De Oysterquartz.. het wapen van Rolex tegen de quartz crisis

Beste horloge vrienden,
Vandaag zou ik graag een beetje dieper willen ingaan op een van de meest ondergewaardeerde maar meest interessante horloges!

In de huidige hype rond alle door Gerald Genta ontworpen horloges, zijn er nog steeds een paar “bangs for your buck” op de markt te vinden van andere merken met dezelfde esthetiek en in een vergelijkbare stijl die zoveel eigen karakter hebben!
Vandaag wil ik het hebben over een heel speciaal horloge van het beroemdste horlogemerk ter wereld: Rolex.

Tijdens de quartz crisis kwam Rolex met een horloge dat totaal anders was dan alles wat het eerder maakte, zowel esthetisch als technologisch. Daarbij heb ik het over de Oysterquartz. Net als de bekende Il Texano of de referentie 1530 hebben de oysterquartz-referenties een edgy kast met een geïntegreerde armband die ons allemaal doet denken aan horloges zoals de Royal-Oak of Nautilus, maar in een Rolex jasje. Voor mij geven het kastontwerp en de geborstelde armbandcombinatie dit horloge echt een unieke esthetiek die je bij geen enkel ander Rolex model ziet of denk ik ooit weer zult zien!

Wat echt interessant aan deze horloges is, is dat de oysterquartz gemaakt is in zowel de Datejust- als de Day-Date-configuratie en dat er enorm veel variaties te vinden zijn. Het model werd zowel geproduceerd in staal, volledig goud en staal-goud. Ook qua wijzerplaat valt er veel te ontdekken. Naast gewone zilveren of zwarte wijzerplaten, kun je ze ook vinden met verschillende gekleurde wijzerplaten, logo / crest dials, tapestry, pyramid of zelfs houten wijzerplaten. Het horloge komt op de geïntegreerde interpretatie van de jubilee- of oysterband met de gladde , fluted, pyramid of edelsteen gezette lunette.

Een mooi voorbeeld zijn onder andere de gekleurde wijzerplaten van de twee 17014’s met een paarse soleil dial en een blauwgrijze wijzerplaat die te zien zijn in dit artikel. Unieke en zeldzame kleuren die je nauwelijks ziet en zeker bij de oysterquartz configuratie heel erg veel pep en diepgang geven aan de kastvorm!

Een oysterquartz in een scherpe conditie blijft het allermooiste om te zien, daarbij komen de lijnen en vormen van de kast en band nog beter naar buiten en dit laat ze echt stralen!

Ook zo cool en funky blijven de varianten in staal-goud! Net zoals bij mijn AP Royal Oak 4100 vind ik dat dit het horloge een luxere touch en flair geeft maar in een chique manier.

Kortom: zulke coole horloges met een eigen karakter en nog steeds vrij toegankelijk in de huidige markt! Als jonge verzamelaar kan ik hier echt van genieten en voor mij zijn het zowat de meest interessante koopjes in de huidige markt. Zelfs vergeleken met een normale Datejust, het is een zeldzaam horloge op zich en heeft zo’n ander karakter!

Post hieronder vooral jouw Oysterquartz!! Ik ben erg benieuwd naar jullie beauty’s

56 likes

Toffe opsomming :handshake: Cool horloge vind ik het. Deze is wel heel sexy zo.

3 likes

Interessant verhaal, Dank hiervoor :grin:
Vraag me wel af hoe het zit met de uurwerken. Hoe makkelijk/moeilijk zijn die op dit moment werkend te houden? Want hoewel het een rolex is, blijft het “een oude quartz” en dan krijg ik schrikbeelden van lekkende batterijen enzo

1 like

Jammer van die sigaar :joy:

1 like

22 likes

Prachtig man!

Heerlijke quirky horloges met een mechanische ‘twist’.

10 likes

Mooiste model Rolex vind ik

1 like

Leuke dingen zijn het. Lekker burstje :black_heart:

15 likes

Hee, mis je nu de oyster date 5100?.. Wacht. De Texaan. Juist. Met OEM uurwerk. Wat best nog kut was ook, bij een frequentie van 8Khz in plaats van 32.

Boze tongen beweren dat deze ook van Genta kwam. Als dat waar is is het direct het enige mooie horloge wat hij ooit ontwierp.

Het uurwerk natuurlijk. Waarom noem je de 5035 niet joh? 27 jaar in productie, en uniek omdat er een soort dead beat anker-echappement in zat in plaats van de gebruikelijke stappenmotor. Ten tweede zat er een analoog(!) circuit in voor thermo-compensatie.

Fuck die kast, dat uurwerk was gewoon cool.

2 likes

Bruuur! Leuk om je hier te zien. :clinking_glasses:

Ik doe mee met mijn ex-OQ.

Bazenspul.

17 likes

@Han dit is een topic om sellers remorse van te krijgen… ofnie

Nee man, dat is voor losers. The only way is forward.

Ik zou hem nog wel graag een keer in het witgoud willen. Het liefst blauw in tritium, maar dat is bijna een unicorn.

5 likes

Kheb zelf niks met quartz maar vond de jouwe wel mooi toen, lekker hoekig weejwa

2 likes

Hier mijn ex. Één van de weinige exen die ik echt mis :sob:

9 likes

:joy: Is ook wel een goede ex

1 like

:heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

1 like

Zeker weten een van de beste quartz uurwerken die er zijn! Echt knap gemaakt… echter ben ik zelf een horloge liefhebber door de esthetiek en romantiek om horloges en minder de techniek. Mij passie ligt in design :crazy_face:

1 like

Zat ook te kijken naar OQ, de daydate oq zag/ziet er zeer gelikt uit. Ik had alleen ergens op het forum gelezen dat het onderhoud heel erg prijzig is, vanwege een schaarste van onderdelen. Je zou dan hele uurwerken moeten vervangen. Dat heeft er voor mij gezorgd om voor een ander model te gaan. Mooie horloges zijn het wel.

1 like

Yep, zeker met een witte plaat :ok_hand: :wink:

De brushing op goud is echt next level :drooling_face:

1 like

Ik vind het nog steeds super vette horloges :ok_hand:t2:

Dit is toch prachtig :heart_eyes: (niet mijn horloge)

5 likes