 het Co-Axiale uurwerk, ontwikkeld door George Daniels. Dit systeem werd eerder aan andere horlogemerken aangeboden, maar geen zag er toekomst in.
Omega echter zag dit systeem als een Unique Selling Point, en tevens als een mogelijkheid om een hogere prijs voor hun producten te rechtvaardigen.
Langzamerhand werd de Co-Axiale techniek toegepast in de bestaande uurwerken van Omega Deze marktbenadering wierp zijn vruchten af.
Een volgende stap was de ontwikkeling van een eigen “manufacture” uurwerk. In 2007 werd het Omega Caliber 8500 geïntroduceerd, eveneens uitgerust met Co-Axiale techniek. De prijzen van de producten stegen mee.
Ten tijde van hun introductie bevonden de Dynamics zich juist aan de onderkant van de product-portfolio van Omega. Dit paste niet in de lange termijn visie van visionair Hayek. Al met al had Omega een heel goede reden om de Dynamics weer uit het assortiment te halen.
ad 2) Slechte Marketing
Hoe Omega de Dynamics probeerde in de markt te zetten getuigd van ongelofelijke amateurisme.
Het was voor de consument absoluut onbegrijpelijk voor wie de Dynamic nu eigenlijk bedoeld was,met als gevolg dat de gemiddelde consument zich niet aangesproken voelde tot dit horloge.
Ik zal enkele voorbeelden tonen van de onbegrijpelijke marktbenadering van Omega.
In de Omega catalogus van 1996 staat de Dynamic niet afgebeeld, terwijl de Dynamic in ieder geval in 1996 al wel op de markt te verkrijgen was.
In de catalogus van 1998 slaat de verwarring bij de consument toe: In deze catalogus wordt er groots uitgepakt met de Dynamic, alleen slaat Omega de plank helemaal mis.
De Dynamic Chronograph wordt door maar liefst 3 prominente Omega ambassadeurs aanbevolen. respectievelijk door Ralf Schumacher, Cindy Crawford en door Pierce Brosnan.
Dit zijn drie hele slechte ambassadeurs voor de Dynamic.
Pierce Brosnan omdat hij in deze tijd tevens de acteur was die James Bond vertolkte, en in die hoedanigheid ook reeds de befaamde blauwe “Bond” Seamaster 300 promoot. Cindy Crawford is een slechte keuze om de Dynamic te promoten omdat potentiële (mannelijke) kopers in verwarring gebracht worden met de suggestie dat de Dynamic voor dames bedoeld zou zijn. En Ralf Schumacher tenslotte is natuurlijk een enorm slecht voorbeeld om welk product dan ook te promoten. Naar mijn weten was dit ook de enige keer dat Omega “het broertje van…” ingezet heeft in haar campagnes.
In de Omega catalogus van 1999 is Ralf Schumacher gelukkig verbannen, maar bleven zowel Cindy Crawfors alsook Pierce Brosnan de Dynamics aanbevelen. In de 1999 catalogus staat nog een grote fout betreffende de Dynamics: Achterin de catalogus staat het logo van elke modelllenreeks met telkens een afbeelding ernaast (Constellation, Seamaster, Speedmaster, de Ville en Dynamic) Naast het Dynamic logo staat nota bene een Speedmaster Professional afgebeeld (Naast het logo van de Speedmaster stond een X-33 afgebeeld)
ad 3) Met de maten van respectievelijk 36 mm en 39 mm voor de datum versie en de chrono voldeden de Dynamics destijds voor een toenemende groep mensen niet aan de ideaal maten van horloges. De trend naar groot, groter, grootst had toen net ingezet. (en is nog steeds niet overgewaaid). Dit heeft de populariteit ook niet geholpen.
Ondanks hun diameter, de slechte marketing en de visie van de Swatch bobo’s vind ik persoonlijk de derde generatie Dynamics nog steeds één van de meest geslaagde Omega modellen van de afgelopen 30 jaar. Bijkomend voordeel van de lage populariteit was dat de Dynamics met hoge korting (van de toch al relatief lage catalogusprijs) bij de dealer gekocht kon worden. Omstreeks 2004/2005 was het gebeurd, en waren de voorraden bij de dealer uitverkocht.
De Dynamic is dood…leve de Dynamic !!!