Beste horloge vrienden,
Vandaag zou ik graag een beetje dieper willen ingaan op een van de meest ondergewaardeerde maar meest interessante horloges!
In de huidige hype rond alle door Gerald Genta ontworpen horloges, zijn er nog steeds een paar “bangs for your buck” op de markt te vinden van andere merken met dezelfde esthetiek en in een vergelijkbare stijl die zoveel eigen karakter hebben!
Vandaag wil ik het hebben over een heel speciaal horloge van het beroemdste horlogemerk ter wereld: Rolex.
Tijdens de quartz crisis kwam Rolex met een horloge dat totaal anders was dan alles wat het eerder maakte, zowel esthetisch als technologisch. Daarbij heb ik het over de Oysterquartz. Net als de bekende Il Texano of de referentie 1530 hebben de oysterquartz-referenties een edgy kast met een geïntegreerde armband die ons allemaal doet denken aan horloges zoals de Royal-Oak of Nautilus, maar in een Rolex jasje. Voor mij geven het kastontwerp en de geborstelde armbandcombinatie dit horloge echt een unieke esthetiek die je bij geen enkel ander Rolex model ziet of denk ik ooit weer zult zien!
Wat echt interessant aan deze horloges is, is dat de oysterquartz gemaakt is in zowel de Datejust- als de Day-Date-configuratie en dat er enorm veel variaties te vinden zijn. Het model werd zowel geproduceerd in staal, volledig goud en staal-goud. Ook qua wijzerplaat valt er veel te ontdekken. Naast gewone zilveren of zwarte wijzerplaten, kun je ze ook vinden met verschillende gekleurde wijzerplaten, logo / crest dials, tapestry, pyramid of zelfs houten wijzerplaten. Het horloge komt op de geïntegreerde interpretatie van de jubilee- of oysterband met de gladde , fluted, pyramid of edelsteen gezette lunette.
Een mooi voorbeeld zijn onder andere de gekleurde wijzerplaten van de twee 17014’s met een paarse soleil dial en een blauwgrijze wijzerplaat die te zien zijn in dit artikel. Unieke en zeldzame kleuren die je nauwelijks ziet en zeker bij de oysterquartz configuratie heel erg veel pep en diepgang geven aan de kastvorm!
Een oysterquartz in een scherpe conditie blijft het allermooiste om te zien, daarbij komen de lijnen en vormen van de kast en band nog beter naar buiten en dit laat ze echt stralen!
Ook zo cool en funky blijven de varianten in staal-goud! Net zoals bij mijn AP Royal Oak 4100 vind ik dat dit het horloge een luxere touch en flair geeft maar in een chique manier.
Kortom: zulke coole horloges met een eigen karakter en nog steeds vrij toegankelijk in de huidige markt! Als jonge verzamelaar kan ik hier echt van genieten en voor mij zijn het zowat de meest interessante koopjes in de huidige markt. Zelfs vergeleken met een normale Datejust, het is een zeldzaam horloge op zich en heeft zo’n ander karakter!
Post hieronder vooral jouw Oysterquartz!! Ik ben erg benieuwd naar jullie beauty’s