Horloges draag je voor jezelf. Wat mij betreft zijn dat gewoon juwelen of sieraden. Als het echt om de tijd gaat en hoe accuraat die weergegeven wordt dan ben je met een F-91W beter af dan met een Rolex van 15K. De techniek er achter en de verhalen enzovoorts vind ik persoonlijk altijd wel een meerwaarde, maar dat komt dan onder ‘draag je voor jezelf’.
De meeste complimenten over mijn horloges van volslagen vreemden of kennissen heb ik meestal al gekregen over mijn goedkopere horloges, wat voor mij ook wel bevestigt dat mensen die niet ‘in het wereldje’ zitten geen moer geven om het merk op de wijzerplaat. Iemand complimenteerde mijn Seiko SNZH eens op een terrasje. En van iemand in een restaurant die Godbetert een Royal Oak rond de pols had kreeg ik complimenten over mijn Dan Henry 1964. Over mijn SKX vroeg dan iemand eens ‘is dat een Rolex’?
Als je horloges van een bepaald merk koopt omwille van wat het ‘uitstraalt’ op mensen die er niets van kennen, dan ga je bedrogen uitkomen. Rolex kennen de meeste leken nog wel, maar daar hangt dan weer bij bepaalde mensen een patserig sfeertje rond. Als ze het al opmerken.
Toevallig gisteren ook naar gekeken op YouTube. Klopt helemaal dat is precies wat we als horlogeliefhebbers en verzamelaars vaak denken. Maar de realiteit is dat mensen die niks van horloges weten, juist eerder denken dat iets duur is als het kleurrijk, glimmend of druk is. Hoe meer kleur en opvallende details, hoe ‘duurder’ het lijkt in hun ogen.
Helaas, voor mij geen Rolex in Rotterdam Zuid. Mensen zouden er zeker naar kijken, maar het zou ook veel ongemakkelijke situaties kunnen opleveren. Er is hier zelfs een keer een jongen thuis overvallen om zijn Rolex… dus ik skip 'm.
Maar los daarvan: dit filmpje laat ook gewoon zien dat als een horloge simpel en klassiek oogt, mensen vaak denken dat het goedkoop of saai is… vooral bij een Rolex Daytona, haha.
Hetzelfde met bijzondere auto’s, of design meubelen. Mensen vinden het gewoon mooi, willen het hebben en dat is genoeg. Eigenaar zijn is iets anders dan liefhebber zijn.
Grappige video. Inderdaad, de meeste mensen weten weinig over horloges en hun waarde. De dames en heren in deze video weten wel hoe ze zich moeten kleden, een horloge hoort daar blijkbaar niet meer bij.
Ik heb toch meermaals meegemaakt bij mijn bezoek op GGZ afdelingen, dat een patiënt meteen herkende welk horloge ik om had en wat ong. De waarde zou moeten zijn.
Zelfs als dit een onbekend Russisch of DDR horloge was.
Best knap. Al moet ik bekennen dat dit niet echt de doorsnee burger betreft waar je op doelt.
Voor de rest, ben ik het ook oneens trouwens. Ik ga er helemaal niet vanuit dat het gros let op welk horloge ik draag en ik ga er al helemaal niet vanuit dat het ook maar iemand een zak interesseert wat dat horloge dan wel niet gekost heeft.
Edit; wel een leuk filmpje overigens. Ik had niet verwacht dat ze er zoveel naast zouden zitten, dus je hebt toch een beetje gelijk wat betreft mijn perceptie en de realiteit . Ik zou op zijn minst verwachten dat mensen oud zouden linken aan duur en een beter oog voor kwaliteit zouden hebben.
Ik heb welgeteld één keer een compliment gekregen op een mechanisch horloge — en dat was van een kassamedewerker in een bouwmarkt, die “mooi horloge” zei toen ik mijn Longines droeg.
Wanneer ik op stap ben of naar een festival ga met mijn Casio met rekenmachine, krijg ik daarentegen vrij vaak complimenten.
Ik heb tweemaal een compliment ontvangen over een van mijn horloges. In beide gevallen betrof het een Timex en zo ongeveer de goedkoopste uit mijn collectie. De Pan Am chrono werd aangezien voor een IWC door een horloge verkoper.
En op kantoor draag ik normaliter geen Timex, maar toen ik dat wel deed ontving ik direct een compliment voor mijn mooie horloge.
Een andere keer deed de eigenaar van een horloge winkel mijn Tudor af als een Tissot. Voelde niet als een compliment
Zeker sommige mensen zien best wel wat. Als ik meerdere dagen bij een klant kom valt het op een moment wel op dat ik een ander horloge draag en komen de vragen.
Leukste opmerking is wel dat er opgemerkt wordt dat de datum verkeerd staat.
Dan moet je wel uitleggen wat voor een horloge je draagt
Mijn persoonlijke ervaring is dat het echt niemand geen zak interesseert wat voor horloge ik draag Zelf probeer ik wel eens casual en onopvallend te spieken wat iemand om heeft maar dat valt nog best tegen…
Mensen vragen me zeer sporadisch wel eens welk horloge ik ze aan zou raden. Na een heel betoog over microbrands zeg je dan toch dat ze het beste voor een mooie Seiko kunnen gaan. Een week later komen ze trots aanzetten met een of andere Tommy Hilfiger of Versace van Horloge Outlet
Een keer een positieve opmerking gekregen over mijn Vario, dat de wijzerplaat lekker rustig oogde.
En een keer een “negatieve” opmerking van een collega tijdens een bhv cursus ( ik had mijn Vario van een lederen bandje voorzien die dag) waarom ik zo’n sjiek horloge droeg tijdens de cursus… 🤦♂
( ik droeg dat horloge toen elke dag naar mijn werk )
Dat heb je soms.
Mij overkwam het een keer dat er een juwelier wel heel erg enthousiast was over de ecozilla die ik droeg.
“Wat een geweldig ding man!”
Onze laatste interim directeur droeg vaak verschillende horloge uit vermoedelijk de wat duurdere klasse, maar ben er nooit precies achtergekomen welke precies